Gå til innhold

Kjappe hverdagsmiddager som genererer lite oppvask!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sjelden innom matforumet, så det er mulig det finnes tråder om dette allerede. Men jeg ønsker tips til flere kjappe, sunne hverdagsmiddager som genererer lite oppvask.

Selv har jeg en favoritt for tiden - pasta med fløte, broccoli og røkelaks. Koker bare opp 300-350 gram pasta i en stor kjele, tar oppi en pakke frossenbroccoli på slutten av koketiden, heller så av vannet og putter oppi røkelaks skåret i småbiter, ca 2-300 gram. Så en slump fløte oppi mens det varmes opp. Dette tar bare ca 15 minutter og genererer bare én gryte til oppvasken - perfekt! Den kan også gjøres så godt som halvferdig i forveien, ved å legge frem riktig mengde pasta, skjære opp laksen og evt skjære opp broccolien hvis man heller bruker fersk. Passer perfekt for meg som skal lage middag med tre små som skal passes på - det er bare å sette på vannkokeren, og slenge oppi etterhvert.

Jeg ønsker meg flere slike kjappisfavoritter! Altså kjapt, sunt/halvsunt (trenger ikke være magert), lite oppvask og ikke minst barnevennlig! Gjerne noe som kan skjæres opp/forberedes tidligere på dagen eller kvelden før, men selve tilberedningen/oppvarmingen bør være rask.

Noen tips? Er ikke spesielt flink eller engasjert på kjøkkenet, så enkle retter foretrekkes!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet en enkel rett vi synes er VELDIG god.. Og bare en ildfast form, en kjele og stekepanna, og dl mål da. (har heller ikke oppvaskmaskin så kommer nok til å følge med på denne!)

Kylling Bretagne form. (med sausen fra Toro, to poser)

Kok pasta, brun kyllingfilet. Legg i en ildfast form. Lag sausen, men du trenger ikke koke den. Bare bland alle ingrediensene sammen og hell over pastaen og kyllingen. Krydre om du vil det. Ha over ost og sett i ovnen på 200 i 30 minutter. Dette tar deg vel ca 10 minutter + tiden i ovnen, men da kan du jo vaske opp det lille som ble..

mmmm

Skrevet

All slags gryter synes jeg er greit til hverdags, da man putter alt i samme kjele og får minimalt med oppvask. Stek kjøttet/fisken i bunnen av gryta først, hiv så oppi grønnsakene, og når de har ok konsistens tilfører man de fuktige ingrediensene til "sausen", og lar det putre litt under lokk. Kan varieres i det uendelige, med type kjøtt/grønnsaker/saus og er veldig lettvindt, og det er også greit å lage dobbel porsjon, som holder i to dager.

Skrevet (endret)

Denne "en gryte" mange middager linken perfekt for dere. Dere kan også sortere på tiden det tar å lage maten.

Supper gir lite oppvask, bruker bare en kniv, et skjærebrett og en kasserolle.( + bestikk og skåler)

Endret av pulverheksa
AnonymBruker
Skrevet

Fårikål

Pølse eller kjøttdeiglapskaus med finhakket løk og lapskausblanding

Kjøttkaker i brunsaus med poteter og grønnsaker (lag til to dager, enkelt å varme opp i sausen)

Kok poteter og gulrøtter, kålrot i en stor kjele, legg på fiskefileter og la de dampe (kan pakke fisken i matpapir). Serveres med smeltet smør. La smøret stå på svak varme og ha i hakket løk eller finhakket purree, og løken er mør på få minutter.

Fiskegryte: Skrell og del ferdig grønnsaker og ha i en bolle med vann tilsatt salt før du drar på jobb. Gulrøtter, poteter, kålrot, løk, purre, sellerirot, paprika - ta hva du har. Sett det på koking når du kommer fra jobb, tilsett en buljongterning. Når grønnsakene er passe mør etter 15-20 minutter tilsetter du fisk, sei, torsk eller fiskekaker /fiskeboller.

Skrevet

Fylte tortillalefser eller pitabrød. Her kan man jo bruke det man vil av kjøtt eller fisk, og ha en blandet salat ved siden av. Blir ikke mer oppvask enn en ildfast form eller stekepanne, en salatbolle og skjærefjøl.

AnonymBruker
Skrevet

Stekepanne med høye kanter, eventuelt en hybrid mellom stekepanne og wok, fungerer fint her i huset. Da kan man lett steke ting først og så blande alt sammen med saus av noe slag. Hvis ting trenger ulik steke-/koketid så trenger vi bare en bolle til å ha ting i når det er ferdigstekt, for så å blande alt til slutt.

Som "saus" kan du bruke sauseposer eller gryteposer, eller du kan helle på fløte og krydre etter smak, eventuelt bruke litt maizenna for å tykne det hele. Variasjonsmulighetene er mange.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjapp, men gjør seg selv.

Har kyllingfilet i en ildfast form. Steker den på den ene siden. Når jeg snur den så har jeg oppi grønnsaker, litt mer olivenolje og soyasaus. Spiser dette med grovt brød, knekkebrød eller rundstykke til.

Skrevet

Jeg lager ofte laks og grønnsaker i aluminiumsfolie, stekt i stekeovnen. Veldig godt, enkelt å lage, og null oppvask :jepp:

Skrevet (endret)

Nå har jeg nettopp spist kyllingfilet med wokede grønnsaker og ris til. Som saus har jeg brukt sweet chillisaus(kjøpt i butikk ...) men som regel lager jeg egen saus.

Først setter jeg på en kjele med ris. Så steker jeg kyllingfiletene i stekepanne med kokkosolje, og drysser litt salt og pepper på kyllingfiletene. Når de er ferdigstekt tar jeg de ut av pannen og wokker jeg brokkoli, gulrøtter og squash i stekepannen med kokkosolje. Drysser litt salt over grønnsakene. Når de er ferdig er risen ferdig også. Går fint an å spise dette uten ris, men idag fikk jeg forferdelig lyst på ris!

Så er det bare å ause oppå tallerkenen med kyllingfilet, ris, wokkede grønnsaker og sweet chillisaus. Bon appetit!

Endret av meridian
Skrevet

potetbåter og laksefillet med grønsaker, eneste oppvask blir fjøla og en sausekjele/visp.

Lag en folieform og legg inn potetbåter, ha over litt olje og krydder, kutt opp rotgrønsaker og lag en liten foliepose pr posjon (eller bruk stekepose om du vil) med grønsaker og fisken. Lag saus etter ønske. Alt kan gjøres klart på forhånd men da må potetene legges i vann for ellers blir de flekkete/grå.

Skrevet (endret)

Fiskepinne- burgere!

Så å si null oppvask :)

Stek fiskpinner, varm burgerbød i ovnen. Server med salat, tomat, agurk, sylteagurker og ketchup, rømme eller dressing.

Veldig godt, kjapt og lite søl.

Edit: skal definitivt teste ut liv sin "potetbåter og laksefilet" i helga. Hørtes så god ut!

Endret av missLynch

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...