Jordbæra Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 For en mnd siden tryna jeg i fylla. Datt rett på rompa på en stein. I ettertid har jeg hatt sinnsykt vondt i halebeinet. F.eks etter å ha sitti en time i sofaen så må jeg sette meg på siden eller legge meg ned. Gjør jeg ikke det så blir det verre. Sitter på puter, men det hjelper ikke. Noen som har hatt liknende? Hva kan det være? Det har gått ganske lang tid, men ikke blitt noe bedre!
Jordbæra Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2011 Beklager ordvalget.. Men det er ikke bestandig man husker hvordan man landet i ett fall i fylla, men våknet opp med en blå bakdel dagen derpå.
Eske Skrevet 3. juni 2011 #4 Skrevet 3. juni 2011 (endret) Gå til legen og få røntgenhenvisning? (Og nei, om det heter akkurat røntgenhenvisning vet jeg ikke, men du skjønner. Gå til lege.) Endret 3. juni 2011 av Eske
iskaffe Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Fra spøk til alvor... Det høres ut som om du har bristet halebeinet (selv om jeg tror det egentlig skulle gjort veldig vondt?) Kanskje en tur til legen vil hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har knekt halebenet og knakk det opp igjen en gang etterpå. Første gang ramlet jeg rett på halebenet og hørte det knakk. Klarte ikke sitte på flere mnd selv med pute. Andre gang var på skøytebanen hvor jeg fikk en skikkelig "opp i lufta rett på halebene" fall. Igjen var det flere mnd hvor jeg ikke kunne sitte. Har et parti (flekk) bak på rumpa som er blå hele tiden, selv nå 8 år senere. Kan ikke sitte på harde trebenker i det hele tatt. Sitte lenge (2-3 t) går heller ikke uten at jeg får smerter både i halebenet og langt oppover ryggen. Var hos legen begge ganger, men det er ingenting å gjøre med fikk jeg beskjed om. Noe en bare må lære seg å leve med og tilpasse etter hva som er vondt / ikke vondt. Tok MR for en del år tilbake som viste skade på halebenet. Eneste en kan gjøre (hva jeg fikk beskjed om) var å trene muskelaturen rundt og sitte slik at det ikke irriterer og gir smerter.
Gjest Emily25 Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har det AKKURAT som deg TS! Jeg tryna SKIKKELIG. Eller tryne blir vel ikke det riktige ordvalget... Men jeg var drita, løp inn, sklei og datt rett ned på rumpa, HALEBEINET. Gjorde vondt som POKKER der og da. Gjorde vondt å sitte p rumpa noen dager etterpå, så tror jeg det forsvant litt. Men nå er det tilbake og det ser ut som det har tenkt å være her for godt. Jeg klarer ikke å sitte på rumpa når jg lener meg litt bakover. Må sitte med ryggen rett opp... Og hvis jeg ligger på hard bakke, og etterp reiser meg opp gjør det vondt! Tror ikke halebeinet mitt er ødelagt, men litt skada ihvertfall x)
Cata Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Skadet halebeinet på trening da jeg var ung og det tok flere måneder (faktisk bortimot et halvt år) før jeg kunne sitte smertefritt igjen. Og selv nå, 30 år senere, kan jeg kjenne det blir ekstra ømt hvis jeg må sitte lenge på et underlag eller i en vinkel som presser på halebeinet.
Gjest stillness Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Jeg datt i en trapp i fjor og landet rett på halebeinet.Hadde veldig vondt i flere uker etterpå og var veldig vondt å sitte,men gikk over etterhvert. Kommer noen ganger tilbake hvis jeg sitter lenge med belastning på den delen av rumpa så kan jeg ha litt vondt. Virker ikke som det er noe veldig alvorlig,men at det kanskje er et eller annet som ikke er helt som det skal. Jeg ville nok gått til legen om du er bekymret for hva det kan være. Endret 5. juni 2011 av stillness
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Jeg bristet halebeinet for mange år siden, det brukte over ett år på å bli bra. Jeg måtte sitte veldig mykt og kort omgangen. Om det er brekt så kan biter fra det ligge skjevt og da trenger du en operasjon.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har også knekt halebeinet eller bristet det og det gjorde vondt. Den første tiden klarte jeg ikke sitte. Etter to år kunne jeg ikke gå på ski uten smerter og ble sittende på hytta i foreksempel påsken. Men etter par år forsvant smertene. Legene kan ikke gjøre noe med et halebein, men du kan kanskje få smertestillende? På den tiden det skjedde meg, hadde jeg nesten aldri tid til å sette meg ned, var aktiv i stallen og hadde hunder som også måtte ha sitt, pluss ta meg av yngre søsken, husarbeid, trening og matlaging. Vet ikke om det var derfor jeg ikke hadde store smerter når jeg endelig fikk satt meg ned, eller om det var fordi jeg var i fysisk optimal form og veldig aktiv. Du kan kanskje få henvisning til en fysioterapaut?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå