Gå til innhold

Noen kan tegne andre ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det noen som er så sykt god til å tegne? Er det medfødt eller kan alle lære det?

Har det noe med intelligens å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle kan lære det, men det er vel noen som har lettere for det enn andre. Det kan også ha med interessen å gjøre. Og de som er flinke til å tegne har jo som regel øvd fryktelig mye mer enn f.eks jeg, siden jeg ikke har interessen.

Det er jo sånn at noen er mer kreative enn andre, og jeg tror dette også spiller inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mynona sier vel egentlig det som er å si. Noen er mer kreativt anlagt enn andre. Jeg interesserte meg for tegning og har tegnet mye siden jeg var liten, og er derfor over gjennomsnittet flink til det den dag i dag.

Skrevet

Jeg har aldri kunnet tegne, ikke én eneste ting. Faktisk er det så ille at jeg fikk fritak fra å tegne på videregående. Ikke er jeg særlig kreativ heller, men om det er en direkte sammenheng, vet jeg ikke.

Noe av problemet, tror jeg er at man ikke lærer å tegne på skolen. Det forventes bare at man kan det. I hvert fall har det vært slik på alle skolene jeg har gått på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg har vært flink siden jeg var liten, men ble enda bedre av å gå formgivningslinja. Der lærer en jo anatomi og valører og stilisering osv osv som hjelper godt med på det du kan fra før :)

Endret av cyanid
Gjest ¤Alena¤
Skrevet

Jeg tegnet masse da jeg var liten og til jeg ble ca. 10-12 år. Har ikke tegnet stort siden, men er fremdeles over gjennomsnittlig flink til det de gangene jeg prøver meg. Savner av og til å holde på med det, men føler jeg har mistet en del av kreativiteten og det er ikke like gøy hvis det føles tvunget.

Skrevet

Jeg tegnet masse da jeg var liten og til jeg ble ca. 10-12 år. Har ikke tegnet stort siden, men er fremdeles over gjennomsnittlig flink til det de gangene jeg prøver meg. Savner av og til å holde på med det, men føler jeg har mistet en del av kreativiteten og det er ikke like gøy hvis det føles tvunget.

Same her. Men det er nok ganske typisk - dei fleste sluttar å teikne rundt den alderen, og dermed stagnerar utviklinga. Eg var flink til å teikne som barn, men slutta vel rundt 12-13 år, så er vel der nivået ligg i dag også ;)

AnonymBruker
Skrevet

Rent teknisk kan "alle" lære å tegne ganske bra, for det er jo regler og metoder som funker i tegning som de fleste andre fag. Men hvor interessant/uttrykksfull strek en har, og hvor kreativ en er når en velger motiv eller utvikler en tegning, det er individuelt (selv om det kan trenes det også). Hvor god man blir handler også mye om hvor mye tid en bruker på å tegne, og hvordan en eventuelt prøver å bli bedre. Noen tegner jo det samme om og om igjen og lærer ikke annet enn "symboler", andre øver på å bli bedre teknisk eller prøver å uttrykke ting mer og mer presist, eller øver på det tekniske. Kreativitet er også mer generelt og handler om å være løsningsorientert og nyskapende, ikke å være teknisk god til å tegne. Jeg mener at en kan være kreativ innen alt mulig. Jobber som illustratør selv (ikke fulltid).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...