Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Til sommeren skal jeg ta fly til bulgaria. Jeg har aldri tatt fly før og lurte på om noen har noen ideer til hva jeg kan gjøre på flyet? :)Jeg har boka mi som jeg kan lese i hvertfall:)

Jeg er 17 år og interesserer meg ikke for Sudoku og kryssord :P

Gjest Heloise
Skrevet

Fly er gøy! Jeg har alltid med meg tegneserier (hamstrer før jeg drar), bok, Nintendo DS, MP3-spilleren, og så har jeg iphone som jeg spiller på også, skrur på flightmode så har den ingen signal som kan forstyrre... :) God tur!

Skrevet

Selv om du har flight mode på mobilen er det ikke alle flyselskap som godtar dette. Greit å ha back-up løsning ;) Selv har jeg med et par bøker, og hvis jeg reiser sammen med noen har jeg med kortstokk og noen "reisespill" :) (ludo med magnetbrikker e.l). M

Gjest Heloise
Skrevet

Det er jeg klar over :) SAS er strenge på det men andre selskaper synes flightmode er OK. Med alt jeg alltid har med har jeg MER enn nok alternativer :)

Skrevet

Tidsfordriv på fly? Rødvin! :jepp:

Gjest Fable
Skrevet

Tidsfordriv på fly? Rødvin! :jepp:

Hehe, hun var 17 da.

• Liker 3
Skrevet

Hehe, hun var 17 da.

Åja, ops. ;)

Skrevet

Det er jeg klar over :) SAS er strenge på det men andre selskaper synes flightmode er OK. Med alt jeg alltid har med har jeg MER enn nok alternativer :)

Huh.. jeg fløy SAS for en måned siden og flightmode var helt ok det.

Det er jo bare svada at mobilsignaler påvirker flyet, så at ikke flightmode er lov er jo iallefall tull og fanteri :)

Jeg leser, tar kanskje med en kortstokk og legger kabal eller spiller spill om noen andre er med. Sover! Musikk er alltid fint. Ofte på lengre flyturer er det jo film da :)

Skrevet (endret)

Det er jo bare svada at mobilsignaler påvirker flyet, så at ikke flightmode er lov er jo iallefall tull og fanteri :)

Det er dessverre ikke svada. Men det er ikke like alvorlig som man trodde før.

Før var det frykten for at signalene skal påvirke navigasjonsystemet og andre systemer pga frekvensbåndet til mobil og det faktum at alle elektriske gjenstander har en viss elektromagnetisk stråling. Det er svært strenge krav til navigasjonsnøyaktighet og derfor har Luftfartstilsynet i Norge valgt å tolke reglene så strengt som de gjør.

Normalt vil ikke mobiltelefoner påvirke andre ting enn radioen, men den umiskjennelige lyden man kjenner hjemmefra når man legger mobiltelefonen nært høytaleren kan være forstyrrende. Dette kan i seg selv være kritisk da flyger da ikke nødvendigvis hører instruksjoner fra flygeleder i tide og flygelederen må gjenta det. Den tiden er mest med på å gjøre trafikkavviklingen mer ineffektiv, men kan i ytterste konsekvens føre til farlige situasjoner.

Siden det stortsett er svært dårlig dekning i høyden fly cruiser så vil mobiltelefonen konstant søke etter bakkestasjon, og der den finner det vil den hoppe mellom de forskjellige pga distansen til dem. Dette kan føre til mye støy på radioen, spesielt om det er mange som ikke har slått av telefonen.

Noen nye fly har innebygget skjerming i kabinen, og en antenne der. Den antennen er koblet til et system i flyet som kommuniserer med bakkestasjoner eller satellitter. Jeg har ikke vært borti fly i Norge som har denne teknologien ombord, men Norwegian har foreløpig fått støtte for WLAN på noen av deres nyeste fly.

Før avgang og landing ber de ofte folk skru av alt. Dette er også for å sørge for at passasjerene har den største sannsynlighet til å få med seg viktige beskjeder. Når uønskede ting skjer, skjer de ofte fort.

Kort oppsummert, ikke gjør deg vanskelig. Ber kabinpersonalet deg å skru av telefonen og etc, gjør det. De er ikke barnevakter, la de slippe å passe på alle dem som ikke klarer å oppføre seg som voksne.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 8
Skrevet

Det er dessverre ikke svada. Men det er ikke like alvorlig som man trodde før.

Før var det frykten for at signalene skal påvirke navigasjonsystemet og andre systemer pga frekvensbåndet til mobil og det faktum at alle elektriske gjenstander har en viss elektromagnetisk stråling. Det er svært strenge krav til navigasjonsnøyaktighet og derfor har Luftfartstilsynet i Norge valgt å tolke reglene så strengt som de gjør.

Normalt vil ikke mobiltelefoner påvirke andre ting enn radioen, men den umiskjennelige lyden man kjenner hjemmefra når man legger mobiltelefonen nært høytaleren kan være forstyrrende. Dette kan i seg selv være kritisk da flyger da ikke nødvendigvis hører instruksjoner fra flygeleder i tide og flygelederen må gjenta det. Den tiden er mest med på å gjøre trafikkavviklingen mer ineffektiv, men kan i ytterste konsekvens føre til farlige situasjoner.

Siden det stortsett er svært dårlig dekning i høyden fly cruiser så vil mobiltelefonen konstant søke etter bakkestasjon, og der den finner det vil den hoppe mellom de forskjellige pga distansen til dem. Dette kan føre til mye støy på radioen, spesielt om det er mange som ikke har slått av telefonen.

Noen nye fly har innebygget skjerming i kabinen, og en antenne der. Den antennen er koblet til et system i flyet som kommuniserer med bakkestasjoner eller satellitter. Jeg har ikke vært borti fly i Norge som har denne teknologien ombord, men Norwegian har foreløpig fått støtte for WLAN på noen av deres nyeste fly.

Før avgang og landing ber de ofte folk skru av alt. Dette er også for å sørge for at passasjerene har den største sannsynlighet til å få med seg viktige beskjeder. Når uønskede ting skjer, skjer de ofte fort.

Kort oppsummert, ikke gjør deg vanskelig. Ber kabinpersonalet deg å skru av telefonen og etc, gjør det. De er ikke barnevakter, la de slippe å passe på alle dem som ikke klarer å oppføre seg som voksne.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=528695

http://www.dinside.no/829258/hvorfor-maa-mobilen-skrus-av-paa-flyet

Mobilbruk i fly er ikke farlig hevder begge disse artiklene, og det er gjort forsøk på bruk, uten forstyrrelser av noen slag. Jeg har også opplevd at kabinpersonalet har sittet og sendt meldinger på flyet, uten at det var tillat med telefonbruk for oss vanlig dødelige (les: passasjerer)

Poenget mitt gikk uansett ikke på mobilbruk i fly, men på flightmoden, som uansett gjør telefonen om til en vanlig mp3-spiller. Synes det er merkelig at dette skal være ulovlig (noe jeg forøvrig aldri har opplevd) når mp3 - spillere er lov.

Jeg synes det er helt greit at telefonen ikke skal kunne brukes som en telefon på flyturen, og er heller ikke en av de som gir blanke i forbudet mot bruk av telefon, uansett om det ikke gir forstyrrelser. Jeg har respekt for slike ting når jeg sitter mange tusen meter over bakken, i tillegg er jeg ikke gira på en bot på 5000kr heller :)

Skrevet (endret)

* dobbelpost*

Endret av Periwinkle
Skrevet

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=528695

http://www.dinside.no/829258/hvorfor-maa-mobilen-skrus-av-paa-flyet

Mobilbruk i fly er ikke farlig hevder begge disse artiklene, og det er gjort forsøk på bruk, uten forstyrrelser av noen slag. Jeg har også opplevd at kabinpersonalet har sittet og sendt meldinger på flyet, uten at det var tillat med telefonbruk for oss vanlig dødelige (les: passasjerer)

Poenget mitt gikk uansett ikke på mobilbruk i fly, men på flightmoden, som uansett gjør telefonen om til en vanlig mp3-spiller. Synes det er merkelig at dette skal være ulovlig (noe jeg forøvrig aldri har opplevd) når mp3 - spillere er lov.

Jeg synes det er helt greit at telefonen ikke skal kunne brukes som en telefon på flyturen, og er heller ikke en av de som gir blanke i forbudet mot bruk av telefon, uansett om det ikke gir forstyrrelser. Jeg har respekt for slike ting når jeg sitter mange tusen meter over bakken, i tillegg er jeg ikke gira på en bot på 5000kr heller :)

Kildene du la ved sier jo akkurat det samme som jeg sier. Og er uansett ikke veldig troverdige. Hvis du er en fast leser av dinside, vg eller andre nettmedier ser du sikkert ofte i kommentarfeltet at journalisten får gjennomgå.

Nå har ikke jeg noen kilder å peke på da jeg ikke kan huske å ha sett det i noe manual som er ombord i flyet. Jeg hører den lyden relativt ofte. Så jeg vet av egen erfaring at flyet ikke detter ned, men det er jo svært forstyrrende på radioen.

Jeg tipper at flight mode kan være forbudt fordi kabinpersonalet er ute av stand til å vurdere hvert enkelt tilfelle om det er greit eller ikke. Det hadde jo tatt evigheter å komme seg i luften da. Husk at de er der for din sikkerhet, ikke for å servere kaffe.

Skrevet

Jeg tipper at flight mode kan være forbudt fordi kabinpersonalet er ute av stand til å vurdere hvert enkelt tilfelle om det er greit eller ikke. Det hadde jo tatt evigheter å komme seg i luften da. Husk at de er der for din sikkerhet, ikke for å servere kaffe.

De kan jo uansett ikke sjekke at alle har avskrudd telefon heller, da er jo flight mode uansett bedre. Hadde påslåtte mobiltelefoner vært en fare for flyet hadde mobiler vært forbudt ombord. Uten et slikt forbud er det umulig å holde kontroll på både de som glemmer skru den av, og de som ikke gidder.

Jeg har fremdeles ikke opplevd å bli forbudt å bruke flight mode. Jeg har en Iphone jeg har musikken min på, og den bruker jeg når jeg er ute å flyr - i flight mode. (Jeg flyr ganske ofte) Selvsagt kunne jeg tatt med min gamle Ipod Touch, som teoretisk sett er det samme som min Iphone i Flight mode, bare at den kan jeg visstnok alltid bruke.

Hva er vitsen med å lage en slik funksjon kalt flight mode om man ikke skal få lov til å bruke det?

Jeg kan sikkert lete frem bedre kilder mtp telefonbruk ombord på fly, men, som sagt, mobilen ville ikke fått blitt med om bord, om det hadde vært betydelig fare for liv, og det er fremdels ingen flyulykker eller uhell som har skjedd pga mobilbruk i flyet.

Skrevet

De kan jo uansett ikke sjekke at alle har avskrudd telefon heller, da er jo flight mode uansett bedre. Hadde påslåtte mobiltelefoner vært en fare for flyet hadde mobiler vært forbudt ombord. Uten et slikt forbud er det umulig å holde kontroll på både de som glemmer skru den av, og de som ikke gidder.

Jeg har fremdeles ikke opplevd å bli forbudt å bruke flight mode. Jeg har en Iphone jeg har musikken min på, og den bruker jeg når jeg er ute å flyr - i flight mode. (Jeg flyr ganske ofte) Selvsagt kunne jeg tatt med min gamle Ipod Touch, som teoretisk sett er det samme som min Iphone i Flight mode, bare at den kan jeg visstnok alltid bruke.

Hva er vitsen med å lage en slik funksjon kalt flight mode om man ikke skal få lov til å bruke det?

Jeg kan sikkert lete frem bedre kilder mtp telefonbruk ombord på fly, men, som sagt, mobilen ville ikke fått blitt med om bord, om det hadde vært betydelig fare for liv, og det er fremdels ingen flyulykker eller uhell som har skjedd pga mobilbruk i flyet.

Jeg har aldri sagt det er en betydelig fare for liv. Den kan være forstyrrende og kan lede til uønskede situasjoner. Man ville uansett ikke kunne håndhevd et forbud da det ville krevd ransaking av alle passasjerene. Passasjerene kan jo drepe hverandre baki der også, men det blir jo litt drøyt å forby dem.

Og de som lager mobiltelefoner er ikke de samme som lager regelverk for selskaper. Å forby flightmode er nok en selskapspesifikk regel. Alle selskaper har sitt sett med regler de følger som må være lik, eller strengere enn det myndighetene fastslår.

Skrevet

Bok,spill,musikk..

Liker du å tegne eller skrive så er jo tegneblokk med en blyant eller to fint :) Hvis man får lov å ha med seg blyanter da.

God tur :)

Skrevet

Tidsfordriv på en så kort flytur? Sove, sove og sove!

Skrevet

Få noen til å lage grubble til deg ;) Ett ark med rutenett, fyll inn tema horisontalt (navn, band, matretter, blomster osv osv) og bokstaver vertikalt. Så kan du fylle inn de svarene du kommer på. Utrolig morsomt om en flere som reiser :fnise:

Skrevet

Jeg så Mythbusters buste myten om at mobilsignaler forstyrrer flyet på noen som helst måte. Men det er jo likevel greit å være på den sikre siden. ;)

Uansett - ang tidsfordriv. Du kan jo ta med laptop hvor du har lasta ned noen filmer du har lyst til å se?

Skrevet

Jeg flyr en god del med SAS og har aldri fått beskjed om å skru av iPhonen når den er i flightmodus, annet enn ved takeoff og landing. Men da skal jo alt skrus av uansett.

Skrevet

Den personen som påsto at mobil ikke er tillatt i flightmode på SAS kan virkelig ikke ha flydd noe særlig de siste årene. :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...