Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

God dag alle sammen.

Vet at det er endel som har lagt inn poster her med indiske retter, men spør igjen uansett.

Har 4 forskjellige indiske kokebøker som jeg har prøvd litt nå og ingen av de er noe å satse på. Blir ikke som restaurant mat som alle er ute etter å få til.

Er det noen som kan gi meg noen oppskrifter som er slik man får? Noen som har jobbet eller jobber på en restaurant? Er det veldig vanskelig å få tak i oppskrifter fra restauranter? Er vel ikke så lett å få det, men hadde vært helt nydelig.

Tikka Masala,Tandoori og Korma er jo ganske vanlig, men er det noen som var på REHMANS i oslo når det var åpent? De lagde to retter som var helt fantastiske. De het: Mango masala og Hiran. Noen smarte folk som har peil på hva de hadde i? Kokken som jobbet der, skulle lage kokebok av rettene, men har enda ikke sett den komme. Her er linken til menyen deres: http://www.rehmans.no/hovedrett.htm

Håper på gode svar. Kjøpte akkurat "the curry secret", pga flere her som anbefalte den. Beste indiske kokeboken de hadde prøvd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å prøve deg på en pakistansk kokebok. Mesteparten av maten vi nordmenn tenker på som indisk, er gjerne mer pakistansk enn egentlig indisk.

Skrevet

Har du noen tips til virkelig bra pakistansk kokebok?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, desverre. Jeg er så allergisk mot alt mulig at jeg ikke kan bruke kokebøker uansett, så jeg er lite bevandra på området. Jeg bare vet at indere jeg har truffet sier det med at maten stort sett er mest pakistansk.

Skrevet (endret)

Hiran var god!

Det er bare å glemme å lage restaurant-indisk. Husk at de har utstyr (tandoor f.eks) og tid som man på hjemmekjøkkenet vanligvis ikke har. Pakistansk mat kalles som regel indisk mat, ja. Det vi stort sett mener med det er mat som spises i punjabprovinsen.

Curry secret har jeg, den er det bare å kaste. Tidkrevende og dårlige oppskrifter.

Endret av matentusiasten
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Den kokeboken jeg er mest fornøyd med i så henssende er faktisk ikke blodfersk, det er "Den store asiatiske kokeboken" utgitt av Könemann. Norsk utgave er trykket i 1999.

Den deler forøvrig ikke India og Pakistan, de to er lagt i samme kapittel.

Skrevet (endret)

Man må vel kunne lage noe indisk mat som kan bli litt som restaurantene? Hadde vært helt nydelig å kjøpt en tandoor, men det koster jo ganske greit med penger. Det er jo ikke alle som har dette som også smaker helt greit, da må jo vi også klare dette. Korma og tikka skal jo være helt greit, og det må gå å få til.

Tid har man hvis man vil og prioriterer, så den er i boks hos de som vil.

Endret av Batman
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ok, ok. Ikke mas sånn :fnise:

chicken Tikka

Forberedelser: 30 min. + 4 timers marinering

Koke-/steketid: 10 - 15 min

Gir: 12 stk.

750 g kyllingkjøtt overlår (uten ben)

1/2 løk, hakket

2 fedd hvitløk, pressede

1 ss revet, frisk ingefær

2 ss sitronsaft

3 ts malt koriander

3 ts malt spisskummen

3 ts garam masala

90 g youghurt

1 ts salt

1. Skjær kjøttet i terninger på 3 cm. Bøltlegg 12 trespidd ivann.

2. Finhakk løk, hvitløk, ingefær, sitronsaft og krydder i en food-processor. Tilsett yoghurt og salt og kjør det raskt sammen.

3. Tre kyllingbitene på spiddene og legg dem i en stor langpanne. Dekk kyllingen med krydderblandingen og mariner det tildekket i kjøleskapet i minst 4 timer, eller natte over.

4. Stek kyllingen på en varm grill eller i en stor, godt smurt stekepanne på sterk varme i ca. 5 min. på hver side, eller tid den er gyllen, brun og gjennomstekt.

Lammekorma

Forberedelser: 30 minutter + 1 times marinering

Koke-/steketid: 1 time

Gir 4 - 6 posjoner

2 kg lammelår uten ben

1 løk, hakket

2 ts revet, frisk ingefær

3 fedd hvitløk

1 ss korianderfrø

2 ts malt spisskummen

1 ts kardemommekapsler

1/2 ts salt

en stor klype kajennepepper

2 ss ghee (eller olje)

1 løk, ekstra i skiver

2 ss tomatpuré

125 g youghurt

1. Fjern alt overflødig fett, skinn og sener på kjøttet. Skjær kjøttet i terninger på 3 cm og legg dem i en stor bolle.

2. Kjør løk, ingefær, hvitløk. korianderfrø, spisskummen, kardemommekapsler, salt og kajennepeper til en glatt pasta i en food-prosessor. Bland pastaen godt med kjøttet og sett det til sde i 1 time.

3. Varm ghee eller olje i en stor kjele og stek den ekstra løken myk under omrøring på middels varme. Tilsett kjøttblandingen og stek det under konstant omrøring i 8 - 10 minutter, til kjøttet er brunet på alle sider. Tilsett tomatpuré og 2 ss av yoghurten og rør det sammen. La det småkoke uten lokk til væsken er kokt inn.

4. Tilsett resten av yoghurten, 22 ss om gangen, og rør til blandingen er nesten tørr mellom hver gang.

5: legg på lokk og la det småkoke på svak varme i 30 minutter eller til kjøttet er mørt. Rør av og til. Tilsett vann hvis blandingen blir for tørr.

Serveres med ris.

Velbekomme :):spise:

Edit: rettet opp tyrkelif i "kardemommekapsler" - greit at oppskriften er omtrentlig forståelig ;)

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjør restaurant-indisk så godt tror jeg er at de rister krydderne og bruker mye olje/ghee. Har noen engelske kokebøker om indisk mat, og der er det veldig mye ghee i oppskriftene. Ikke akkurat hverdagsmat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...