Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har tenkt å begynne å trene magemusklene litt mere. Er høvelig slank, men vil stramme opp litt. Særlig rett under navlen.

Er 155 cm og 46 kg.

Men jeg har et problem. Jeg klarer ikke ta en eneste situps :blush:

Når jeg ligger på gulvet, så klarer jeg å ta 2-3 stk hvis jeg holder hendene på magen liksom, men ikke når jeg holder de bak hodet, sånn som man egentlig skal gjøre.

Jeg kunne kanskje begynt med å holde beina under en kommode eller noe, for å gjøre det litt lettere, men har ikke noe sånt.

Hva skal jeg gjøre?

Har egentlig aldri fått til å ta situps, ikke i gymen heller på skolen for noen år siden. Men armhevinger f.eks. og andre styrkeøvelser har gått bra. Men ikke sit ups.

Håper noen har noen tips! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp:

Sikker på du gjør øvelsene riktig? Ser i taket og slikt? Du kan jo prøve andre øvelser, som planken.

AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp:

Sikker på du gjør øvelsene riktig? Ser i taket og slikt? Du kan jo prøve andre øvelser, som planken.

Tror jeg gjør det riktig ja. Gymlærerne mine sa ikke noe om at det var feil, i alle fall ikke for noen år siden da jeg gikk på skolen.

Gjør det vel sånn her: http://treningsglede.files.wordpress.com/2009/11/situps1.jpg

:P

AnonymBruker
Skrevet

Du fjerner ikke fett på magen ved å gjøre styrkeøvelser for magen. Muskler og fett henger ikke sammen på den måten. Videre er situps en dårlig øvelser som går på svært få muskler og i liten grad trener støttemusklaturen. Planken, som du kan gjøre lettere ved å ta knærne i gulvet og/eller ha strake armer, er langt på vei å foretrekke (men selvsagt vil heller ikke denne gjøre noe med fettet. Punkslanking er umulig!).

Skrevet

Heh, hva faen?

Jeg tar 500 situps om dagen, jeg nekter å tro at du ikke klarer en. Hvordan skal det være mulig?

Gjest Noevik
Skrevet

Det var underlig, men kjenner andre som sliter med situps (de klarer mer enn to/tre da men hihi)...

Du kan prøve en yogaøvelse for å styrke magen:

Sitt på bakken, rett i ryggen, med bena liggende rett frem, et par cm fra hverande. Pust inn og ut igjen mens du gradvis legger deg så langt ned mot bena som mulig, ikke press deg ned ved å holde fast i bena. Hold litt og pust inn igjen mens du reiser deg opp igjen. Gjenta så mange ganger du klarer, husk pusten!

Gjør dette og etterhvert vil du nok mestre situpsene :)

Lykke til!

Gjest *Maja*
Skrevet

Planken er veldig bra....samt å ligge på matte på gulvet med beina strake på gulvet, og løft dem opp i 90 graders vinkel....brenner godt på nedre magemuskler.... Ingen av disse øvelsene dreper rygg/nakke heller; Så det er jo også en fordel :jepp:

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Du fjerner ikke fett på magen ved å gjøre styrkeøvelser for magen. Muskler og fett henger ikke sammen på den måten. Videre er situps en dårlig øvelser som går på svært få muskler og i liten grad trener støttemusklaturen. Planken, som du kan gjøre lettere ved å ta knærne i gulvet og/eller ha strake armer, er langt på vei å foretrekke (men selvsagt vil heller ikke denne gjøre noe med fettet. Punkslanking er umulig!).

Dersom du trener den magemuskelen som du bruker når du holder igjen når du blir dyttet (litt høyere oppe), så kan du stramme inn litt (holdning) som påvirker magen. Dersom du trener de nedre magemusklene vil du trene en annen muskel som kan i verste fall kan få magen til å se større ut.

Akkurat hvilke øvelser som er best har jeg ikke lest om enda. Jeg hadde en veldig god link her om dagen, men jeg finner dne ikke igjen.

Endret av Cipheria
AnonymBruker
Skrevet

500 situps? Who are you, Britney Spears?

Lyst til å fucke korsryggen totalt eller?

• Liker 2
Skrevet

Husk at noen av disse tradisjonelle "flotte" mageøvelsene fort tar like mye på hofteleddsbøyer ol.

Så jeg anbefaler å sjekke ut videoer på aktivtrening.com for anbefaling av gode øvelser, og der kan du også se video om hvordan gjøre det riktig. Mange gamel myter ute og går om magetrening.....

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke "øvre og nedre" mangemuskler. http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html

Magemusklene, i hvertfall de som trenes ved situps (forutsatt at man er en av de som faktisk klarer å aktivere magen overhodet, istedet for å bruke hofteleddsbøyerne), er disse rette, lange musklene som ligger nedover magen.

Å gjøre 500 situps om dagen er helt meningsløst. Ikke bygger man magemusklene større (for lav belastning og altfor mange reps) og ikke fjerner man fettet som ligger over dem (fysisk umulig å fjerne fett punktvis på kroppen).

Å gjøre øvelser som planken er viktig for å forebygge bl.a ryggplager. En sterke kjerne, dvs rygg-, mage- og alle de små "innvendige" støttemusklene, er meget viktig!

Finn deg en annen øvelse som tar mer på mage og rygg som helhet og som faktisk har en funksjonell verdi. Og, for din egen del: desto raskere du blir kvitt illusjonen om at du oppnår smal midje ved å gjøre mageøvelser, desto mindre tid kaster du bort.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere!

Jeg er jo slank. Vil ikke slanke meg noe mer heller, da blir jeg undervektig. (BMI på 19.1 nå).

Men vil bare stramme opp liksom, og det er da ikke noe negativt med det?

Vet jo at man ikke kan trene bort fett fra bestemte steder, og det er jeg ikke ute etter heller.

Men vil stramme opp og få litt mer muskler.

Har sånn her mage nå ca: http://anne.kleivens.com/blogbilder/blog_mage3.jpg

(Tilfeldig bilde fra google)

Men takk for tips, skal prøve meg fram :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha strammere mage må du ned i fettprosent. Enkelt og greit. Og det gjør du ikke ved å ta ørtenhundre situps.

AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha strammere mage må du ned i fettprosent. Enkelt og greit. Og det gjør du ikke ved å ta ørtenhundre situps.

Hvilken fettprosent har jeg da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken fettprosent har jeg da?

Det er da ingen her som har forutsetning for å svare på dette over nettet..

Slikt må måles fysisk, med fettprosentklype eller andre redskaper, og helst av en med kompetanse. Gå til et treningsenter og be om å få en måling, det er ingen som kan avgjøre slikt over nettet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen her som har forutsetning for å svare på dette over nettet..

Slikt må måles fysisk, med fettprosentklype eller andre redskaper, og helst av en med kompetanse. Gå til et treningsenter og be om å få en måling, det er ingen som kan avgjøre slikt over nettet.

Siden du prater om at jeg har det, så må vel du også kunne si meg hvor mye jeg har.

Hva vet du om at jeg har det eller ikke når man ikke kan måle sånt over nettet??

AnonymBruker
Skrevet

Siden du prater om at jeg har det, så må vel du også kunne si meg hvor mye jeg har.

Hva vet du om at jeg har det eller ikke når man ikke kan måle sånt over nettet??

Haha, dette må være en spøk?!

Altså... Fettprosent betyr hvor stor andel av fett man har på kroppen. Å avgjøre en fremmed persons fettprosent etter å ha lest et par foruminnlegg av vedkommede er (burde være) åpenbart umulig. :gjeiper:

Men, når du sier at du ikke har stram mage, da er det ikke så vanskelig å gjette seg til at du ikke har lav nok fettprosent til å så stram mage du helst skulle hatt. For hva ellers tror du ligger utenpå musklene dine, om det ikke er fett?

Dette forumet er bare helst "priceless" noenganger... :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette må være en spøk?!

Altså... Fettprosent betyr hvor stor andel av fett man har på kroppen. Å avgjøre en fremmed persons fettprosent etter å ha lest et par foruminnlegg av vedkommede er (burde være) åpenbart umulig. :gjeiper:

Men, når du sier at du ikke har stram mage, da er det ikke så vanskelig å gjette seg til at du ikke har lav nok fettprosent til å så stram mage du helst skulle hatt. For hva ellers tror du ligger utenpå musklene dine, om det ikke er fett?

Dette forumet er bare helst "priceless" noenganger... :fnise:

Om jeg går ned 1.5 kg så blir jeg undervektig.

Er det det jeg må gjøre for å liksom stramme oppe magen da?

Gjest *Maja*
Skrevet

Om jeg går ned 1.5 kg så blir jeg undervektig.

Er det det jeg må gjøre for å liksom stramme oppe magen da?

Kjære deg;

å gå ned i vekt og gå ned i fettprosent er 2 forskjellige ting.

Nøkkelen er å minske fettprosenten og øke muskelmassen. Kardio brenner fettet, styrke øker muskelmasse.

I tillegg må du ha et sunt variert kosthold med mye protein fra f.eks fisk, kylling og karbonadedeig. Grove produkter som knekkebrød, rugmelbasert brød, magre kjøttpålegg, grønnsaker, frukt etc. Drikke bare vann(renser kroppen og nok væske gjør at kroppen ikke holder på unødvendig vann)

Hold deg til en "spisedag" i uka der du unner deg sjokolade, pizza eller annet "junk". Gjør dette og du vil se resultater etter 4 uker...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg;

å gå ned i vekt og gå ned i fettprosent er 2 forskjellige ting.

Nøkkelen er å minske fettprosenten og øke muskelmassen. Kardio brenner fettet, styrke øker muskelmasse.

I tillegg må du ha et sunt variert kosthold med mye protein fra f.eks fisk, kylling og karbonadedeig. Grove produkter som knekkebrød, rugmelbasert brød, magre kjøttpålegg, grønnsaker, frukt etc. Drikke bare vann(renser kroppen og nok væske gjør at kroppen ikke holder på unødvendig vann)

Hold deg til en "spisedag" i uka der du unner deg sjokolade, pizza eller annet "junk". Gjør dette og du vil se resultater etter 4 uker...

Sånn har jeg levd hele mitt liv :)

Lørdag er lørdag.

Men vet ikke om vi diskuterer samme tema i denne debatten.

Jeg vil trene magen og få litt mer muskler, men klarer ikke ta sit ups. Og for å styrke muskelmassen, ja da må man jo trene musklene.

Jeg har sånn her mage idag: http://anne.kleivens.com/blogbilder/blog_mage3.jpg

(Tilfeldig bilde fra google).

Vil bare ha litt mer muskler og bli litt mer trent.

Ikke slanke meg! har litt ekstra hud eller fett under navlen, når jeg sitter. Men jeg kan jo ikke slanke bort akkurat det fettet?

Hva er kardio? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...