AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Hei! Det er en ting jeg lurer på... Jeg vet det er bra å drikke mye vann ved vektnedgang, og generelt også. Inngår te i kvote vann man får i seg, eller telles det ikke? Jeg drikker te med suketter, ikke sukker. Forøvrig har jeg da også hørt at grønn te er så bra for dette, så er det jeg drikker (med sitron).
PepsiMax Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Te virker vannlatende så jeg tviler. Er nok heller motsatt at du må drikke mer da det er vanndrivende...
Gjest Elfrida Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Te gjelds! Ja, det er vanndrivende, men det betyr ikke at man ender opp i minus, da hadde det vært farlig å drikke te og kaffe. 2
Gjest Tjoms Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Hei! Det er en ting jeg lurer på... Jeg vet det er bra å drikke mye vann ved vektnedgang, og generelt også. Inngår te i kvote vann man får i seg, eller telles det ikke? Jeg drikker te med suketter, ikke sukker. Forøvrig har jeg da også hørt at grønn te er så bra for dette, så er det jeg drikker (med sitron). Te inngår i kvote vann, men rent vann vil uansett alltid være et bedre alternativ, ihvertfall hvis du ikke drikker ren te helt uten sukett/sukker/annen søtning. Nå skriver du ikke hvor mye te du drikker, hvis du drikker en kopp te om dagen, flott - hvis du drikker 5 kopper te og desto mindre rent vann, så ikke fullt så flott
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Te inngår i kvote vann, men rent vann vil uansett alltid være et bedre alternativ, ihvertfall hvis du ikke drikker ren te helt uten sukett/sukker/annen søtning. Nå skriver du ikke hvor mye te du drikker, hvis du drikker en kopp te om dagen, flott - hvis du drikker 5 kopper te og desto mindre rent vann, så ikke fullt så flott Jeg drikker ca tre kopper te om dagen, og flere glass med vann som rommer 3 dl:)
Gjest Tjoms Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 Jeg drikker ca tre kopper te om dagen, og flere glass med vann som rommer 3 dl:) Hvor mange er "flere" glass?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 Hvor mange er "flere" glass? Tja, 3 rundt frokost, to ved lunsj, to ved middag, tre-fire om kvelden ca, og noen andre mellom ettersom det faller seg:P Så blir hvertfall 10-11 glass daglig da.
Gjest Tjoms Skrevet 7. juni 2011 #9 Skrevet 7. juni 2011 Tja, 3 rundt frokost, to ved lunsj, to ved middag, tre-fire om kvelden ca, og noen andre mellom ettersom det faller seg:P Så blir hvertfall 10-11 glass daglig da. Så flink du er! :D
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #10 Skrevet 7. juni 2011 Så flink du er! :D Åja, takk=) Da er det sikkert nok da, så fint :D
Gjest Tjoms Skrevet 7. juni 2011 #11 Skrevet 7. juni 2011 Åja, takk=) Da er det sikkert nok da, så fint :D Kommer an på om du trener eller ikke. Jeg drikker minst 4 liter om dagen
Supraspinatus Skrevet 7. juni 2011 #12 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Det er en ting jeg lurer på... Jeg vet det er bra å drikke mye vann ved vektnedgang, og generelt også. Inngår te i kvote vann man får i seg, eller telles det ikke? Jeg drikker te med suketter, ikke sukker. Forøvrig har jeg da også hørt at grønn te er så bra for dette, så er det jeg drikker (med sitron). Te er også væske. At det er veldig vanndrivende kjøper jeg ikke. I grønn og hvit te er det svært lite koffein og virkningen må sies å være ikke-eksisterende, men mindre man er ekstremt sensitiv. Te inneholder også antioksidanter som kan være gunstig for å forebygge skade fra frie radikaler. I utgangspunktet burde du prøve å drikke te uten søtning, men du tar nok ikke veldig stor skade av en sukett eller to. Husk at te er noe syrlig, så det kan skade tennene. Vann er alltid bra å drikke, men det går fint an å drikke te i stedetfor. Hvorfor ikke bare drikke te i tillegg til vann? Det skal rimelig mye vann til før du risikerer skader av det. Selv kan jeg anbefale å kjøpe te på ordentlige tebutikker der de selger høykvalitetste. Den teen smaker utrolig mye bedre enn de typiske man får i dagligvarehandelen.
Snop Skrevet 7. juni 2011 #13 Skrevet 7. juni 2011 Jeg vil anbefale deg å venne deg til å drikke te uten søtning. Jeg LOVER at det er knallgodt og friskt med den rette teen og hvis du ikke trekker den for lenge! Mange bruker jo søtning fordi teen er bitter, men hvis du prøver ut urteteer, og gjerne teene fra Yogi, Pukka eller London Fruit and Herb Company vil sukettene være overflødige Alle disse teene er også sånn at du ikke kan trekke dem for lenge (med unntak av de grønne teene) og det er derfor umulig at de blir bitre. Ellers er kamillete også god uten søtning London Fruit and Herb Company sine er forøvrig allerede så naturlig søte i smaken at man må være gal for å putte suketter oppi (de er som snop/saft, og helt naturlige). 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #14 Skrevet 7. juni 2011 Kommer an på om du trener eller ikke. Jeg drikker minst 4 liter om dagen Jeg trener omtrent hver dag nå, skal jeg hulke innpå mer da? Forøvrig drikker jeg jo mye vann etter trening når jeg tenker etter...
Gjest Tjoms Skrevet 7. juni 2011 #15 Skrevet 7. juni 2011 Jeg trener omtrent hver dag nå, skal jeg hulke innpå mer da? Forøvrig drikker jeg jo mye vann etter trening når jeg tenker etter... Du må ihvertfall drikke godt mens du trener for da taper du mye væske. 3-4 liter om dagen er bra det
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #16 Skrevet 7. juni 2011 Jeg vet ikke om jeg klarer å drikke te uten søtning, synes det smaker helt forferdelig:S Har prøvd ulike typer te siden jeg er veldig glad i det, men er kun en jeg har smakt som går an uten søtning, og den var fra et annet land... Kan riktignok begrense sukettene jeg har i da men. Det er da hvertfall bedre enn sukker uansett, og jeg spiser forøvrig sunt ellers også, så litt må man da få lov til å unne seg? Jeg drikker ikke alkohol heller, og det er nok verre enn suketter i te.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #17 Skrevet 7. juni 2011 Du må ihvertfall drikke godt mens du trener for da taper du mye væske. 3-4 liter om dagen er bra det Jaja, da er det greit
Gjest Tjoms Skrevet 7. juni 2011 #18 Skrevet 7. juni 2011 Jeg vet ikke om jeg klarer å drikke te uten søtning, synes det smaker helt forferdelig:S Har prøvd ulike typer te siden jeg er veldig glad i det, men er kun en jeg har smakt som går an uten søtning, og den var fra et annet land... Kan riktignok begrense sukettene jeg har i da men. Det er da hvertfall bedre enn sukker uansett, og jeg spiser forøvrig sunt ellers også, så litt må man da få lov til å unne seg? Jeg drikker ikke alkohol heller, og det er nok verre enn suketter i te. Det er en vanesak dette med søtning. Jeg måtte slutte med alt som het søtt, og da var te plutselig ikke godt lenger. Jeg lot derfor være å drikke det til jeg hadde vært uten søtt en stund, og begynte å drikke rene urteteer. Fantastisk. Sukett er bare en annen form for sukker (hvis man skal være streng på det). Alkohol er helt klart ikke noe bedre, kjempebra at du ikke drikker det
Supraspinatus Skrevet 7. juni 2011 #19 Skrevet 7. juni 2011 Jeg trener omtrent hver dag nå, skal jeg hulke innpå mer da? Forøvrig drikker jeg jo mye vann etter trening når jeg tenker etter... Du skal erstatte væsketapet ditt med 1,5. Dvs om du taper 1l væske under trening må du drikke 1,5l etter trening. Ikke på en gang, men fordelt utover de første timene etter trening. Under trening vil kroppen aldri klare helt å rehydrere seg, spesielt ikke på varme dager, eller ved svært langvarig aktivitet. Derfor er det viktig å rehydrere etter trening også. Avhengig av vær, klima og intensitet trenger kroppen fra 0,5l - 2l væske i timen. Hvordan finne ut væsketap? Gå på en vekt. Noter vekten. Legg merke til hvor mange dl eller liter du drikker under trening. Vei deg etter trening. Væsketapet er vekt før trening - vekt etter trening - væske inntatt under trening. 1liter vann = 1000gram. Normalt skal denne testen gjøres på treninger som ikke er mer enn en time. Ved veldig lange treningsøkter kan forbruk av glykogen påvirke resultatet. Normalt er det så lite at det ikke spiller noen rolle. Det skader ikke å drikke litt for mye. Dersom det er veldig varmt og du trener veldig lenge kan du få behov for å erstatte elektrolytter som magnesium, kalium og natrium. Dette for å bevare saltbalansen og sikre god rehydrering. I tillegg vil det forebygge kramper. Drikk da væske med dette tilsatt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #20 Skrevet 7. juni 2011 Det er en vanesak dette med søtning. Jeg måtte slutte med alt som het søtt, og da var te plutselig ikke godt lenger. Jeg lot derfor være å drikke det til jeg hadde vært uten søtt en stund, og begynte å drikke rene urteteer. Fantastisk. Sukett er bare en annen form for sukker (hvis man skal være streng på det). Alkohol er helt klart ikke noe bedre, kjempebra at du ikke drikker det Vel, hvis jeg skal være såpass streng med meg selv, da lar jeg heller være å drikke te:P Er glad i det søte, dessverre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå