Spent... Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Hei, min kjæreste og jeg har vært sammen i flere år, og har en liten sønn og vi har vært forlovet i ca. 1,5 år. Etter vi fikk barn er det flere som har spurt når vi ønsker å gifte oss, når det skjer o.l. Min samboer og jeg har snakket sammen, og funnet ut at det har skjedd mye de siste årene, som gjør at vi ønsker å vente noen år til, og vi ønsker å spare opp litt penger til bryllupet. Kan hende vi og ønsker oss flere barn, før vi vil gifte oss. Er lei av at familie og andre venner "maser". Ingen av oss har drømt om noe stort bryllup, og begge er svært glad i hverandre, og har ikke noe "hastverk". Vi begge er i midten av 20-årene. Hva mener dere? Er det for dumt å være forlovet i mer enn 1-2 år, før noe skjer? Endret 5. juni 2011 av Spent...
frøken_øst Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Nei, det som er dumt her er andre mennesker som skal presse sine meninger om hvordan liv skal leves,over på andre:)
Bringebærjenta Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Å forlove seg er jo en slags avtale om å inngå ekteskap i nærmeste fremtid i mine øyne, og i min familie og vennekrets blir det forventet bryllup om noen gifter seg. Jeg ville ikke tenke meg å være forlovet bare for å være det. Jeg ville satt i gang med forberedelser eller i det minste prøve å finne ut hvilket år og hvilken årstid det ble. De spør vel fordi de har samme syn på det. Altså at en forlovelse betyr bryllup, ikke at man skal vente å se i mange år før det kanskje skjer. Men hvis du ønsker å vente er det ikke noe galt i det. Gjør det som føles best for dere. Bare ikke bli sur når noen andre lurer og spør spørsmål. Da burde du heller forklare 3
Spent... Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2011 Å forlove seg er jo en slags avtale om å inngå ekteskap i nærmeste fremtid i mine øyne, og i min familie og vennekrets blir det forventet bryllup om noen gifter seg. Ts her; jeg er enig i mye av det du sier. Jeg tenkte akkurat det samme som deg, før jeg forlovet meg. Men mye sykdom + barn + studie + jobb o.l. har gjort at vi er nødt til å vente litt. Når folk spør meg, så svarer jeg at vi ikke har tenkt til å gjøre det med det første, og de fleste syntes det er ok. Men så er det jo noen som nevner dette svært ofte da..
frøken_øst Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 de grunnene du nevner synes jeg er mer enn nok "gyldige" for å ha ventet
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Vil du ha flere barn før du gifter deg? Hvorfor det?
Anglofil Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Hvis dere har planer om å gifte dere i fremtiden ser jeg ikke problemer med å forlove seg. Derimot bør dere forlovere dere fordi det er noe dere selv har lyst til, ikke fordi det er forventet av dere. Mvh Yvonne
CathFoto Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Jeg kan ikke si jeg synes det er rart at folk spør, dere er tross alt forlovet. Og forlovelse er noe de fleste ser på som plan om å gifte seg. Men når det er sagt så synes jeg heller ikke det er rart at dere velger å vente. De fleste godtar vel et svar om at det må vente litt pga omstendighetene?
Gjest Heloise Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes et par skal bestemme selv når de evnt. skal gifte seg, og om de vil gifte seg i det hele tatt. Jeg kunne godt vært forlovet i mange år selv jeg, jeg ser ingen grense på hvor lenge man skal være forlovet. Jeg vet mange her inne gjør det. Jeg synes dere skal si til de som maser slik det er. At dere som par har blitt enige om å vente, fordi det passer dere best. INGEN har lov til å kreve noe ekteskap, og det er vel aller mest folk som gleder seg til at dere gifter seg, ikke noe de forventer heller
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #10 Skrevet 6. juni 2011 Jeg tenker som de fleste her, at det er helt greit å være forlovet lenge og ikke legge gifteplaner med en gang selv om man er forlovet, men at man må være forberedt på spørsmål fra andre om giftemålet, siden det tross alt er relativt vanlig å begynne å planlegge bryllupet når man forlover seg. Det er sikkert ikke ment som noe annet enn litt small-talk, folk er jo nysgjerrige og mener ikke noe mer med det.
Spent... Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. juni 2011 Vil du ha flere barn før du gifter deg? Hvorfor det? Ts her, nei vi MÅ ikke ha flere barn før giftemål, men ting blir ofte ikke alltid slik man planlegger, og det å få barn kan jo skje uplanlagt.
Spent... Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2011 Ts her, takk for alle fine svar/tanker. Jeg er enig i at man forlover seg fordi man ønsker å gifte seg og tilbringe resten av livet sammen. Det var jo det som lå bak vår forlovelse. Jeg er også enig i at folk har rett (og jeg skjønner og..)å spørre når vi ønsker å gifte oss, det er jo en selvfølge at de spør, men jeg forstår ikke de som mener at man "skal" gjøre det innen 1-2 år etter forlovelse + at man "må" gifte seg før barn o.l. Jeg blir bare lei av at den nærmeste familie + noen kollegaer "maser" om dette, som om vi gjør noe "feil" ved å være forlovet i mer enn 1,5 år...
fridr Skrevet 6. juni 2011 #13 Skrevet 6. juni 2011 Folk får bare mase i vei. Jeg og kjæresten har vært forlovet i over 3 år når vi gifter oss. Det vises full forståelse, da vi begge er studenter, og rett og slett ikke har hatt råd Det tror jeg de fleste vil skjønne når dere er såpass unge, og i tillegg har et barn. Det koster MASSE penger, oppmerksomhet og tid å ha et barn Det er jo bare å si at dere sparer, så får de andre vente i spenning
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #14 Skrevet 6. juni 2011 Jeg skjønner godt at folk spør, siden dere allerede har vært forlovet lenge. For øvrig koster det ikke noe å gifte seg. Kan gjøres gratis både i kirke og hos byfogd. Festen kan dere jo utsette til dere har råd til det. Ellers skjønner jeg ikke hvordan dere ikke kan ha råd til å arrangere et bryllup, men ha råd til flere barn. Barn er dyrt. Og ved å gifte dere, sikrer dere både dere selv og barna dersom det skjer noe med den ene parten i forholdet.
¤flicka¤ Skrevet 6. juni 2011 #15 Skrevet 6. juni 2011 (endret) Jeg forstår at folk spør ettersom dere er forlovet. Og kall meg gjerne dum, men i mitt hode er det sånn at når jeg hører om en forlovelse medfører det en forventning om bryllup. Edit: Når det er sagt, selv var vi forlovet i tre år før vi giftet oss pga sykdom osv, men det var noe vi fortalte når folk spurte (at vi hadde planer men at det ikke passet akkurat da). Endret 6. juni 2011 av ¤flicka¤
Nika_83 Skrevet 8. juni 2011 #16 Skrevet 8. juni 2011 Hei Vi forlovet oss i mars og blir nok ikke å gifte oss med det første. Jeg er ikke ferdig med studier før neste vår, vi planlegger å kjøpe hus og ikke minst; vi vil betale for hele festen selv. Da må vi jo ha mulighet til å legge av litt penger. Folk rundt oss spør hele tiden når bryllupet skal være og da svarer jeg bare at det blir ikke med det første, må få spart opp litt penger først. Enkelt og greit. Det er jo slik det er og folk har jo forståelse for det. Når det er sagt har jeg alltid ment at når man forlover seg skal man så rask som mulig sette en dato og gifte seg ca ett år etter forlovelsen. Men når min kjære nå overrasket meg og omstendighetene er slik de er, så har vi jo ikke mulighet til det. Så jeg har god forståelse for at flere velger å vente litt. Det betyr jo ikke at vi er mindre glad i hverandre eller usikker på om dette er riktig selv om vi ikke gifter oss innen ett år fra forlovelsen Man må faktisk ta å stikke fingeren i jorda og se hvordan realiteten er. Selv om jeg var raskt ute med å titte på bryllupsrelaterte ting, så har jeg heldigvis en kjæreste som raskt trekker meg ned på jorda igjen når jeg blir litt vel ivrig Såh.. bare svar kort og hyggelig når folk spør, de er jo nysgjerrige og gleder seg nok på deres vegner. Du trenger jo ikke å fortelle i detaljer hvorfor dere velger det, er bare å si noe så enkelt som at omstendighetene dessverre ikke tillater det akkurat for øyeblikket Og husk; dere er ennå unge. Jeg og min kjære kommer til å være over tredve når vi gifter oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå