Gå til innhold

Kastrert hankatt som markerer...


Green Lady

Anbefalte innlegg

Katten min er antatt å være født i april 2009, og jeg fikk han i oktober samme år. Han ble da kastrert med en gang. Men nå i det siste har jeg oppdaget at han går rundt og markerer på busker o.l. Er dette normalt? Kommer det noe ut av han, eller kan det bare være instinktivt? Han er fremdeles en liten kattunge oppe i hodet sitt, men merker han nærmer seg tenårene. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cecilie .

Det er helt normalt. ;)

Han er jo en hannkatt og markerer jo selvfølgelig sitt revir, sell om han er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Katten min er antatt å være født i april 2009, og jeg fikk han i oktober samme år. Han ble da kastrert med en gang. Men nå i det siste har jeg oppdaget at han går rundt og markerer på busker o.l. Er dette normalt? Kommer det noe ut av han, eller kan det bare være instinktivt? Han er fremdeles en liten kattunge oppe i hodet sitt, men merker han nærmer seg tenårene. :fnise:

Det er ikke sikkert det "kommer noe ut" selv om han stiller seg med bakenden til busker og trær, strekker halen høyt til værs og rister på den :fnise:

Min sorte gentleman gjør nemlig også det, - inne !

Og gjett om ikke 'mor' fikk hetta første gangen han ble observert "in action" ! :haar:

Men, ikke en dråpe hadde han dusjet på skapet, det var kun show-off fra hans side :fnise:

Min første katt (kastrert han også selvsagt) observerte jeg markere, på riktig, en eneste gang. Da var det en ukastrert inntrenger som hadde til hensikt å ta området som min katt hadde "hevd" på (inkludert terrassen vår).

Da markerte smukkasen skikkelig, men så var han også provosert/presset til det ytterste av en skummel utfordrer.

Dersom din katt markerer med urin, GreenLady, vet du om det er utfordrere i området ? For da kan en kastrat ty til desperate handlinger.

Cecilie; det er ikke normalt at en kastrert hankatt skvettmarkerer på lik linje med en uasktrert hankatt. En av de mange gode grunner til kastrering av hankatter er bl.a. å fjerne skvettmarkeringen på naboers inngangsdører, biler, barnevogner, utemøbler osv. - i tillegg til å hindre stadig nye kull med uønskede kattunger.

Dette kun til din informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det "kommer noe ut" selv om han stiller seg med bakenden til busker og trær, strekker halen høyt til værs og rister på den :fnise:

Min sorte gentleman gjør nemlig også det, - inne !

Og gjett om ikke 'mor' fikk hetta første gangen han ble observert "in action" ! :haar:

Men, ikke en dråpe hadde han dusjet på skapet, det var kun show-off fra hans side :fnise:

Min første katt (kastrert han også selvsagt) observerte jeg markere, på riktig, en eneste gang. Da var det en ukastrert inntrenger som hadde til hensikt å ta området som min katt hadde "hevd" på (inkludert terrassen vår).

Da markerte smukkasen skikkelig, men så var han også provosert/presset til det ytterste av en skummel utfordrer.

Dersom din katt markerer med urin, GreenLady, vet du om det er utfordrere i området ? For da kan en kastrat ty til desperate handlinger.

Cecilie; det er ikke normalt at en kastrert hankatt skvettmarkerer på lik linje med en uasktrert hankatt. En av de mange gode grunner til kastrering av hankatter er bl.a. å fjerne skvettmarkeringen på naboers inngangsdører, biler, barnevogner, utemøbler osv. - i tillegg til å hindre stadig nye kull med uønskede kattunger.

Dette kun til din informasjon.

Takk for (nok) et godt svar, Lille-pus :takke:

Jeg ble så forfjamset da jeg så han markere, at jeg ikke tenkte på å løpe bort for å sjekke om det hadde kommet noe ut. Kan ikke huske å ha sett noen nye katter i nabolaget, og har aldri ansett han som veldig territoriell heller. Endog, jeg merker han er mer i slosskamper nå en før (noe den verkebyllen hans også beviser). Men, det jeg kan komme på er at i hagen ved siden av, som han antagelig anså som sitt territorie før (da det bodde en hyggelig gammel dame der som inviterte han inn både titt og ofte), så har det nå flyttet inn en sint schæfer hund, som bjeffer på han titt og stadig. Så han markerte mot buskene som står langs gjerdet mellom hagene. Schæferen (med eiere, såklart :fnise: ) har vel bodd der i snart 1,5-2 mnd tenker jeg. Kanskje dette kan være grunn for markeringen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Vår kasterte hannkatt har markert på naboers ytterdører, (sier de) men jeg har aldri sett han. De skal jo ikke kunne klare dette etter kastrering, men de kan nok late som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kasterte hannkatt har markert på naboers ytterdører, (sier de) men jeg har aldri sett han. De skal jo ikke kunne klare dette etter kastrering, men de kan nok late som. :)

Hva er forskjellen på tissing og markering da? Jeg tenker da på det naboen din sier. jeg vet bare når nabokatta har tisset utenfor inngangsdøra mi og bryr meg lite om det er tissing eller markering for det lukter like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottiplott

Du har et poeng der. Jeg aner ikke hva det er han har gjort, for jeg har ikke sett ham. Skal spørre de neste gang de nevner noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannkatt er utstyrt med noen kjertler under halen. Disse brukes når katten markerer. Jeg har selv opplevd at en kastrert hannkatt har markert.

Jeg hadde en stor og flott hannkatt for noen år siden. Så flyttet jeg sammen med min nåværende mann som også hadde ei hukatte. Hukatten fikk kattunger, og min grompus ble visst helt tummelumsk. Han begynt å tisse og markere inne som ute! Jeg tok ham derfor med til dyrlegen for å få han kastrert. Noen dager etter, opplevde jeg at katten markerte likevel! Jeg ringte ned til dyrlegen og klaget min store nød, og dyrlegen kunne fortelle at slikt skjedde av og til når en katt var innrutinert med markering. Min guttepus var altså 3 år før han ble kastrert, og i dette tilfellet hjalp det altså ikke som noe annet en fertilitetskonroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for (nok) et godt svar, Lille-pus :takke:

Jeg ble så forfjamset da jeg så han markere, at jeg ikke tenkte på å løpe bort for å sjekke om det hadde kommet noe ut. Kan ikke huske å ha sett noen nye katter i nabolaget, og har aldri ansett han som veldig territoriell heller. Endog, jeg merker han er mer i slosskamper nå en før (noe den verkebyllen hans også beviser). Men, det jeg kan komme på er at i hagen ved siden av, som han antagelig anså som sitt territorie før (da det bodde en hyggelig gammel dame der som inviterte han inn både titt og ofte), så har det nå flyttet inn en sint schæfer hund, som bjeffer på han titt og stadig. Så han markerte mot buskene som står langs gjerdet mellom hagene. Schæferen (med eiere, såklart :fnise: ) har vel bodd der i snart 1,5-2 mnd tenker jeg. Kanskje dette kan være grunn for markeringen hans?

Jeg holder en knapp på at mistanken din, med stor sannsynlighet, er aldeles korrekt :)

- og da kombinert med at han tydeligvis diskuterer styrke" med en eller annen (ref. verkebyllen hans), Han har jo etter kastrering fått litt lavere status når han ikke lukter like mye "kar". :fnise:

Vår kasterte hannkatt har markert på naboers ytterdører, (sier de) men jeg har aldri sett han. De skal jo ikke kunne klare dette etter kastrering, men de kan nok late som. :)

De kan, men da nærmest i "ytterste nød". Frekvensen er iallefall betraktelig mye lavere :)

Hva er forskjellen på tissing og markering da? Jeg tenker da på det naboen din sier. jeg vet bare når nabokatta har tisset utenfor inngangsdøra mi og bryr meg lite om det er tissing eller markering for det lukter like ille.

Forskjellen er ganske grei å identifisere: en katt som "bare" later vannet, han sitter og tisser.

En katt som markerer han står, med bakenden mot objekte som skal markeres. Halen står rett til vært, og så sprayes urin og duftstoffer mot objektet mens han rister godt på halen.

Har du sett det en gang så tar du ikke feil ! :fnise:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er ganske grei å identifisere: en katt som "bare" later vannet, han sitter og tisser.

En katt som markerer han står, med bakenden mot objekte som skal markeres. Halen står rett til vært, og så sprayes urin og duftstoffer mot objektet mens han rister godt på halen.

Har du sett det en gang så tar du ikke feil ! :fnise:

Men det er ikke alltid at man har sett. Jeg vet at det kun er en katt som går her på vinterhalvåret. På sommeren er det to. Den ene har gått her i 10 år og det har ikke vært problemer. Den andre har gått her i 2 år og nå har jeg både tiss og dritt utenfor. Selv om jeg faktisk ikke alltid ser at det blir gjort så vet jeg jo allikevel hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Men det er ikke alltid at man har sett. Jeg vet at det kun er en katt som går her på vinterhalvåret. På sommeren er det to. Den ene har gått her i 10 år og det har ikke vært problemer. Den andre har gått her i 2 år og nå har jeg både tiss og dritt utenfor. Selv om jeg faktisk ikke alltid ser at det blir gjort så vet jeg jo allikevel hvem.

Du har iallefall en sterkt mistenkt kandidat for å si det slik.

Alikevel kan det være vanskelig å være aldeles sikker ettersom markeringen er så kraftig (bruk av ekskrementer).

Når det gjelder markering vha. ekskrementer snakker vi om kraftig markering. Det forbinder jeg i høy grad med markering utført av en dominant katt, for på synlig vis å markere hvor langt reviret strekker seg.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, og der har jeg fått bevist at pusen virkelig markerer, og det var ikke rent lite som kom ut heller... Er det virkelig ingenting en katteeier kan gjøre med dette når katten er kastrert? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Sukk, og der har jeg fått bevist at pusen virkelig markerer, og det var ikke rent lite som kom ut heller... Er det virkelig ingenting en katteeier kan gjøre med dette når katten er kastrert? :tristbla:

Veldig lite er jeg redd.

Men, ute eller (måtte gud forby) inne ?

Ute, mot den nye naboen med bråke-schäfer ?

Da tror jeg nok jeg hadde tatt livet litt med ro ;)

Han prøver (antageligvis) alt han kan med å definere det han har som sitt område. Den erfaringen jeg har med kastrater så er de altså "presset" når de markerer på denne måten.

Stakkars "lille" gutten som må ty til så sterke midler for å prøve å få ha sitt revir i fred :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis bare ute, han er en renslig og ordentlig herremann :) Han skvetter i hytt og pine, og ikke bare mot hunden, men egentlig mot alle busker. Han virker veldig rolig når han gjør det og ellers, og er lett å få med på lek (utrolig hvor moro de kan ha det med en hyssingbit som dras gjennom plenen, og du hvor god trim det er for eier).. Men det er nok en stor gråpus som er her, så kanskje han er kattetruslen? I sted var den så frekk at den snek seg under stolen jeg satt på og strøk seg langs benet mitt mens han gikk mot min lille herremann som stod med ryggen til. Men igjen, denne katten har vært her før vi flyttet hit, og i fjor sommer kom den faktisk inn og spiste av maten til vår pus! :overrasket:

Har en irritert nabo grunnet kombinasjon katteavføring og blomsterbedd, så redd det skal rakne helt for henne om han begynner å markere der også. :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vet neimen ikke hva som skal til jeg......

Men, om han ikke reagerte på gråpus som ønsket å sette sine gode luktmerker på deg (gnikk-gnikk med hodet) så er det kanskje ikke ham ?

Forstår veldig godt skrekken for naboen med blomsterbedene ja.... Husker henne... altfor godt ! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Jeg så et program om dette en gang, men vet ikke hvor mye man kan stole på animal planet.. Der var det hvertfall en hankatt som markerte selv om han var kastrert, og de hadde satt opp kameraer for å logge når og hvorfor han gjorde det. Det viste seg at katten var engstelig, og han sluttet å markere en uke eller så etter de begynte å gi han medisin mot angst(!) :vetikke:

Sikkert et long shot, men det går kanskje an å ringe en veterinær som har katter som sin "greie" og høre? :)

Fant også noen tips her. :)

Og et tips her:

Cat spray is also an indication that the cat is experiencing some kind of stress or threat. A new cat appearing in the neighborhood can be considered a threat. Changes in the household routine can be a source of stress for the cat, and you may find your cat spraying often. It would be good for you to observe and identify the factors, whether threat or stress factors, that are causing your cat to spray, and find a way to remove those factors. Of course you should not rule out possible medical problems that may be affecting your cat’s urinary tract.

If the cause for spraying is anxiety, there are some anti-anxiety drugs that you can give your cat. But make sure you talk to the vet first; do not administer these drugs without knowing their use and effects. Examples of anti-anxiety drugs that can help reduce spraying include Valium and Clomicalm. You should keep in mind that some cats may react negatively to such drugs and may experience unpleasant behavioral changes.

kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...