AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Hva er grunnen til at man lærer på skolen at et svar i matte skal ha to streker under svaret? Blir det virkelig noe mer riktig av den grunnen? Hvorfor må det være så viktig? Husker på ungdomsskolen så fikk vi lavere karakter om vi glemte det. Kan ikke si at jeg husker at vi lærte en grunn. Uansett så har jeg glemt det. 1
Gjest NozMonster Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 det går vel på at det skaper orden og god oversikt. når man har en laaang utregning med masse masse tall, så er det veldig greit å ha de 2 strekene under svaret. da ser sensor at oppgaven er slutt, og at tallene rett under er en ny oppgave. hvis de ikke hadde vært så strenge med det på barne og ungdomsskolen, så hadde nok elevene bare blitt mer og mer slurvete på det. Tror spørsmålet ditt ikke har så veldig mye mer konkret svar enn dette, det er nok bare en av disse tingene som "bare er sånn" 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Hva er grunnen til at man lærer på skolen at et svar i matte skal ha to streker under svaret? Blir det virkelig noe mer riktig av den grunnen? Hvorfor må det være så viktig? Husker på ungdomsskolen så fikk vi lavere karakter om vi glemte det. Kan ikke si at jeg husker at vi lærte en grunn. Uansett så har jeg glemt det. Når jeg hadde medikamentregning på høgskolen kunne vi stryke på eksamen om vi ikke hadde to streker under svaret. Så det er ikke bare på ungdomsskolen.
Mann 42 Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Hva er grunnen til at man lærer på skolen at et svar i matte skal ha to streker under svaret? Blir det virkelig noe mer riktig av den grunnen? Hvorfor må det være så viktig? Husker på ungdomsskolen så fikk vi lavere karakter om vi glemte det. Kan ikke si at jeg husker at vi lærte en grunn. Uansett så har jeg glemt det. Sier ikke det seg selv? Det er for at det skal være lett å se at det er svaret. Når man kommer litt opp i gradene og regnestykkene blir store og innvikla, så er det bra at svaret står med to streker under. 2
bukett Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Hva er grunnen til at man lærer på skolen at.... Kan ikke si at jeg husker at vi lærte en grunn. Jeg skulle tro - at i den norske skole generelt - stilles det ikke for mange spørsmål ved hvorfor noe er som det er. Det å stille spørsmål og diskutere, det er muligens ikke regelen, kanskje snarere unntaket.
Mann 42 Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Nei, hvorfor det? Det er en av flere tenkelige måter å markere hva som er svaret, slik at det blir lettere å lese utregningen og forholde seg til problemet. Ellers ville du jo i prinsippet måttet lese hele regnestykket før du forstod hva som var svaret. Tidkrevende. Grunnen til at alle lærer å gjøre det på samme måten, er at matematiske utregninger skal være kommuniserbare til andre mennesker, gjerne folk som kommer fra andre land. Da er det kjekt at ALLE gjør akkurat denne biten på samme måte. Det er akkurat like selvsagt som at alle lærer at + betyr pluss, Selv om vi godt kunne gitt det en annen betydning om vi ville. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå