AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Er allergisk mot penicillin, så må ta antibiotika. Fikk noe fra legen mot en infeksjon, som heter Dalacin. Greit nok det. Men så leser jeg på bivirkningene og får angst! Noe av det som skremte meg mest var at som en av bivirkningene var Lyells syndrom listet opp. Dette er, såvidt jeg har forstått, en dødelig hudsykdom der huden nærmest blir spist opp??!! Altså, hva er sjansen for at jeg utvikler dette syndromet? Har virkelig ikke lyst til å ta disse pillene lenger..
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Penicillin er en type antibiotika. Du får se på hyppigheten av de diverse forekommende bivirkningene. Slike veldig sære bivirkninger er gjerne uhyre sjeldne. De kan ha blitt rapportert én gang, og dermed plikter produsenten å anføre den som mulig bivirkning.
Gjest Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Sånn til opplysning så er en av "bivirkningene" til vanlig ibux Steven Johnson's Syndrome. "Stevens–Johnson syndrome (SJS) and toxic epidermal necrolysis (TEN)[1] are two forms of a life-threatening condition affecting the skin in which cell death causes the epidermis to separate from the dermis. " http://en.wikipedia.org/wiki/Stevens%E2%80%93Johnson_syndrome Just saying.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Er allergisk mot penicillin, så må ta antibiotika. Fikk noe fra legen mot en infeksjon, som heter Dalacin. Greit nok det. Men så leser jeg på bivirkningene og får angst! Noe av det som skremte meg mest var at som en av bivirkningene var Lyells syndrom listet opp. Dette er, såvidt jeg har forstått, en dødelig hudsykdom der huden nærmest blir spist opp??!! Altså, hva er sjansen for at jeg utvikler dette syndromet? Har virkelig ikke lyst til å ta disse pillene lenger.. Penicillinallergi er vanlig. De fleste får et helt ufarlig utslett, og kun noen få vil oppleve livstruende konsekvenser selv om de blir eksponert for penicillin på ny (selv om de ofte vil få utslett nok en gang). En bør likevel som regel unngå å ta medisin som en er allergisk mot. Det er ingen kryssreaksjon mellom klindamycin (Dalacin) og penicillin, disse medikamentene har helt forskjellig kjemisk struktur. Penicillinallergi er derfor intet hinder for å ta klindamycin. Lyells syndrom (toksisk epidermal nekrolyse, TEN) er heldigvis en meget sjelden komplikasjon til medisinsk behandling selv om en lang rekke medikamenter kan utløse dette. Det er riktig som ts anfører, at dette er en meget farlig tilstand da store deler av huden kan løsne.
Devana Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Du bør ta pillene, det er garantert en viktig grunn til at du har fått dem. Jeg har selv tatt tre piller hver dag i 10 dager med Dalacin og kommer sikkert til å få mer igjen imorgen, og jeg lever i beste velgående fremdeles. Bivirkningen du nevner er VELDIG sjelden, men den må føres opp siden det har oppstått en eller flere ganger tidligere. Du vil uansett merke hvis du reagerer på pillene og kan da kontakte legen din og forhøre deg om hva du skal gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå