AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Jeg er 24 år Er 173 cm "kraftig" bygd, altså jeg har bedre hofter, brede skuldre, store føtter osv osv. Og veier 87 kg Jeg hater kroppen min intenst mye. Jeg har nok et litt vridd syn på den, siden jeg veide 110 kg for noen år tilbake. Kom meg ned til 85 kg, men la på meg 6 kg og endte opp på 91 kg. Der har jeg stått i ca 2 år. Nå er jeg lei av å gråte når jeg ser meg i speilet, skjemmes over kroppen min og misunne andre. Er jeg virkelig så feit som jeg føler meg? Meldte meg inn på treningsstudio i november og har tatt av meg litt. Men det ser ut som at jeg står fast på 87-89 kg. Kommer ann på når på dagen jeg veier meg.. Jeg spiser normalt. Holder meg til godterier og brus i helgene, da i moderate mengder. Jeg overspiser heller ikke. Spiser enten 2 brødskiver eller 2 knekkebrød tl frokost, ca samme til lunsj, liten middag (siden jeg bor alene) og brødskive eller knekkebrød til kveld. Spiser frukt og grønnsaker innimellom om jeg blir sulten. Jeg trener minimum 3 ganger i uka og max 6. Trener styrke og kondisjon. Jogger trurer og bruker rockering. Hva er det jeg gjør galt? Kan noen hjelpe meg?
lovedrug Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Syns det høres ut som du gjør det du kan! vær stolt av at du faktisk har gått ned såpass mye som du har gjort:)
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Du sier ingenting om hva du spiser til middag, eller hva du har på brødskivene? Du spiser mye karbohydrater, det kan godt være at dette er årsaken til at du ikke går ned mer i vekt. Jeg kunne ikke spist så mye brød, kroppen min tåler det ikke. Spis godt med grønnsaker, la lunsjen din være en salat istedet for brød, og sørg for at brødet du spiser er laget av fullkornshvete/spelt, og er helt uten sukker/honning/søtt.
Kråkesaks Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Nei, du har ikke grunn til å hate kroppen din. Vær stolt av det du har klart. Kroppen din blir ikke finere av at du hater den. 3
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Nei, du har ikke grunn til å hate kroppen din. Vær stolt av det du har klart. Kroppen din blir ikke finere av at du hater den.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Middag kan bestå av f.eks ovnsbakt laks med potet rømme og gulrot Kyllingfilet med ris biffstrimler med grønnsaker omelett og en frossenpizza en gang i blandt. Jeg er egentlig pisslei brød, spiser det egentlig kun for å få mat i meg. Kan gjerne gå lenge uten å spise, bare for at jeg ikke har lyst på noe. Hater å handle. Finner aldri noe jeg vil ha. På brødskiva kan jeg ha rekesalat, leverpostei, fiskepudding, røbettesalat, skinke osv.. Innser nå at jeg nok ikke spise helt rett... Kom gjerne med tips som kan hjelpe. Vil være evi takknemmelig. Tusen takk til dere som sier jeg burde være stolt og fornøyd. Det varmer <3
Redbull Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Syns du har vært kjempe flink til nå jeg! og alle stagnerer litt i blandt! du har all grunn til å være STOLT over kroppen din og det du har oppnådd!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Syns du har vært kjempe flink til nå jeg! og alle stagnerer litt i blandt! du har all grunn til å være STOLT over kroppen din og det du har oppnådd! Tusen takk <3
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Middag kan bestå av f.eks ovnsbakt laks med potet rømme og gulrot Kyllingfilet med ris biffstrimler med grønnsaker omelett og en frossenpizza en gang i blandt. Jeg er egentlig pisslei brød, spiser det egentlig kun for å få mat i meg. Kan gjerne gå lenge uten å spise, bare for at jeg ikke har lyst på noe. Hater å handle. Finner aldri noe jeg vil ha. På brødskiva kan jeg ha rekesalat, leverpostei, fiskepudding, røbettesalat, skinke osv.. Innser nå at jeg nok ikke spise helt rett... Kom gjerne med tips som kan hjelpe. Vil være evi takknemmelig. Tusen takk til dere som sier jeg burde være stolt og fornøyd. Det varmer <3 Grønnsaker/salat bør være en del av middagstallerkenen din hver dag. Eks når du spiser kyllingfilet, spis ris som er grov, f.eks brunris eller naturris, og la det være 1/3 av tallerkenen, ikke 1/2 tallerkenen. La resten være grønt :9 Brød kan være helt ok, bare sørg for at du spiser et brød som ER grovt og ikke bare ser grovt ut fordi det er fullt av sirup, haha. Spiser du brød til frokost, prøv å spis en salat e.l til lunsj, slik at du balanser litt. Rekesalat/rødbetsalat er ikke sunt, da ville jeg heller valgt makrell i tomat hvis du liker det, evnt syns jeg at rista brød med masse tomat, litt olje, salt og pepper er knallgodt. Det er så utrolig mye god mat du kan spise som er sunt, kanskje du bare er matlei og trenger litt ny inspirasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Grønnsaker/salat bør være en del av middagstallerkenen din hver dag. Eks når du spiser kyllingfilet, spis ris som er grov, f.eks brunris eller naturris, og la det være 1/3 av tallerkenen, ikke 1/2 tallerkenen. La resten være grønt :9 Brød kan være helt ok, bare sørg for at du spiser et brød som ER grovt og ikke bare ser grovt ut fordi det er fullt av sirup, haha. Spiser du brød til frokost, prøv å spis en salat e.l til lunsj, slik at du balanser litt. Rekesalat/rødbetsalat er ikke sunt, da ville jeg heller valgt makrell i tomat hvis du liker det, evnt syns jeg at rista brød med masse tomat, litt olje, salt og pepper er knallgodt. Det er så utrolig mye god mat du kan spise som er sunt, kanskje du bare er matlei og trenger litt ny inspirasjon? Tusen takk for mange gode tips! Brødet jeg spiser for tiden er det der nye ingers rugbrød. Husker ikke hva det heter. Åh, makrell i tomat, er det bra? Så bra! Elsker det :D Du har nok rett i at jeg er mat lei. Står helt fast når det gjelder hva jeg skal spise. Ender opp med å spise det samme og blir enda mer lei.
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Tusen takk for mange gode tips! Brødet jeg spiser for tiden er det der nye ingers rugbrød. Husker ikke hva det heter. Åh, makrell i tomat, er det bra? Så bra! Elsker det :D Du har nok rett i at jeg er mat lei. Står helt fast når det gjelder hva jeg skal spise. Ender opp med å spise det samme og blir enda mer lei. Det er ganske mye hvete i det brødet, det finnes brød som er laget av grov spelt som vil være mer gunstig, men dette er virkelig ikke det verste brødet du kan spise Makrell i tomat på en skive om dagen er topp, men ikke noe du skal fråtse i. Eggerøre eller kokt egg på skiva, liker du det? Er litt vanskelig for meg å gi råd om pålegg siden jeg knapt spiser brød og er veganer. Hummus er noe jeg spiser ofte, masse oppskrifter på dette på google. Jeg lager den uten tahini og med bare 1 fedd hvitløk, man finner ut hvordan man selv liker den. Hummus funker kjempebra som pålegg, dipp til grønnsaker, hvis man leger den litt tynnere er den super å ha over salat, osv. Kikertburgere er også noe jeg spiser mye av, helt supert å ha i matpakka, eller til middag sammen med salat. Også, smoothies er jo supert! Jeg spiser ikke frukt pga alt sukkeret, så jeg lager grønnsakssmoothies. Men du kan jo f.eks prøve dette: 1 augurk 1 avokado 1 stor lime 1/2 grønt eple Godt med isbiter Litt vann (1 dl ca, avhengig av hvilken konsistens du ønsker). Miks i blender. Gir kroppen din en fantastisk start på dagen
Husplante Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 1. "Jeg er 24 år Er 173 cm "kraftig" bygd, altså jeg har bedre hofter, brede skuldre, store føtter osv osv. Og veier 87 kg" 2. "Jeg spiser normalt. Holder meg til godterier og brus i helgene, da i moderate mengder. Jeg overspiser heller ikke. Spiser enten 2 brødskiver eller 2 knekkebrød tl frokost, ca samme til lunsj, liten middag (siden jeg bor alene) og brødskive eller knekkebrød til kveld. Spiser frukt og grønnsaker innimellom om jeg blir sulten." 1. Høres akkurat ut som kroppen min, bortsett fra at jeg er 3 cm høyere og veier vanligvis rundt 90 (gått ned til 88 men tror ikke det går rett opp igjen p.ga en periode med underernæring.) :)Jeg er også forbannet med store føtter! Eksen min pleide å kalle meg for 'monsterfot'... Har 43-44 i skostørrelse.... Jeg er vanligvis fornøyd med min egen kropp, men får innimellom tanker om at andre ikke er det. Da blir jeg litt deppa og tror jeg ser fryktelig stygg ut. Noen ganger stopper hodet mitt litt opp og tenker "Er jeg stygg og feit og alle andre syntes det, men jeg er ikke klar over det og går rundt i min egen lille verden der jeg tror jeg er pen? Eller er jeg egentlig helt normal og ingen bryr seg?" men prøver å la være å tenke sånn. Dersom du har samme kroppsfasong som jeg har så syntes jeg personlig vi ikke har noe å bekymre oss for. Dersom vekt er problemet kan man faktisk gå ned disse kiloene med god viljestyrke (noe jeg prøver på), for det er mange andre ting jeg er fornøyd med. Lange ben, lårfasong, og en sval og fin rygg :)Du skal i allefall ikke hate kroppen din! Finn det du er fornøyd med og fokuser på å fremheve det, heller enn å tenke på alt du hater ved den. 2. Det høres ut for meg at du spiser for lite, faktisk. Dessuten tror jeg ikke at du ville tatt skade av å eventuelt kutte ut karbohydrater, dvs pasta, brød og poteter. Dette har jeg gjort selv bare i noen uker, og jeg har aldri følt meg så fantastisk rett og slett! Masse energi, greier å fokusere bedre på trening, og føler meg rett og slett BRA! Vet ikke hvordan vektnedgangen går da jeg ikke har vekt, men ser smått endringer i kroppen allerede.... Dessuten litt fete pålegg du hadde der. Bytte ut med sunnere pålegg kanskje? Som makrell i tomat som er nevnt over, bare noe ost, magerost, kjøttpålegg som skinke osv... Eller rett og slett kutte ut brød helt, hvis du uansett syntes det er kjedelig! Da er det ikke verdt det etter min mening! Btw. Ettersom vi er i like situasjoner (kroppsmessig) er det bare å slå av en privatmelding så kanskje vi kunne gjort dette sammen Har veldig lyst til å prøve å gå ned sammen med noen, oppmuntre andre og bli oppmuntret selv... :D
Djungelvrål Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Det tar tid å gå ned i vekt, men du gjør det på den riktig måten. Ikke lurt å sulte seg, da går du bare opp igjen like raskt.
Ethereal Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Jeg syns du skal prøve å være fornøyd med kroppen din, og fokusere på å spise sunt og trene. Du kommer til å få så enormt mye mer utbytte av det i lengden! Tror det er veldig få jenter som er fornøyde med kroppen sin, så det er helt forståelig at du heller ikke er det. Men tenk på hvor mye kroppen din gjør for deg, og alt du klarer. Fokuser heller på at du blir sterkere, får mer energi og føler deg bedre - enn at du blir tynnere. 1
Gjest navnelapp Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Det er ganske mye hvete i det brødet, det finnes brød som er laget av grov spelt som vil være mer gunstig, Spelt er kveite. Berre ein dyr variant. 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tror kanskje du kan trene mere eller være mere fysisk aktiv enn hva du er kanskje. At forbrenningen endres i kroppen når man "bytter" kosthold er ganske vanlig. Men det høres ikke ut som du spiser noe usunt. Men dersom treningene dine er den eneste fysiske aktiviteten du har, så vil det kanskje være kjempefint om du går/sykler deg en passe lang tur i tillegg hver dag?.. Jeg vet ikke hva du gjør, men det kan hende at dette vil hjelpe deg å gå ned i vekt litt fortere uten at du trenger å justere kostholdet noe særlig.
Gjest Bjørn82 Skrevet 5. juni 2011 #17 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tror kanskje du kan trene mere eller være mere fysisk aktiv enn hva du er kanskje. At forbrenningen endres i kroppen når man "bytter" kosthold er ganske vanlig. Men det høres ikke ut som du spiser noe usunt. Men dersom treningene dine er den eneste fysiske aktiviteten du har, så vil det kanskje være kjempefint om du går/sykler deg en passe lang tur i tillegg hver dag?.. Jeg vet ikke hva du gjør, men det kan hende at dette vil hjelpe deg å gå ned i vekt litt fortere uten at du trenger å justere kostholdet noe særlig.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #18 Skrevet 5. juni 2011 Om du mister et lem eller to kan du få spørre igjen om du har lov til å hate den. 1
Benedicte22 Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Synes du skal være stolt over at du har klart å gå ned såpass mye, ting tar tid, men du gjør det absolutt på riktig måte. Tips til sunne middager som jeg selv spiser er: Kyllingwok. Kylling er magert og godt og grønnsakene er even better. Ovnsbakt laks (med saus laget av hermetiske tomater, løk, chilli, hvitløk) Scampi i olje med chilli, hvitløk, tomater etc. Omelett med feks tomat, purreløk, paprika, sopp og hva enn du liker. Ha gjerne en god salat til. Biff med en god frisk salat. Kylling salat. (Med avocado, mais, paprika, tomat, fetaost, agurk etc) Kyllingsandwich (Grovt brød, kyllingfillet, salat, tomat, løk, speilegg, lettmajones) Til frokost kan du jo kutte ut brødskivene en stund hvis du er veldig lei det. Til frokost pleier jeg å spise noe av dette: -Havregryn med eplebiter og kanel -Smoothie -Omelett med mange forskjellige grønnsaker -Knekkebrød med makrell i tomat -Knekkebrød med kalkun salatblad agurk og tomat. -Avocado med salt og pepper Bytt gjerne ut noen av de brødskivene dine fra lunsjen eller kvelds med noe annet. Lag gjerne smoothies. Det er utrolig godt og lettvindt. Min favorittsmoothie består av honningmelon, banan, jordbær og blåbær. Ellers synes jeg det høres ut som du er veldig aktiv, fortsetter du sånn skal du nok se at du går ned. Endret 5. juni 2011 av Benedicte22 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Var dette virkelig skrevet av deg Benedicte22? Det må jeg si, du kan jo være hjelpsom hvis du vil du også. Kjempefine tips, tror jeg må stjele noen ideer herfra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå