AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 En i min nærmeste familie har vært syk siden november i fjor. Symptomene er ganske blandede, men gjengangeren er generelt verk i kroppen, kuldetokter og heterier. Hodepine og kvalme. Samt smerter i nyreområdene bak mot ryggen. Legene har tatt alle mulige tester. Alt fra scanning etter kreftsvulster til HIV! Alle mulige slags blodprøver og koloskopi. Alle prøver er fine. Hva gjør man nå? Familien er rådløs...
Ueland Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 1) Finne ny lege 2) Finne nytt sykehus 3) Gå på det private markedet 4) Utlandet Kan være noe ganske enkelt som lett blir oversett, som regel vil det da oppdages av personer som ser på problemet fra scracth. (Kalles kodeblindhet i IT-bransen, finnes garantert i legebransjen og) 3
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Første steg er ny lege. Men om det ikke er mulig, få tak i alt av papirer, oversett de, og spør på engelske forum.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Be om jornalutskrifter fra de legene personen har vært hos og kopi av alle prøver, undersøkelser, bilder av MR,CT,rønken og resultater. For å gå igjennom å se hva som står der selv. Leger kan påvirke undersøkelser med hvordan henvisningene skrives. Men noe av det kan en oppdage om en ser hva som er skrevet i jornalen. En kan også oppdage feil og mangler når en går igjennom papirene selv. Bare pass på å få litt kyndig hjelp med dette, er ikke altid lett å skjønne seg på "legespråk" Plukk ut det DERE mener er viktigst og gå til en privat undersøkelse. Private er mer opptatt av å jobbe for passienten en "å bli ferdig" med passienten. En annen ting som kan være lurt er at personen selv skriver en enkel og grei beskrivelse av plagene. Hvor lenge de har vart (hver enkelt ting) Om personen husker, når startet plagene, på hvilke måte (brått, gradvis) Hvor sterke smertene er, er de variable, konstante, stikkende osv. Hva forverrer plagene, hva bedrer dem. Ellers hva som personen synes er viktig å få med. Er viktig å ta for seg en ting av gangen. Legene mister ofte fokus om det er mye og omfattende på en gang.
FruLuna Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Man har rett på fornyet vurdering ("second opinion") etter Pasientrettighetsloven, hvis dere føler for at ikke alt er utelukket. På den annen side er det noen ganger man må leve med at man ikke finner ut hva som feiler en, så lenge man føler man er undersøkt godt nok. Føler dere ikke det, er det nok fornuftig å få en fornyet vurdering. (Men jeg ville i så fall gitt alle opplysninger videre om hva som allerede er gjort, ikke bare plukket ut det dere synes er viktig slik en annen nevner her. Dette for å unngå at den nye legen leter etter det samme som det som allerede er utelukket, og slik at dere slipper å gå gjennom de samme undersøkelsene på nytt). 2
Gjest NozMonster Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 jeg har desverre ingen flere råd til deg, enn de som allerede har kommet. men jeg ville enkli bare gi deg en klem og tilføye at jeg synes det er viktig at du og resten av familien understreker for den syke at dere fortsatt ikke har glemt at h*n fortsatt har smerter. og at selvom legen ga opp, så stiller dere opp! jeg tenker at om det er meg som hadde opplevd akkuratt det samme, så hadde jeg også tenkt at familien min glemmer hvordan jeg har det når jeg ikke har noe flere undersøkelser på agendaen. hold oss oppdatert da TS! vi er helt sikkert flere om ønsker å vite hva som skjer! 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 En i min nærmeste familie har vært syk siden november i fjor. Symptomene er ganske blandede, men gjengangeren er generelt verk i kroppen, kuldetokter og heterier. Hodepine og kvalme. Samt smerter i nyreområdene bak mot ryggen. Legene har tatt alle mulige tester. Alt fra scanning etter kreftsvulster til HIV! Alle mulige slags blodprøver og koloskopi. Alle prøver er fine. Hva gjør man nå? Familien er rådløs... Er dette en kvinne som nærmer seg overgangsalderen? Dette kan jo godt være plager som kan oppstå i den tiden. Ikke alltid det kan påvises på blodprøver eller andre undersøkelser. Smerter i ryggen kan jo være muskulære smerter? Hodepine og kvalme kan jo være migrene? Jeg hadde iallefall vært fornøyd med at det ikke var påvist noe farlig gjennom utredningen så langt, og kanskje slått meg til ro med at noen plager må man kanskje ha? Jeg mener, jeg har plager etter syksom som jeg hadde for flere år siden, er absolutt friskmeldt men har mine plager likevel. Har ikke absolutt behov for noe mere utredning av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 TS her. Nei, dette er faktisk min pappa på 70 år det er snakk om. Så overgangsplager er nok ikke synderen i dette tilfellet. Disse smertene han har, opplever han som virkelige voldsomme. Noen dager er riktig nok bedre enn andre, men når toktene setter i gang, (i dagevis!)kan han fortelle at han hikster og gråter av smerter, og blir helt nedkjørt på det fysiske og psykiske planet. Nå har det kommet til et punkt hvor han rett og slett tror at han skal ta sin død av dette... Tusen takk til alle dere som har svart så langt. Det setter jeg pris på!! Jeg skal i allefall be min far oppsøke en ny lege, slik flere av dere foreslo. Det burde være en god start. Pappa har faktisk klaged over at hans nåværende lege er nokså hastig av seg...
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #10 Skrevet 6. juni 2011 Om dere bor i Oslo, eller har mulighet til å kommer dere dit, så pleier Balderlinikken være gode på "umulige" saker.
Anjah Skrevet 10. juni 2011 #11 Skrevet 10. juni 2011 Gode nyheter! Pappa fikk samlet sammen alt av journaler og viktige papirer og dro av gårde til Volvat. Der fant legene ut hva som var problemet! Nå har han fått medisiner, og forhåpentligvis vil dette løse seg i løpet av kort tid 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2011 #12 Skrevet 10. juni 2011 Kjempeflott. Håper ting går bedre fremmover. Volvat var løsningen for meg også. Etter 4 år med grusomme smerter det offentlige ikke fant ut av, ga jeg opp og kostet på meg en tur på Volvat. Der fant de ut hva som skulle til med en gang og gjorde noe med det på under 1 mn. Fikk livet mitt tilbake. Skulle jeg få noen plager senere i livet blir det nok privat undersøkelser raskere. Koster en del, men det er værd vert øre for å slippe gå mnd og år med plager, uten at noe blir gjort i det offentlige.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Gode nyheter! Pappa fikk samlet sammen alt av journaler og viktige papirer og dro av gårde til Volvat. Der fant legene ut hva som var problemet! Nå har han fått medisiner, og forhåpentligvis vil dette løse seg i løpet av kort tid Men hva var det da? Kjekt å vite for andre i samme situasjon. 1
Sugerøret Skrevet 10. juni 2011 #14 Skrevet 10. juni 2011 (endret) Har personen blitt sjekket for borreliose ?? http://sunshine35446.yuku.com/topic/13976/Informasjon--nybegynnere-som-er-bitt-av-fl-tt-eller-mistenke http://www.lyme.no/ Bare ikke gi opp,få ny lege ,ta gjerne med noen som kjenner personen godt,som kan hjelpe til med å forklare symptomer osv. **** Edit^*** så ikke at personen har fått en diagnose. Kjempeflott at han ble tatt seriøst og får bare håpe han blir frisk og fin igjen Endret 10. juni 2011 av Kårky
Revenka Skrevet 10. juni 2011 #15 Skrevet 10. juni 2011 Fint å se at det har ordnet seg Føler meg dermed fri til å komme med noen tanker her. Normalt ville jeg ha sagt at ved en slik beskrivelse, handler det om en sterk person som har vært sint, så blitt sliten og så snart fått tegn på sykdom. Dette er ofte grunnet ting(hendelser, minner, følelser, referanser) som ikke har blitt ryddet opp i og som sliter dem sakte ned - stenger det mer inn. Det kan være et resultat av et årelangt dårlig kosthold. Ofte er det også i sammenheng med at man har stengt følelser inne - ikke sagt sin ærlige mening - men tatt inn over seg dårlige vibber fra familien, kollegaer, naboer, kanskje allerede i et langt liv. Man er ikke lykkelig og man vet ikke hvorfor. Man mister livsgnisten og gir sakte men sikkert opp. Denne mentaliteten og tankemønsteret har ofte allerede satt sitt spor på kroppen som vil gi seg ut som smerter. Først gjerne bare hodepine. Så søvnløshet, så smerter her og der og etterhvert en matt-het i hele kroppen. I verste fall går man og er redd for kreft. Det er en dårlig deal Den redselen i seg selv - kan i verste fall - FØRE til kreft. Da må man huske at det går troll i ord - også GODE troll Da må vi begynne å passe på akkurat HVA vi sier, både til oss selv og andre ... Vi må ta bedre vare på oss selv og bry oss mer om våre medmennesker - i alle fall de nærmeste i familien - om vi bare til slutt bare klarer det Tilgivelse og ærlighet er to bra steder å begynne på Takk for meg :o) Ha en frisk og ærlig helg alle sammen 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #16 Skrevet 10. juni 2011 Fint å se at det har ordnet seg Føler meg dermed fri til å komme med noen tanker her. Normalt ville jeg ha sagt at ved en slik beskrivelse, handler det om en sterk person som har vært sint, så blitt sliten og så snart fått tegn på sykdom. Dette er ofte grunnet ting(hendelser, minner, følelser, referanser) som ikke har blitt ryddet opp i og som sliter dem sakte ned - stenger det mer inn. Det kan være et resultat av et årelangt dårlig kosthold. Ofte er det også i sammenheng med at man har stengt følelser inne - ikke sagt sin ærlige mening - men tatt inn over seg dårlige vibber fra familien, kollegaer, naboer, kanskje allerede i et langt liv. Man er ikke lykkelig og man vet ikke hvorfor. Man mister livsgnisten og gir sakte men sikkert opp. Denne mentaliteten og tankemønsteret har ofte allerede satt sitt spor på kroppen som vil gi seg ut som smerter. Først gjerne bare hodepine. Så søvnløshet, så smerter her og der og etterhvert en matt-het i hele kroppen. I verste fall går man og er redd for kreft. Det er en dårlig deal Den redselen i seg selv - kan i verste fall - FØRE til kreft. Da må man huske at det går troll i ord - også GODE troll Da må vi begynne å passe på akkurat HVA vi sier, både til oss selv og andre ... Vi må ta bedre vare på oss selv og bry oss mer om våre medmennesker - i alle fall de nærmeste i familien - om vi bare til slutt bare klarer det Tilgivelse og ærlighet er to bra steder å begynne på Takk for meg :o) Ha en frisk og ærlig helg alle sammen Pardon my french, men: Idiot! 6
Anjah Skrevet 12. juni 2011 #17 Skrevet 12. juni 2011 Men hva var det da? Kjekt å vite for andre i samme situasjon. Jo, Pappa har i alle år hatt mellomgulvsbrokk og tatt medisinen Losec for dette. Dette brokket ble sjekket på nytt allerede i november i fjor, med beskjed om at det så bedre ut enn noen gang. Da Pappa var på Volvat på torsdag, tok legen en ultralyd av Pappa. (Dette var jo altså den ene tingen som legene her i distriktet ikke hadde gjort)Volvat fant fort ut at dette mellomgulvsbrokket måtte ha blitt uroet ved forrige undersøkelse, og at Pappas gamle medisiner dermed ikke ble gode nok. Les mer om mellomgulvsbrokk her. Kort fortalt har det sivet ut mye mageinnhold, og dermed forårsaket en rekke betennelser i Pappas kropp. Om igjen og om igjen. Pappa går nå på dobbel dose av Nexium (tror jeg det var) og føler seg allerede mye bedre! Jeg er så glad!!! Vi var mange som begynte å tro at Pappa var dødsyk. 1
Sheherasade Skrevet 12. juni 2011 #18 Skrevet 12. juni 2011 Jo, Pappa har i alle år hatt mellomgulvsbrokk og tatt medisinen Losec for dette. Dette brokket ble sjekket på nytt allerede i november i fjor, med beskjed om at det så bedre ut enn noen gang. Da Pappa var på Volvat på torsdag, tok legen en ultralyd av Pappa. (Dette var jo altså den ene tingen som legene her i distriktet ikke hadde gjort)Volvat fant fort ut at dette mellomgulvsbrokket måtte ha blitt uroet ved forrige undersøkelse, og at Pappas gamle medisiner dermed ikke ble gode nok. Les mer om mellomgulvsbrokk her. Kort fortalt har det sivet ut mye mageinnhold, og dermed forårsaket en rekke betennelser i Pappas kropp. Om igjen og om igjen. Pappa går nå på dobbel dose av Nexium (tror jeg det var) og føler seg allerede mye bedre! Jeg er så glad!!! Vi var mange som begynte å tro at Pappa var dødsyk. Fantastisk å høre at det har ordnet seg. Og ganske bekymringsverdig at det kun var en ultralyd som skulle til, som fastlegen iKKE hadde tatt. Får meg til å tenke på de skrekkhistoriene om det norske helsesystemet man hører om i disse dager. Uansett: Gratulerer!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2011 #19 Skrevet 12. juni 2011 Takk for svar TS. Sliter selv med ting som avfeies med "psykosomatisk" om dagen og vurderer Volvat.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #20 Skrevet 12. juni 2011 TS her. Nei, dette er faktisk min pappa på 70 år det er snakk om. Så overgangsplager er nok ikke synderen i dette tilfellet. Disse smertene han har, opplever han som virkelige voldsomme. Noen dager er riktig nok bedre enn andre, men når toktene setter i gang, (i dagevis!)kan han fortelle at han hikster og gråter av smerter, og blir helt nedkjørt på det fysiske og psykiske planet. Nå har det kommet til et punkt hvor han rett og slett tror at han skal ta sin død av dette... Tusen takk til alle dere som har svart så langt. Det setter jeg pris på!! Jeg skal i allefall be min far oppsøke en ny lege, slik flere av dere foreslo. Det burde være en god start. Pappa har faktisk klaged over at hans nåværende lege er nokså hastig av seg... Nyrestein?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå