Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er selvfølgelig vanskelig å bevise noe sånt som feks ånder. Men mange har hatt opplevelser og det er veldig typisk å bare avfeie dem som skrullete osv. Det gikk foresten et veldig interesant program på Nrk(scrhødingers katt) som handlet om "nær døden opplevelser" og om hvordan vitenskapen har begynt å se på slike opplevelser med nye øyne. Blant annet om hva bevisthet er og om vi har en sjel. Det spesielle var at mange hadde hatt slike opplevelser da de var erklært klininsk døde, altså hjertet slo ikke og hjernen hadde ikke tilgang på blod. Når hjernen ikke fungerer så kan man heller ikke hallisunere.

Jeg så programmet. Interessant.

Men det var jo delte meninger om dette. Jeg er litt usikker på om de virkelig har vært uten hjernefunksjon, altså klinisk død. Hjernen vil ha tilgang på blod en stund etter at hjertet slutter.

Jeg er veldig spent på oppfølgingen, der vi får se om de kan se de "hemmelige" tegnene som blir satt ut(bokstaver og tegn som de ikke kunne vite om uten å ha vært utenfor kroppen).

Men jeg er redd det ikke kommer en oppfølger, da de ikke vil kunne si noe om dette.

Sjelen/bevissheten er en del av kroppen, og kan ikke leve utenfor kroppen.

Ånder er bare tull!

Spiritisme er helt meningsløst. Det går ut på å lure deg selv om andre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det var jo delte meninger om dette. Jeg er litt usikker på om de virkelig har vært uten hjernefunksjon, altså klinisk død. Hjernen vil ha tilgang på blod en stund etter at hjertet slutter.

Jeg er veldig spent på oppfølgingen, der vi får se om de kan se de "hemmelige" tegnene som blir satt ut(bokstaver og tegn som de ikke kunne vite om uten å ha vært utenfor kroppen).

Men jeg er redd det ikke kommer en oppfølger, da de ikke vil kunne si noe om dette.

Ånder er bare tull!

Hjernen klarer seg et par minutter uten at hjertet slår. Og det er derfor at dødskriteriet er hjernedød, ikke hjertestans.

Forøvrig så finnes det, meg bekjent, INGEN tilfeller av NDO der hjernen har vært bona fide flatline og DØD under opplevelsen. Det er alltid nesten-død. Og er man nesten-død, så kan man fortsatt oppleve.

Nå husker jeg beklageligvis ikke detaljene i dette, men jeg leste for et par år siden om at en forsker hadde et forslag til en forklaring for NDO-opplevelsen basert på visse trekk i hjernearkitekturen, særlig da syns-cortex.

Det er slik: Nerveceller sender signaler gjennom endringer i det elektriske potensialet over cellemembranen. Det skjer en utladning lokalt som forplanter seg langs membranen til den når en synapse, hvor impulsen evt hopper over til neste nevron via transmittersubstanser. Eller ikke. Sanseapparatet fungerer ved at disse utladningene utløses av sanseinntrykk. MEN: det skjer også en tilfeldig utladning, systemet er ikke i ro i fraværet av sanseinntrykk. Hvis du setter deg i et mørkt rom og lukker øynene, så vil du etter en liten stund se lysglimt og kanskje pulserende mønstre. Noe av dette skriver seg fra retina, mens noe skriver seg fra synsbarken i hjernen. Forskeren jeg leste om, mente at opplevelsen av å reise gjennom en tunell, kan forklares av bølger av tilfeldig aktivering som brer seg over synsbarken i fravær av reelle stimuli.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har prøvd dette en del i mitt liv. Men det skjer ikke igjen. Jeg fant opplevelsene i ettertid veldig ekle, og det gjorde mine venninner også. Det var med et ouija-bord, som mange fraråder. Meg inkludert.

Jeg VET at ingen av oss som satt rundt der (vi var tre venninner) dyttet på glasset, for ånden sa ting ingen av oss visste om hverandre. Dessuten spådde hun ting som skjedde. Hva vi skulle studere, som vi nå gjør, hvor gammel hun ene var når hun ble mamma for første gang, som stemte helt korrekt osv. En del ting som ikke er tilfeldig. I tillegg følte jeg på meg at noen fulgte med meg en periode, etter de første gangene. Jeg bare følte at jeg ikke var alene på rommet mitt. Jeg hadde en ekkel opplevelse i den tiden med en system of a down plakat over sengen min. Midt på natten var det som om noen prøvde å rive den ned, lyden av at noen river i den for å få den løs fra tapen. Så falt den ned. HVER NATT. Jeg trodde det var tilfeldig. Under en slit ouija-brett hendelse en stund etterpå spurte jeg ånden om jeg hadde noen som var i rommet mitt. Den sa ja, og jeg spurte om den gjorde noe for at jeg skulle forstå at han/hun var der. "Du har en plakat av et band som rives ned hver natt. Det er ikke tilfeldig." Ingen av mine venninner visste om dette.. Kunne fortalt mange hendelser, jeg er overbevist over at man kan få kontakt med ånder via ouija-brett.

Jeg var veldig redd i en periode etterpå. Leste mange skrekk-historier og ble omtrent paranoid. Så jeg gjør ikke det igjen..

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg har prøvd dette en del i mitt liv. Men det skjer ikke igjen. Jeg fant opplevelsene i ettertid veldig ekle, og det gjorde mine venninner også. Det var med et ouija-bord, som mange fraråder. Meg inkludert.

Jeg VET at ingen av oss som satt rundt der (vi var tre venninner) dyttet på glasset, for ånden sa ting ingen av oss visste om hverandre. Dessuten spådde hun ting som skjedde. Hva vi skulle studere, som vi nå gjør, hvor gammel hun ene var når hun ble mamma for første gang, som stemte helt korrekt osv. En del ting som ikke er tilfeldig. I tillegg følte jeg på meg at noen fulgte med meg en periode, etter de første gangene. Jeg bare følte at jeg ikke var alene på rommet mitt. Jeg hadde en ekkel opplevelse i den tiden med en system of a down plakat over sengen min. Midt på natten var det som om noen prøvde å rive den ned, lyden av at noen river i den for å få den løs fra tapen. Så falt den ned. HVER NATT. Jeg trodde det var tilfeldig. Under en slit ouija-brett hendelse en stund etterpå spurte jeg ånden om jeg hadde noen som var i rommet mitt. Den sa ja, og jeg spurte om den gjorde noe for at jeg skulle forstå at han/hun var der. "Du har en plakat av et band som rives ned hver natt. Det er ikke tilfeldig." Ingen av mine venninner visste om dette.. Kunne fortalt mange hendelser, jeg er overbevist over at man kan få kontakt med ånder via ouija-brett.

Jeg var veldig redd i en periode etterpå. Leste mange skrekk-historier og ble omtrent paranoid. Så jeg gjør ikke det igjen..

Det er alltid noen der som vet svaret...

Om det ikke er bevisst, så vil de uansett lede mot det riktige svaret.

Angående spådommene. Kan det hende dere oppfyller spådommene, og ikke omvendt?

Du virker faktisk litt paranoid. Det er ingen ånder som forfølger deg. Det finnes faktisk ingen ånder.

Kun for de som tror på det, de skaper ånder inni sine egne hoder. Alt er bare innbildning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo ikke paranoid nå lenger. Men jeg gjør det ikke igjen, fikk jo ingenting godt eller morsomt ut av det. Om vi hadde oppfylt spådommene hadde vi vel bevisst valgt de studieretningene, jeg kom først på det nå når jeg kom inn på denne tråden. Så det tviler jeg sterkt på. Og jeg tviler sterkt på at venninnen min bevisst ble gravid og planla å få baby i oktober 2010, som ånden sa.

Jeg tror det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi vet. Og du med din Imagine no religion-avatar orker jeg ikke diskutere med. du har bestemt deg for å være uenig og le av de tåpelige innleggene her, så. Jeg vet nå hva jeg opplevde. Jeg gav bare et par eksempler. De mest skumle greiene legger jeg ikke ut, for da vil sånne som deg komme og si at det er oppspinn. Det er det ikke, så jeg sparer dere for det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er jo ikke paranoid nå lenger. Men jeg gjør det ikke igjen, fikk jo ingenting godt eller morsomt ut av det. Om vi hadde oppfylt spådommene hadde vi vel bevisst valgt de studieretningene, jeg kom først på det nå når jeg kom inn på denne tråden. Så det tviler jeg sterkt på. Og jeg tviler sterkt på at venninnen min bevisst ble gravid og planla å få baby i oktober 2010, som ånden sa.

Jeg tror det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi vet. Og du med din Imagine no religion-avatar orker jeg ikke diskutere med. du har bestemt deg for å være uenig og le av de tåpelige innleggene her, så. Jeg vet nå hva jeg opplevde. Jeg gav bare et par eksempler. De mest skumle greiene legger jeg ikke ut, for da vil sånne som deg komme og si at det er oppspinn. Det er det ikke, så jeg sparer dere for det.

Klart det finnes mye mellom himmel og jord vi ikke vet :)

Men det er ingenting som tyder på at det finnes ånder, gud(er) eller sjeler som flyr rundt.

Det er kun de som oppsøker disse som "finner" dem.

Og da er min påstand at de blir "oppfunnet" inni hodet, for å oppfylle deres søken.

Hvorfor har ikke jeg opplevd noe merkelig som må være åndelig/spirituelt?

• Liker 1
Skrevet

Lettskremt og lettlurt.

Det er ingen ting å bekymre seg over, men dersom man har en livlig fantasi eller har kraftige fobier kan det ha samme effekt som en skummel film eller å være alene i mørket.

Dersom man ikke er særlig redd for slike ting eller er lettlurt, så gjør det heller ikke noe skade.

AnonymBruker
Skrevet

Ånder er bare tull!

Var det ikke nettopp det som ble brukt som kronargument i programmet da? At hjernen ikke fikk hadde tilgang på blod? Jeg mener å huske at det var det argumentet skeptikeren ikke kunne forklare.

• Liker 1
Skrevet

Var det ikke nettopp det som ble brukt som kronargument i programmet da? At hjernen ikke fikk hadde tilgang på blod? Jeg mener å huske at det var det argumentet skeptikeren ikke kunne forklare.

La oss se litt saklig på det.

Hvis hjernen din er død, så kommer du ikke tilbake. Så enkelt er det. Men hvis hjernen din er inaktiv pga redusert oksygentilførsel, og ikke har målbar aktivitet, så kan du kvikne til igjen, hvis den flinke legen får hjertet i gang tidsnok. Men da har du faktisk ikke vært død.

Skrevet (endret)

Spiritisme er ikke noe å tulle med. Selv har jeg blitt fortalt siden jeg var liten om seanser enkele som noen i familien hadde.

Hele pointet er jo å tro på dette. Du kan ikke sitte der og le så tårene spruter og tro at noe skal skje. Jeg ville ikke tullet med dette.

Endret av Beauté
  • Liker 3
Skrevet

Spiritisme er ikke noe å tulle med. Selv har jeg blitt fortalt siden jeg var liten om seanser enkele som noen i familien hadde.

Hele pointet er jo å tro på dette. Du kan ikke sitte der og le så tårene spruter og tro at noe skal skje. Jeg ville ikke tullet med dette.

Hvis du er lettlurt eller har fobier (irrasjonell frykt) så kan frykten i seg selv ha negativ påvirkning på deg. Dermed kan spiritisme være like negativt dersom du er lettlurt og lettskremt som det er for en med nyctophobia (frykten for mørket) å gå alene i skogen om natta.

Så kan noen si at å gå alene gjennom skogen om natta, det er ikke noe å tulle med. "Jeg har blitt fortalt siden jeg var liten om enkelte i familien med nyctophobia at man skal være forsiktig med å gå alene uten lys om natta."

Men det gjelder jo kun for de som er redd for det!

Så advarselen din gjelder kun til de som lider av phasmophobia (frykten for spøkelser/ånder).

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Åh, jeg har sykt lyst til å prøve det sånn seriøst, og ikke bare sånt tull vi drev med på barneskolen i frimenutet...hjemmelaget " brett" og greier...Uansett, så vet jeg ikke om jeg tror på sånt. Og HVEM eller HVA er det man får tak i ? Døde mennesker ? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle vært så farlig da. Jeg trudde de aller fleste mennesker faktisk var og er greie, er vel ganske få som ønsker andre vondt? Og om det er noe etter døden burde vel ikke det forandre seg ?

Og om det er noe annet, hva er det da? Ikke at jeg forventer å få et fasitsvar på det da. Men det er sikkert veldig " morsomt" å holde på med da man gjør det, om man er med noen andre så klart, men i ettertid så vet jeg hvertfall at JEG ville vært ganske redd. Jeg ER redd for gjenferd til vanlig ( hah, teit jeg vet men så veeeldig mange skrekkfilmer for noen år siden, ble litt dårlig av det en periode) så jeg tror ikke jeg burde prøve akkurat. Men dere som har gjort det og faktisk fått svar, hvordan vet dere at det faktisk er noe eller noen som svarer dere og ikke bare noe dere tror selv ? Og HVA svarte dere ? Nå høres jeg sikkrt dum ut men det får så være ;P

Forresten, når jeg dør og hvis jeg blir et spøkelse eller noe, og om noen prøver å kontakte meg, så skal jeg se ann menneskene. Jeg skal observere de til jeg finner ut om de er greie eller slemme. Er de slemme ( voldtekstfolk, misshandlere, dyreplagere, mobbere...) så skal jeg gjøre livet deres kjipt for en periode. Om de er snille skal jeg hjelpe de og prøve å komme med råd på et vis når de trenger det :D

AnonymBruker
Skrevet

Og HVEM eller HVA er det man får tak i ? Døde mennesker ? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle vært så farlig da.

Det er farlig faktisk. Det er demoner man får tak i. De utgir seg ofte for å være døde mennesker. Det kan de siden de har tilgang på denne informasjonen. Hold deg langt unna dette, dette er en port du ikke vil åpne!

• Liker 3
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Men hvorda kan JEG med et brett fra butikken, sitte hjemme i stuen, å åpne en farlig port ? I såfall kan jo de demonene fint åpne porten å ta over verden om det er det de ønsker ;P

Men får da ikke håpe de ønsker det.

Synes sånt er spennende, selvom jeg ikke vet sikkert om jeg tror på sånt. Er kanskje derfor det er spennende også siden det er ukjent og noe man ikke skal gjøre. Men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg VET jeg ville vært livredd i laaaang tid framover om jeg hadde gjort det. Så burde nok holde meg unna, men jeg vil jo også...er det dumt å bare ha et brett ? Uten å bruke det ? Men jeg ville ikke hatt det her jeg sover, og jeg ville ALDRI tatt det med meg når jeg flytter hjemmefra, for da flytter alle spøkelsene her etter. Eller de jeg trudde fantes før da, hah : P

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorda kan JEG med et brett fra butikken, sitte hjemme i stuen, å åpne en farlig port ? I såfall kan jo de demonene fint åpne porten å ta over verden om det er det de ønsker ;P

Men får da ikke håpe de ønsker det.

Nei, det er du som må kontakte dem, de kan ikke kontakte deg siden du er beskyttet av Gud. Men om du bruker den fri viljen din til å kontakte dem stopper ikke Gud deg og da er det åpent mellom deg og åndeverdenen. Det er det værste som kan skje et menneske.

• Liker 4
Gjest Consensio
Skrevet

Ingen demoner som kommer og tar deg bare fordi man sitter med et ouijabrett.

Ouijabrett er et redskap som blir brukt for å komme i kontakt med den andre siden, akkurat som meditasjon - noen liker å meditere, andre liker å bruke brettet. Det er altså ikke noe spesielt med ouijabrett.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen demoner som kommer og tar deg bare fordi man sitter med et ouijabrett.

Ouijabrett er et redskap som blir brukt for å komme i kontakt med den andre siden, akkurat som meditasjon - noen liker å meditere, andre liker å bruke brettet. Det er altså ikke noe spesielt med ouijabrett.

AnonymBruker
Skrevet
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Men jeg tror egentlig ikke på gud ;P

JEG tror det at OM de der demonene finnes, så kan de åpne den porten selv om de vil.

Men liksom, demoner, port, gud...vi kan jo ikke se noen av tingene så for meg er det litt vanskelig å tro at de i det hele tatt eksisterer, men siden jeg ikke vet vil jeg nok ikke ta sjansen på å tulle med sånt. Ikke nødvendigvs pga jeg tror djevelen kommer på besøk, men jeg vet at det skal lite til for å få meg redd, så hører jeg noe jeg ikke vet hva er etter å ha gjort noe sånt, vil jeg tro at det kanskje finnes noe mer :P Det er så rart det der, egentlig. For om det finnes noe mer vi ikke ser, så HVOR er det da. Jeg har litt vanskelig med å tro at det finnes en annen dimenjon eller noe sånt. Samtidig som jeg egentlig tror at det er noe mer enn hva vi ser...tror ikke jeg vet hva jeg tror jeg :P

Gjest thelife
Skrevet

Det er faktisk ikke noe å tulle med. Dere som ikke tror på det eller har opplevd det kan bare le så tårene spruter om det er så utaffelig gøy og latterlig.

Jeg har spilt dette èn gang. Jeg og ei venninne. Hun kan umulig ha flyttet på glasset ettersom det var informasjon hun aldri i verden visse om.

Jeg drev på med en gutt som nettopp hadde mistet moren sin. Jeg fikk kontakt med henne gjennom spiritisme. Jeg visste ikke engang navnet hennes, og jeg har enda ikke fortalt han det her. Det er over 1,5 år siden jeg fikk kontakt med moren hans.

Vi startet med å spørre om det var noen ånder der. Glasset beveget seg til "JA". Jeg spurte deretter om noen av oss kjente personen. Glasset gikk på "NEI". Da spurte jeg om noen av oss visste hvem ånden var og glasset gikk langsomt mot meg, litt i sirkler og stoppet, vi åpnet øynene og det var utenfor brettet på MIN side.

Det var åpenbart at ånden visste hvem jeg var. Jeg spurte om jeg kjente noen i familien dens. Denn gikk på "JA". Jeg spurte om ånden hadde en sønn og da gikk glasset på bokstaven "C". Sønnen (han jeg drev på med) het Christian.

Videre spurte jeg om ånden hadde det bra. Den gikk da på "nei". Mitt siste spørsmål jeg fikk stilt var "Er du bestemoren til Emma Victoria?". Da gikk glasset på "ADJØ" og telyset slukket, så når vi åpnet øyene kom det røyk fra telyset. Det var ikke noe vindt i huset og vi satt helt rolig.

Utrolig lei opplevelse, og jeg skjønte at dette var moren hans. Hun døde av kreft tror jeg. Tør enda ikke å fortelle han dette, og jeg vet ikke om jeg burde gjøre det?

Le så mye dere vil av historien min, men den er sann. 110% sann. Jeg er ikke paranoid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...