camze Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Hei, jeg lurer på noe ang feriepenger.. Typen min har lyst å ha ut alle feriepengene sine pga han har et lån med høy rente han vil bli ferdig med, han har heller ikke lyst på noe særlig med ferie i sommer, og sjefen hadde visst sagt han trenger han så mye som mulig på jobb.. Han tenkte vel å ta 2 uker ferie eller noe. Han hadde heller ikke lyst å sitte på rævva i 4 uker som han så fint sa, da han liker å jobbe og tjene penger.. Men kan han da få ta ut alle feriepengene? Har han krav på det liksom? Eller er ikke det lov? Er dette noe han og sjefen må bli enig om?
CoffeeCup Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Hva mener du med alle feriepengene? Han får 10,2% av det han tjente ifjor utbetalt som feriepenger. Hvis du tenker på "alle" som inkludert de han har opptjent i år, så må han skatte av de pengene fra i år, hvis han vil ha de utbetalt nå. Jeg vet ikke om dette er noe han har krav på. De gangene jeg har fått utbetalt årets opptjente feriepenger er når jeg har sagt opp jobben, og like så greit kunne ta ut pengene da. Det er jo kjipt for neste års feriepenger da...
camze Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2011 Han vil ha ut penger for 4 uker istede for de 2 han tenkte å ta ferie
Gjest Fable Skrevet 3. juni 2011 #4 Skrevet 3. juni 2011 Alle får utdelt feriepengene fra ifjor i en utbetaling. Hvordan og når du bruker det er opptil deg selv. Om du har ferie i juni eller om du har ferie i desember, om det er en dag eller 4 uker er irrelevant, du får alt på engang.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 jjeg jobba hele året, og skulle jobbe hele neste uten ferie. jeg fikk feripenga for året føre, alt på en gang. i juni. dette er 10,2 % alle har rett på å ferie, men dersom selv vil jobbe så er det okei
Drizzt Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Hva med oss som har begynt å jobbe i år og får ikke noe feriepenger? Det blir 1 måned jobb uten lønn. Trist
Gjest Fable Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 Første år i jobb så -må- du ikke ta ut ferie. Du kan søke om fri, men får selvfølgelig ikke feriepenger. Etter ett år i jobben, så -må- man ta ut en viss periode med ferie iløpet av ett år. Men da får man til gjengjeld feriepenger som skal dekke tiden man er borte fra jobb =)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Hva med oss som har begynt å jobbe i år og får ikke noe feriepenger? Det blir 1 måned jobb uten lønn. Trist Du får jo lønn for alle måneder du jobber? Er kun hvis du velger å ta ut ferie at du trekkes i lønn?
Gjest Emo Fisk Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Hva med oss som har begynt å jobbe i år og får ikke noe feriepenger? Det blir 1 måned jobb uten lønn. Trist Dersom du ikke tar ut ferie, noe du har rett til å la være når du har startet i år, så får du vanlig lønn. Dersom du tar ut ferie, så får du ikke utbetalt lønn, og får ikke feriepenger siden du ikke har tjent opp noe. Så med andre ord, du må ikke jobbe en måned uten lønn. Dersom du tar ut en måned ferie, så må du ta den uten lønn. Dersom du tar ut to ukers ferie f.eks, så får du lønn for de ukene du jobber.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Men hvis man har tjent opp full ferier så er man også forpliktet å ta denne - les Ferieloven. Så det trådstarter foreslår om å ikke ta ferie har verken arbeidsgiver lov å pålegge eller arbeidstaker lov å gjøre. Feriepengene tjenes opp året før ferien de tas ut slik at feriepenger 2010 betales i 2011 - og disse er uavhengige av mengden ferie man tar ut.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Men hvis man har tjent opp full ferier så er man også forpliktet å ta denne - les Ferieloven. Så det trådstarter foreslår om å ikke ta ferie har verken arbeidsgiver lov å pålegge eller arbeidstaker lov å gjøre. Han kan jo jobbe hos en annen arbeidsgiver i ferien sin da.
Drizzt Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Dessverre må jeg ha ferie, da er arbeidsstedet stengt og alle må ha ferie. Og nei, jeg får ikke lønn i juni, jeg ble fortalt at lønna for juni er faktisk feriepengene som vi har opptjent. Det betyr ingenting for meg siden jeg begynte å jobbe i år. Men vi får se neste uke om jeg får noe som helst eller ikke Jeg syns bare at det er litt urettferdig å jobbe en hel måned uten å få lønn, bare fordi jeg har ikke opptjent feriepenger som utbetales i stedet for lønn i juni.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Dessverre må jeg ha ferie, da er arbeidsstedet stengt og alle må ha ferie. Og nei, jeg får ikke lønn i juni, jeg ble fortalt at lønna for juni er faktisk feriepengene som vi har opptjent. Det betyr ingenting for meg siden jeg begynte å jobbe i år. Men vi får se neste uke om jeg får noe som helst eller ikke Jeg syns bare at det er litt urettferdig å jobbe en hel måned uten å få lønn, bare fordi jeg har ikke opptjent feriepenger som utbetales i stedet for lønn i juni. Det der høres ut som en useriøs arbeidsgiver. Selvsagt skal du ikke jobbe gratis! Feriepenger er ikke betaling for en periode du jobber. Hvis du da ikke har misforstått og det er lønnsutbetaling forskuddsvis og at du allerede har fått betalt for juni? Dette må du sjekke opp nøyere. Ingen jobber gratis.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Dessverre må jeg ha ferie, da er arbeidsstedet stengt og alle må ha ferie. Og nei, jeg får ikke lønn i juni, jeg ble fortalt at lønna for juni er faktisk feriepengene som vi har opptjent. Det betyr ingenting for meg siden jeg begynte å jobbe i år. Men vi får se neste uke om jeg får noe som helst eller ikke Jeg syns bare at det er litt urettferdig å jobbe en hel måned uten å få lønn, bare fordi jeg har ikke opptjent feriepenger som utbetales i stedet for lønn i juni. Men hvis du skal ha ferie så jobber du jo ikke en måned uten ferie, da har du fri. Eller mener du at du trekkes i juni og tar ferien i juli? Da jobber du teknisk sett en måned uten lønn, men så har du fri en måned med lønn etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Men hvis du skal ha ferie så jobber du jo ikke en måned uten ferie, da har du fri. Eller mener du at du trekkes i juni og tar ferien i juli? Da jobber du teknisk sett en måned uten lønn, men så har du fri en måned med lønn etterpå. Så jobber du ikke en måned uten lønn, mener jeg. Ble komplisert dette, hehe.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 Du har fri fire uker (25 arbeidsdager) uten lønn = ferie. Du har ikke opparbeidet deg feriepenger nok for fjoråret ergo har du ikke lønn i ferien. Men du arbeider ikke gratis. Slik er det dessverre der arbeidsplassen stenges helt i en måned i året.
Drizzt Skrevet 5. juni 2011 #17 Skrevet 5. juni 2011 Ja, ferien er i juli, men ikke en hel måned. Tjaaa, jeg er forvirret allerede, hehe. Da må jeg ha full lønn i juli selv om det er ferien da?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2011 #18 Skrevet 5. juni 2011 Ja, ferien er i juli, men ikke en hel måned. Tjaaa, jeg er forvirret allerede, hehe. Da må jeg ha full lønn i juli selv om det er ferien da? Jeg skjønner ikke hva du spør om! 4 uker og 1 dag = 25 virkedager ferie (lovfestet variant). Dette er det samme som en hel måned. Hvis arbeidsplassen stenger en hel måned tar man ferie samme måneden. Da får man ikke lønn i ferien. Feriepenger får man i den grad man har opparbeidet dette (med unntak av enkelte arbeidsplasser i staten) - begynte du i år har du ingen feriepenger. Da er det meningen at du skal ha tatt vare på feriepengene fra forrige arbeidsplass slik at disse dekker denne måneden nå. Dersom du er ny i arbeidslivet (ikke har hatt jobb fra før) så er det sånn for alle første året.
Gjest Glad i reiser Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 Ja, ferien er i juli, men ikke en hel måned. Tjaaa, jeg er forvirret allerede, hehe. Da må jeg ha full lønn i juli selv om det er ferien da? Hva mener du egentlig? Dere stenger hele juli, du jobber ikke, men du får heller ikke penger. Du jobber da ikke gratis en måned?
Drizzt Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Jeg mener at jeg jobber hele juni og får ikke noe lønn da. Det ble jeg fortalt av sjefen. Jeg har ferie i juli, fordi en del av juli er arbeidsstedet stengt. Da må jeg ha vanlig lønn i juli selv om jeg ikke er på jobb pga ferie? På en måte i stedet for å ha lønn i juni når jeg jobber, jeg får den i juli. Javel, skal spørre sjefen i morgen. Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå