AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Min søster jobber på et sykehuslaboratorium, og jeg har et kort spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Hvis jeg går til legen og får tatt prøver som sendes inn til sykehuset, kan jeg da bestemme hvilket sykehus de skal sendes til? Er det noen her som har bedt om dette, og har det gått greit?
Personlig12 Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Jeg tror du kun kan gjøre det når det er snakk om en second opinion. Sykehusene har som regel sitt eget labratorium, evt avtale med andre om de ikke har det utstyret som trengs. Så jeg tviler egentlig på det, det hadde blitt alt for dyrt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Det tviler jeg på at du kan. Fastlegene har avtaler med sykehus/laboratorier for analysering av prøver. Det du da kan gjøre er å høre om du kan ta prøvene på et annet sykehus, men jeg vet ikke om det er mulig.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Takk for svar. Men nå er det ikke snakk om prøver som blir tatt på sykehuset; det er snakk om prøver som blir tatt på legekontoret, og som blir sendt i posten. For legen ville det vel ikke bli noen ekstrakostnad om prøven blir analysert i Oslo eller Hammerfest, ettersom portoen uansett er den samme. Jeg lurer bare på om legene står fritt til å sende prøvene hvor som helst, eller om de på noen som helst måte er forpliktet til å analysere prøvene på nærmeste sykehus.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Det tviler jeg på at du kan. Fastlegene har avtaler med sykehus/laboratorier for analysering av prøver. Ok, jeg skrev mitt innlegg 21:49 før jeg så ditt innlegg - forumet ser ut til å ha problemer så det ble ikke postet før lenge etter at jeg skrev det. Er du sikker på at fastlegene har en avtale som ikke kan fravikes dersom pasienten ber om det?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Ok, jeg skrev mitt innlegg 21:49 før jeg så ditt innlegg - forumet ser ut til å ha problemer så det ble ikke postet før lenge etter at jeg skrev det. Er du sikker på at fastlegene har en avtale som ikke kan fravikes dersom pasienten ber om det? Nei, det er jeg ikke sikker på. Hør med fastlegen din. Sykehuslaboratoriene henter prøvene hos fastlegen hver dag, de blir ikke sendt i posten. Ihvertfall ikke vanlige prøver som analyseres på sykehuset (som er vanligst). Men forklar problemet ditt for fastlegen, kanskje h*n har en løsning.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 Sykehuslaboratoriene henter prøvene hos fastlegen hver dag, de blir ikke sendt i posten. Ihvertfall ikke vanlige prøver som analyseres på sykehuset (som er vanligst). Jo, prøvene blir sendt i posten. Jeg skal ikke si at alle prøvene blir sendt i posten, men de prøvene jeg har tenkt å ta blir det. Og det er jo det som betyr noe i denne sammenhengen. Og de er helt vanlige prøver. Jobber du på legekontor?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 Det kommer helt an på hvilke analyser det er snakk om. Helt vanlige undersøkelser som elektrolytter, nyre, leverfunksjonsprøver osv analyseres gjerne på nærmeste sykehus. Men organiseringen av "nærmeste" sykehus kan jo være at laboratoriet finnes på sykehuset i nabobyen. Kommer du over på medikamentanalyser, allergiundersøkelser eller andre, kan det være at du sendes til laboratorier ved andre sykehus. Jeg jobber på et større sykehus, og selv her blir en del analyser utført ved andre sykehus (univeritessykehus feks). Hvilke analyser er det snakk om? Legekontor har avtale med sykehuslaboratorier om hvor de forskjellige analysene skal utføres. De kan neppe vike fra disse avtalene. Er du redd for at søsteren din er den som skal sitte å gjøre analysen av akkurat din prøve? Husk at det gjennomføres en mengde analyser hver dag, så det skal godt gjøres at akkurat din prøve kommer søsteren din i hende. Og hun har taushetsplikt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå