Gå til innhold

Skrikekur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan funker det med skrikekur?

Jeg har en liten datter på 6 mnd, som hele tiden skal liggi i armene.

Jentungen min krever mye og har blitt veldig bortsjemt...

Min Jente vs. min nevø

her er det en stor forskjell...

Datteren min skriker så fort hun blir lagt ned (så sant ikke TV'n står på fårran ho)

Nevøen min storkoser seg alene, og trenger ikke å bli bært til han sovner...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjenomførte "skrikekur" på mine når de var 8 mnd. Dette gjalt da på natta (de ville ha melkeflaske). Den ene skreik en halvtime første natta, ti min den neste og så var det slutt. Den andre....skreik i ei uke :tristbla: Gjorde vondt i sjela men måtte jo til siden tennene begynte å komme og jeg var i knestående sliten av å aldri få sove mere enn 3 timer sammenhengende. (Faren jobbet mye om nettene).

Du får forsøke å gi henne ting som hun kan aktivisere seg med evt en kavring å sutte på eller noe annet hun kan spise selv som hun liker. Så må du være bevisst på å aldri forstyrre henne dersom hun er fornøyd uten selskap. Ellers kan man jo banne litt i kirka og sette på en teletubbyfilm. Egentlig liker jeg ikke å la så små barn bli plassert foran tv men på den andre siden er det ikke bra for dem å bli overstimulert av foreldre heller, især ikke med tanke på at det sliter deg ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at du bør begynne i det små. 5 minutter av gangen og så utvide etter hvert. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjenomførte "skrikekur" på mine når de var 8 mnd. Dette gjalt da på natta (de ville ha melkeflaske). Den ene skreik en halvtime første natta, ti min den neste og så var det slutt. Den andre....skreik i ei uke :tristbla: Gjorde vondt i sjela men måtte jo til siden tennene begynte å komme og jeg var i knestående sliten av å aldri få sove mere enn 3 timer sammenhengende. (Faren jobbet mye om nettene).

Du får forsøke å gi henne ting som hun kan aktivisere seg med evt en kavring å sutte på eller noe annet hun kan spise selv som hun liker. Så må du være bevisst på å aldri forstyrre henne dersom hun er fornøyd uten selskap. Ellers kan man jo banne litt i kirka og sette på en teletubbyfilm. Egentlig liker jeg ikke å la så små barn bli plassert foran tv men på den andre siden er det ikke bra for dem å bli overstimulert av foreldre heller, især ikke med tanke på at det sliter deg ut.

Glemte å skrive at du bør begynne i det små. 5 minutter av gangen og så utvide etter hvert. ;)

Takk :D

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde aldri utført en skrikekur på en så liten baby. Noen trenger mye kontakt og oppmerksomhet, andre klarer seg fint for seg selv. Når det gjelder sovingen så går det jo an å hjelpe henne og lære å finne søvnen selv (men ikke nødvendigvis helt alene i begynnelsen - mange trenger å ha foreldrene i rommet). Nå skriver jeg fra mobil, men det er en side som heter barn og søvn - der står det mye fint. Det står f.eks. om en metode som heter opp-ned-metoden.

Så små barn skal ikke ligge alene og gråte. Deres måte å kommunisere at de ikke har det bra er via gråt og når dere ikke responderer på det så lærer hun at det nytter ikke vise mamma og pappa at hun ikke har det bra for de bryr seg ikke likevel.

Når det gjelder det å leke for seg selv så må hun kanskje læres det? Eller at hun trenger mer utfordrende leker? Og etter det, trenger hjelp til hvordan hun skal leke med dem? Men det er ikke unormalt at de ikke kan ligge mer enn noen minutter for seg selv. Og mange trenger hele tiden å se mamma eller pappa. Hun skjønner ikke at dere er i naborommet om hun ikke ser dere.

Jeg synes altså ikke at det høres så unormalt ut dette, selv om fetteren hennes kan noe annet.

• Liker 4
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Nja.. vi måtte utføre en skrikekur light på datteren vår når hun var litt eldre, rundt 8-9 mnd. Hun hadde frem til da sovet godt på egenhånd, men plutselig krevde hun nå at vi skulle være på rommet med hun når hun skulle sove. Noe som i for seg ikke hadde vært ett problem om hun da hadde sovnet, men dette resulterte i at hun bare var våken og holdt seg gående i flere timer ekstra..

Da måtte vi begynne å gå ut av rommet etter legging, og la hun skrive i noen minutter før vi gikk inn å la henne igjen. Så brukte vi litt lengre og litt lengre tid mellom hver gang vi gikk inn. Det var fyktelig for mammahjertet mens det sto på, men resultatet etter tre kvelder var at hun sovnet på egenhånd, og begynte å kose seg i senga si selv.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi kan ikke være på rommet hans her heller, men vi går inn med en gang han begynner å gråte. Selvfølgelig gjør vi forskjell på gråting og surving!

Gjest Anonym
Skrevet

Er vanskelig å gi råd på slike ting.

Og til syvende og sist så må mor ta en egen vurdering på hva som blir mest riktig.

Jeg tenker at små barn fort "lærer" å bruke gråten når de vil protestere på noe de er misfornøyd med.

Så er det vi som er foreldre som skal vite/gjøre det som blir best for barnet og oss som foreldre,-vi skal sette grenser dær det er fornuftig og bra for barnet.

Nå er jo det med grenser også aldersrelatert,men et barn trenger og har behov for søvn også på dagtid. jeg tenker det er forskjell på å la barnet gråte litt fordi det trenger å få sove el. en hvil for seg selv, og å gjennomgående overse gråt?

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg tenker at små barn fort "lærer" å bruke gråten når de vil protestere på noe de er misfornøyd med.

Ja, og det er helt greit. Men det er jo forskjell på å trøste dem og vise at man er der og å bare "overse". Selv om min blir trøstet når han gråter så blir han aldri tatt ut av soverommet når han har lagt seg. Han har klare regler, men han slipper å gråte alene. Og det er en vesentlig forskjell når de er så små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan funker det med skrikekur?

Jeg har en liten datter på 6 mnd, som hele tiden skal liggi i armene.

Jentungen min krever mye og har blitt veldig bortsjemt...

Min Jente vs. min nevø

her er det en stor forskjell...

Datteren min skriker så fort hun blir lagt ned (så sant ikke TV'n står på fårran ho)

Nevøen min storkoser seg alene, og trenger ikke å bli bært til han sovner...

Noen tips?

Du kan ikke sammenligne to babyer slik og så bestemme deg for at det er noe "feil" med din... Babyer er like forskjellige som voksne folk, bortsett fra at de ikke gjør noe av ond vilje, men ut fra grunnleggende behov. Din datter er bare 6 måneder og har behov for kontakt. Hun vil modnes og lære å ligge alene fort nok. I mellomtiden gjør du det som foreldre skal, nemlig gi henne det hun trenger for å utvikle seg og følge seg trygg. Det er heller ikke selvsagt at hun vil bli som din nevø om du gjenomfører en skrikekur eller at din nevø forblir uproblematisk.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke bruk skrikekur, det kan være skadelig. En så liten baby er ikke "bortskjemt", hun trenger nærhet!! Ikke sammenligne med nevøen din, unger er veldig forskjellige. Konsentrer deg heller om å gjøre datteren din trygg (og det involverer ikke bruk av skrikekur), du.

Hvordan sover hun, forresten? Har du sjekket om det er noe som plager henne?

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Skrevet

Enig med den over som nevnte at man ikke kan sammenligne babyer. Babyer er veldig ulike, og uansett hvor mye du vil, vil du ikke klare å "forme" datteren din til å ligne nevøen din!

Skrikekurer er beregnet på å lære babyer å sovne alene om kvelden. Du kan IKKE bruke skrikekur for å lære datteren din å leke alene på gulvet på dagtid!!

Min sønn måtte også vugges og ammes i søvn da han var 6 mnd gammel. Hver bidige kveld satt jeg med ham og ammet ham i søvn til han sovnet. Og på dagtid også. Utrolig frustrerende. Og etter hvert tok det lengre og lengre tid før han sovnet, selv om han lå i armene mine. Da bestemte jeg meg for å gjøre noe.

Men jeg brukte ikke noen skrikekur likevel. En kveld testet jeg om han kom til å sovne av seg selv hvis jeg gikk ifra ham (jeg kunne jo være heldig...), men det gjorde han IKKE, det ble bare vræling.

Så jeg begynte å amme/vugge ham nesten i søvn, legge ham i senga si mens han var helt på nippet til å sovne, og så holde på ham helt til han sovnet. Da SOVNET han værtfall i sin egen seng, det tror jeg er essensielt for god nattesøvn. Så tok vi det gradvis derifra, og prøvde litt ut hva som funket. Ikke noe kur med en forlatt unge i hysterisk gråt her i huset, nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri brukt noen skrikekur på så små barn, de trenger nærhet og omsorg.

• Liker 1
Skrevet

TS: Du kan da ikke si takk for disse tipsene!

Jeg synes det er galskap.

Her er det snakk om et lite barn som ønsker trygghet av mamma eller pappa, og som ikke er flink til å leke selv ennå. Hva gjør vel det? H*n er SEKS MÅNEDER! Er ikke en av dere hjemme i permisjon for å ta dere av barnet? Å la barnet gråte eller sette det foran en teletubby-film er etter min mening fullstendig hårreisende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skrikekur er skadelig og ikke noe oppegående foreldre bruker på sitt barn.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Linker til denne, les det som står under punktet "Du møter iherdige konkurransemennesker".

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article675487.ece

Sier noe om å sammenlikne sitt eget barn med andres.

Så vil jeg bare si, et barn på 6 måneder er IKKE bortskjemt!

Hun er fortsatt liten, og trenger mye nærhet fra mammaen og pappaen sin.

Noen barn leker godt alene på gulvet i den alderen, mens andre ikke gjør det. Begge deler er like normalt. Jeg har hatt en av hver, eldste bar jeg mye rundt på, han hatet å ligge alene. Nr. to var mye "flinkere" til å leke på gulvet alene.

Skrikekur? Nei, nei og atter nei! Noen bruker det på større barn, når de skal sove.

Aksepter at barn er forskjellige, også din datter og din nevø.

Endret av Lillie
  • Liker 1
Skrevet

Om hun ikke vil ligge alene å leke (noe som ikke akkurat er unormalt for små babyer) så legger du deg ned på gulvet sammen med henne.

Hun er bare 6 måneder, og trenger nærhet, kjøp en bæresele så har du hendene fri til å gjøre ting.

En skrikekur gjør vondt værre. Da tar det enda lenger tid før hun blir trygg - eventuelt får hun en emosjonell skade som kan påvirke henne i fremtiden. ("jeg gråter men får ingen respons, jeg er ikke verdt noenting")

• Liker 1
Skrevet

Så heldig du er som har en liten varm kropp som ønsker å være nær deg og kose med deg mest mulig.

Mange på 6 måneder er helt kålmeiter som bare vil åle seg rundt og ikke har tid til å kose.

Og tenk at om bare noen måneder skal hun løpe rundt og utforske.

For ikke å snakke om at hun blir stor jente, etterhvert ungdom og så voksen dame. Hun kommer til å klare seg selv og ikke ha behov for tryggheten din lenger.

Tenk på at du kommer til å savne den tiden da du var det beste hun visste, det å kjenne tyngden av kroppen hennes inntil brystet ditt, pusten hennes inntil kinnet ditt, og å vite at du gir henne alt hun trenger.

Nyt dette, for det kommer ikke igjen!

• Liker 2
Skrevet

Enig med de som er i mot skrikekur. En baby trenger å ha trygge personer å knytte seg til som babyen kan stole på at er der når det trengs. I det lange løp får man en mye mer harmonisk unge dersom den vet at mamma og pappa er lydhør for dens behov.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...