Gå til innhold

Psykolog uten henvisning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne kommet meg til en psykolog. Problemet er få kommet seg til legen å få henvisning da jeg ikke er helt komfortabel med å snakke med legen min om dette. Ja, jeg vet at legen har taushetsplikt, men jeg bor på et lite sted der alle kjenner alle, så jeg syns det blir ganske ubehagelig. Så, er det mulig å komme seg til psykolog uten henvisning? Isåfall, hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier, legen har taushetsplikt og vil nok sannsynligvis ikke si dette videre til noen. OM han gjør dette kan du klage på det.

Hvorfor skulle h*n si videre at H*n har henvist deg til en psykolog? Det er vel revnende likegyldig for de fleste da veldig mange går til psykolog. Det er ingen skam :)

Du kan kontakte en privatpsykolog som tar inn pasienter uten henvisning. Jeg fant en i min kommune og det var dyrt! 750,- for 3 kvarter. Det er nesten 17 kroner i minuttet :overrasket: .

Jeg benyttet meg noen få ganger av denne privatpsykologen mens jeg var på venteliste hos DPS. Der betaler jeg et bestemt beløp hver gang helt til jeg når frikortgrensen på ca 1800,- . Frikortet gjelder også for lege og medisiner på resept så det er mye penger å spare.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan gå til privat psykolog, men det er nok fryktelig dyrt!

Ville snakket med legen, evt byttet fastlege og snakke med den nye legen? Kanskje forsøkt å be om å få gå til en annen lege når du bestiller time? Jeg forlangte å få gå til en annen lege en gang, da fastlegen hadde 3 ukers ventetid, gikk fint det, så bør jo være mulig å få gå til en annen lege?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå til privat psykolog, men det er nok fryktelig dyrt!

Ville snakket med legen, evt byttet fastlege og snakke med den nye legen? Kanskje forsøkt å be om å få gå til en annen lege når du bestiller time? Jeg forlangte å få gå til en annen lege en gang, da fastlegen hadde 3 ukers ventetid, gikk fint det, så bør jo være mulig å få gå til en annen lege?

Jeg tror nok ikke jeg har råd til privat psykolog, så det går nok ut.

Jeg trodde det bare var fastlegen som kunne sende henvisning jeg? Kanskje jeg skal spørre om å få komme til en annen lege. Det vil gjøre det lettere for meg å klare å åpne meg, tror jeg.

Skrevet

Jeg tror nok ikke jeg har råd til privat psykolog, så det går nok ut.

Jeg trodde det bare var fastlegen som kunne sende henvisning jeg? Kanskje jeg skal spørre om å få komme til en annen lege. Det vil gjøre det lettere for meg å klare å åpne meg, tror jeg.

Du kan jo prøve å høre :jepp: Jeg har ihvertfall fått gå til andre leger på samme legesenter flere ganger, og fått diverse skriv jeg har trengt!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har problemer med å fortelle legen din at du trenger psykolog, anbefaler jeg deg å bytte lege snarest! Om man ikke føler man kan fortelle legen pinlige ting, er det ikke noe poeng å gå til den legen.

Jeg vet hva jeg snakker om, har selv hatt en fastlege i årevis som er nabo og omgangsvenn med foreldrene mine. Finn en lege du stoler på, helst en du aldri treffer utenom på legekontoret ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har problemer med å fortelle legen din at du trenger psykolog, anbefaler jeg deg å bytte lege snarest! Om man ikke føler man kan fortelle legen pinlige ting, er det ikke noe poeng å gå til den legen.

Jeg vet hva jeg snakker om, har selv hatt en fastlege i årevis som er nabo og omgangsvenn med foreldrene mine. Finn en lege du stoler på, helst en du aldri treffer utenom på legekontoret ;)

Har byttet fastlege to ganger i år, så får ikke byttet flere ganger. Jeg kan fortelle legen pinlige problem, det er bare det at å si at man trenger en psykolog er litt verre for meg. Har vært mye hos fastlegen min den siste tiden for andre ting, og føler derfor at det blir litt rart om jeg plutselig skal be om en psykolog. Alle har et inntrykk av at jeg er en sterk person som absolutt ikke har psykiske problemer inkl. min lege.

Dette ble litt surrete, men håper det er mulig å forstå. Jeg har en vanlig legetime til uken, og hvis jeg da føler meg klar for det kan jeg ta det opp med legen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...