Gå til innhold

Hva skriver vi på dødsannonsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes

Når jeg har gitt bårebuketter og blomster til en begravelse så er det min hilsen til avdøde. Jeg har ofte gitt det selv om familien har sagt at "like kjært som blomster er støtte til kreftforeningen" - i sånne tilfeller har jeg rett og slett gitt i begge retninger.

Kondolansebuketter sendes til familien, ofte før begravelsen.

TS: Kondolerer så mye, og jeg forstår det er ufattelig mye du må gå gjennom nå. Jeg tror du trygt kan skrive det som Lottiplott skrev, de som er som meg som VIL gi blomster fordi det føles rett, kommer til å gjøre det.

Jeg tror det som er problemet med en sånn annonsetekst er utførelsen. Som regel peker disse til en god kjent veldedig organisasjon og en tekst som Lottiplott skriver kan gjøre seg pent og jeg ville ikke følt noe usmakelig over det, men dersom der stod med kontonr og føre over penger til uten noe mer informasjon så hadde jeg følt det som litt på kanten av hva man kan utnytte sorgen til. For selv om dere var nærmest den avdøde, så kan der være andre som sørger over tapet også.

Lykke til i en vanskelig situasjon og håpe dagene deres blir lettere snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... Og det er jo greit at DU synes det, men nå må du tenke over symbolikken rundt en begravese og hvordan andre folk tenker. Man gir ikke penger for å "minnes sin gode venn" som døde, man legger blomster fordi det er en del av symboler og tradisjoner hos oss. Det er ikke opp til andre å velge hvordan vi skal uttrykke vårt savn eller ønske, om det er i form av penger eller blomster. Om jeg gir blomster til en begravelse er da ikke det til de pårørende, det er til å minnes personen det gjaldt. Med et dikt f.eks.

Om man er av oppfatning av at blomstene kun er for å vise litt oppmerksomhet til familien så er dette feil! Man hedrer den døde, ikke familien. Jeg velger hvordan jeg vil sørge.

Ja, men familien må få lov til å si f.eks. Like kjært som blomster er: .... ... .... )

Har laget vanvittige mengder med blomster til begravelser og snakket med mange pårørende mens vi sammen har funnet ut hvordan vi vil dekorere og vil si at tradisjonene er mer varierte enn man skulle tro. Selv om jeg har levd av å dekorere og selge blomster, synes jeg at det er en flott gest dersom det går til andre ting også: Har vært borte i feks. penger til barns utdanning, bidrag til kreftforskning, vinkonto til kompisene på gamlehjemmet, opprettelse av fond til forskjellige formål, lhl, krybbedød, lokalradioen, redningsforbundet, frelsesarmeen osv. (Lokalradioen og vinfondet var direkte ønsker fra avdøde selv)

Det er helt greit at du velger hvordan du vil sørge, men la gjerne andre velge hvordan de vil sørge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har da ikke sagt at folk ikke skal få sørge som man vil, så jeg vet ikke helt hva du mener med din siste setning i innlegget =)

Men som du selv nevner, blant annet ting i samfunnet: radio, fond, kreftforskning etc hvilket er normalt å donere til. Dette gis mer til samfunnet, kanskje fordi man ønsker å støtte en gruppe mennesker eller samfunnet. Det er jo ikke noe som gavner penger slik at man kan pusse opp huset, eller passe på at man kan betale en rørlegger eller elektriker liksom. Det er det det ville høres ut som dersom man ber om penger i dødsannonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller spist havregrøt i ett år før jeg tigget om penger i forbindelse med en begravelse.

Men forstår at når man er i sjokk, kan mange rare tanker dukke opp. I min fars begravelse kom det mange blomster, også til hjemmet. En kom uten blomst og det var helt greit. Noen andre donerte penger til medisinsk forsking og hadde heller ikke med blomster, men leste opp noen minneord om pappa og det var veldig fint.

Har man problemer med økonomien, kan man heller be om hjelp etter begravelsen. Selve begravelsen kom opp i en kostnad på nesten 60.000 kroner, og da regner jeg ikke med maten etterpå og gravstein og slike ting.

Hvis man trenger penger sårt, kan man heller prate med presten og spørre om de kan ha en innsamling ved en gudstjeneste, spesielt hvis det er til barnas utdannelse eller for å bevare barndomshjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du burde kanskje velge et annet tidspunkt å spørre om penger på, for blomstene er til den døde, ikke deg. det er et siste farvel. og det er derfor det oppfattes respektløst å spørre om det. kan du ikke bare si det som det er om noen spør hvordan du har det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slik har ingenting i en begravelse å gjøre.

Det er vel flere av oss som frykter at vi skal miste vår kjære, og dermed bli sittende igjen med alt alene. Jeg har likevel tenkt så langt at heldigvis har min kjære livsforsikring, som kommer til å dekke hele huslånet, dersom ulykken skulle være ute.

Men jeg kunne aldri drømt om å skrive noe slikt i en dødsannonse. For som så mange andre her skriver, det er tigging. Personer som står deg nær, vil forstå situasjonen du har kommet opp i, og jeg vil tro at du vil få hjelp på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at det er så underlig, det er forskjell på bårebuketter og blomster som blir sendt hjem til pårørende som trøst. "like kjært som blomster er et bidrag til å hedre avdødes minne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet at det flere steder i Norge gis penger til den nærmeste pårørende. Pengene blir lagt i en konvolutt, men jeg vet ikke "hvordan" de overleverer konvolutten.. Dette er ment som et bidrag til begravelsen og evt andre kostnader rundt dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt tidligere her ville jeg også heller at mine kjære skulle ha det bra etter min bortgang, enn at jeg fikk blomster som ikke er til noe nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hadde ikke vedkommende noen livsforsikring som kunne sikre familien ved hans bortgang?

Jeg synes det er upassende å be om penger i stedet for blomster. Har aldri hørt om at noen gir penger til familien, men ofte ønsker familien pengegaver til en god sak i stedet for blomster. F.eks kreftforeningen, HLH, lokale idrettslag eller andre foreninger avdøde var aktiv i.

Jeg hadde sendt blomster til avdødes familie om noen nær meg døde, det hadde ikke falt meg inn å sende penger. Da min mor døde, skrev vi i dødsannonsen at vi ikke ønsket blomster til hjemmet, men heller en gave til kreftsaken. Jeg har aldri fått så mye blomster noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke å beholde huset til avdøde er en grunn til å tigge penger. De fleste selger jo bare huset og deler pengene. Greit nok at dere skal ha noen ting til minner, men hele huset trenger dere vel ikke fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke å beholde huset til avdøde er en grunn til å tigge penger. De fleste selger jo bare huset og deler pengene. Greit nok at dere skal ha noen ting til minner, men hele huset trenger dere vel ikke fordet.

Det er jo tross alt huset og hjemmet til enken og de to barna som har mistet faren sin også, da! :kjefte:

Hvordan gikk det, TS? Regner med at begravelse og alt er overstått nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...