Gå til innhold

Å stjele andres arbeid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg skrev til meg på facebook tidligere i dag at hun hadde blitt inspirert av et av broderiene jeg hadde lagt ut og at hun håpte det var greit. Jeg svarte at jeg bare syns det var hyggelig at hun ble inspirert av arbeidet mitt.

Men så la hun ut bilde av det ferdige broderiet sitt på facebook, og hun skrev ikke noen ting om at designet ikke var hennes eget. Jeg forventer ikke at hun skriver "DETTE ER XXX SITT DESIGN", men jeg syns det er litt kjedelig å se folk gi henne komplimenter når det egentlig er jeg som har laget det.

Akkurat i dette tilfellet spiller det egentlig ingen rolle, men jeg kjenner at jeg vegrer meg litt for å si at det er greit at folk blir inspirert av arbeidet mitt når de kopierer designet mitt til punkt og prikke. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er snakk om ikke-komersielle produkter synes jeg ikke det er noe problem..

Men om hun skulle starte business med ditt design på produktene sine er det absolutt ikke greit!

• Liker 1
Skrevet

Men var det hun som hadde brodert det på bildet? Da syns jeg ikke at det gjør noe. Jeg mener når du snakker om å "stjele arbeid" trodde jeg du mente noe helt annet. de fleste broderer jo det de finner i blader osv. Det er nok ingen som tenker at denne person har designet det selv. Hvis noen tror det kan jo hun si at hun tok det fra deg, ellers ser jeg ikke problemet.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er snakk om ikke-komersielle produkter synes jeg ikke det er noe problem..

Men om hun skulle starte business med ditt design på produktene sine er det absolutt ikke greit!

For en gangs skyld er jeg uenig med deg. Dersom det brukes i komersiell sammenheng går det vel over grensa til å bli ulovlig. Dersom man kun bruker det privat er det bare dårlig folkeskikk.

Jeg oppgir det alltid dersom jeg har brukt noen andres design. Om jeg ikke vet hvem som har lagd designet skriver jeg i det minste at jeg ikke skal ha æren for det. Men jeg mener også det er forskjell på å bli inspirert av noe og lage sin egen vri og å direkte kopiere.

• Liker 3
Skrevet

Hun har jo laget det selv, og hun spurte deg om lov å publisere deg siden du sto bak designet. Hva er problemet?

Skrevet

For en gangs skyld er jeg uenig med deg. Dersom det brukes i komersiell sammenheng går det vel over grensa til å bli ulovlig. Dersom man kun bruker det privat er det bare dårlig folkeskikk.

Jeg oppgir det alltid dersom jeg har brukt noen andres design. Om jeg ikke vet hvem som har lagd designet skriver jeg i det minste at jeg ikke skal ha æren for det. Men jeg mener også det er forskjell på å bli inspirert av noe og lage sin egen vri og å direkte kopiere.

Kanskje jeg skal moderere meg litt? Synes faktisk ikke det er så kult hvis noen hadde "herma" etter meg på feks bilder/maleri/tegninger og slike ting

Men var litt broderigreia jeg tenkte på, for der er det jo veldig vanlig og bruke andres design og ikke oppgi noen "kilde"...

Men siden hun la det ut på facebook er det jo god folkeskikk som du sier og oppgi at hun har blitt inspirert av TS..

Ble litt forvirra over hva jeg mente faktisk..det skjer ikke ofte! hehe

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Når det er snakk om et bilde av et broderi på et såpass uformelt sted som FB hadde jeg ikke tatt det så tungt. Jeg syntes du skal ta det som et kompliment jeg. Jeg tror også hun mente å gjøre det riktig, iom at hun ba deg om lov i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

VAAAAMPELIOCIOUS!

Jeg har savnet deg, din rakker! :klemmer:

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

VAAAAMPELIOCIOUS!

Jeg har savnet deg, din rakker! :klemmer:

:yvonne:

Jeg har kommet meg gjennom det dårlige været ved å grave frem den gamle Nintendo 64 og Zelda, så jeg har vært litt opptatt med å drive dank og jakte på masker, feer og flasker! :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Kanskje jeg skal moderere meg litt? Synes faktisk ikke det er så kult hvis noen hadde "herma" etter meg på feks bilder/maleri/tegninger og slike ting

Men var litt broderigreia jeg tenkte på, for der er det jo veldig vanlig og bruke andres design og ikke oppgi noen "kilde"...

Men siden hun la det ut på facebook er det jo god folkeskikk som du sier og oppgi at hun har blitt inspirert av TS..

Ble litt forvirra over hva jeg mente faktisk..det skjer ikke ofte! hehe

Ja, jeg skjønner at du ser på det på den måten. Men jeg broderer selv (hoho, litt flaut :sjenert:) så jeg vet hvor mye arbeid som kan ligge bak et design. Det er vel ikke normalt at et band for eksempel lager en coverlåt og framstiller det som sin egen?

Men du har rett i at det er veldig vanlig å ikke oppgi kilde når det kommer til broderier, så TS var i grunn heldig som i det hele tatt ble spurt.

Skrevet

Hehehe jeg har faktisk brodert litt jeg og! Så sært..:D

Skrevet

Tror ikke det er så mye å gjøre i dette tilfelle, men i fremtiden kan du jo få signaturen din med på bildet?

Ikke bare et slikt lite nede i hjørnet på bildet, men svakt gjennomsiktig over hele bildet.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så mye å gjøre i dette tilfelle, men i fremtiden kan du jo få signaturen din med på bildet?

Ikke bare et slikt lite nede i hjørnet på bildet, men svakt gjennomsiktig over hele bildet.

Det er jo ikke et bilde det er snakk om, men et broderimotiv som noen har kopiert og brodert selv, før de har lagt ut bilde av det.

Jeg hadde også blitt irritert. Det er jo ikke noe alvorlig, men det er mangel på sosiale antenner. Jeg hadde lagt igjen en kommentar på bildet og skrevet noe sånt som "Så fint det ble! Det er så hyggelig når man kan inspirere andre" eller "Kjempefint! Ser du har brukt litt andre blåfarger på himmelen enn jeg gjorde, det fungerte veldig bra!". Noe sånt, så skjønner folk at hun ikke har funnet på det selv, og du fremstår som vennlig og generøs:D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel du inspirerte henne^^ Å hun er nok stolt over arbeidet sitt. Du kan jo la henne ha litt kreds for dette. men vist hun kopierer alt arbeide ditt for å selge det ville jeg snakket til henne selvsagt. Det er jo ingen lov som sier at man ikke kan lage eller ha det samme som andre. Folk har jo laget kopier av alt mulig. Du har jo f.eks 'skrik' ,maleriet^^

Skrevet

Jeg skjønner TS godt! Synes ikke man kan sammenligne med oppskrifter i blad..

Heller med at man er på besøk hos Kari, som har innredet leiligheten i en unik stil. Å bli inspirert er å kanskje oppdage nye fargekombinasjoner, tapet-bruk e.l. og si til sine egne gjester "Ja, Kari gjorde sånn og sånn, og det funket så bra her også!"

Men det går over grensa når man kopierer stua til Kari så det ser helt likt ut, uten å si at hun hadde det først.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke legge inn en kommentar på fb-bildet så folk skjønner at det var du som hadde designet broderiet? Ala "så fint det ble! Glad jeg kan inspirere andre broderiberter:-D"

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for tilbakemeldinger! Det går greit i dette tilfellet, men om hun gjør det igjen skal jeg si fra om at jeg ikke syns det er så moro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...