Gå til innhold

Katten Sokrates kom hjem

Merking av katter  

42 stemmer

1. 1. Hvilken form for merking bruker du/ville du brukt på din katt?

• Halsbånd uten kontaktinfo
    • Halsbånd MED kontaktinfo
    • Øretatovering
      0
    • Mikrochip
    • En kombinasjon av flere av de øver

Anbefalte innlegg

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg tror kanskje bussholdeplasser hadde vært et triks, og kanskje kjøpt annonseplasser i de store avisene. Kanskje også i blader som Costume, Vi menn, båtmagasinet etc, for å nå et bredere publikum. Vi med dyr vet jo som regel om chipmerking, så man må nå de som ikke følger med på tråder som dette også. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

Å, i går kveld fikk jeg en skikkelig falsk alarm. Vi mistet en katt i november, hun løp ut en tirsdag kveld, og kom ikke tilbake. I går hørte jeg den andre katten vår dreiv og styre med et eller annet utenfor, og så så jeg at han lekte med en katt som var HELT LIK den som forsvant. :haar:

Jeg plukket opp katten, den var omtrent like stor som henne, og kjente etter chipen som skal sitte på venstre skulder. Der var det selvfølgelig ingenting. *vondt i hjertet*

Jeg som håpet det var Selma som hadde kommet hjem igjen :sukk:

Skrevet

Å, i går kveld fikk jeg en skikkelig falsk alarm. Vi mistet en katt i november, hun løp ut en tirsdag kveld, og kom ikke tilbake. I går hørte jeg den andre katten vår dreiv og styre med et eller annet utenfor, og så så jeg at han lekte med en katt som var HELT LIK den som forsvant. :haar:

Jeg plukket opp katten, den var omtrent like stor som henne, og kjente etter chipen som skal sitte på venstre skulder. Der var det selvfølgelig ingenting. *vondt i hjertet*

Hvis katten er helt lik kan det hende det er henne? Hunden til søstra mi fikk en chip i skulderen, men den hadde sklidd ned på benet. Dyrlegen sa at det ikke gjorde noe siden chippen ligger riktig i forhold til musklene osv, men det er altså mulig at chippen flytter på seg!

Gjest Lottiplott
Skrevet

Tja, jo det kan jo hende. Men hun virket ikke som hun kjente oss igjen, selv om hun kom bort da jeg puspuspuspus'et på henne. Hun var skeptisk til å bli holdt mens jeg kjente etter chipen, så jeg vet ikke. Men savner henne så fælt, så det var litt grusomt å se den andre katten.. :( Hun bor visst i nabolaget, men når jeg spør naboer hvem som eier henne, blander de henne med den andre katten vår, selv om han er større.. Hun har på seg halsbånd, men det er ingen kontaktinfo på det, så jeg får ikke kontaktet eier for å spørre heller.

Misforstå meg rett, dersom noen har tatt henne inn og hun har blitt en del av den familien og har det fint, har jeg ingen interesse av å drasse henne hit der hun kanskje ikke kommer overens med den andre katten (han er en hittekatt vi fant en uke etter hun forsvant), og hvis familien er knyttet til henne kan hun selvfølgelig få bo der..

Jeg vil bare vite hva som har skjedd, og at hun har det bra, selv om alt tilsier at hun sikkert er påkjørt eller tatt av et dyr.

Et par uker etter hun forsvant, var det en stor sak i lokalavisa om en ørn som tok katter, så.. :sjenert:

Skrevet

Den kan ha vært den! På vår hadde chippen flyttet seg helt ned på labben. Forresten så kan den være vanskelig å kjenne.

Jeg hadde tatt med katten og fått scannet den.

Merket dere ikke om hun kjente dere igjen da?

Gjest Lottiplott
Skrevet

Merket dere ikke om hun kjente dere igjen da?

Vi har nok postet i kor her, hehe:)

Nei, hun virket ikke som hun kjente oss nevneverdig igjen. Hun kom riktignok da jeg puspuspuspus'et på henne, men var ikke veldig fornøyd da jeg holdt henne for å kjenne etter chipen.

Men Selmas chip var på samme plass i åtte måneder, fra den ble satt inn til hun forsvant, så jeg er litt skeptisk om den plutselig ville ha flyttet seg.. :sukk:

Skrevet

Vi har nok postet i kor her, hehe:)

Nei, hun virket ikke som hun kjente oss nevneverdig igjen. Hun kom riktignok da jeg puspuspuspus'et på henne, men var ikke veldig fornøyd da jeg holdt henne for å kjenne etter chipen.

Men Selmas chip var på samme plass i åtte måneder, fra den ble satt inn til hun forsvant, så jeg er litt skeptisk om den plutselig ville ha flyttet seg.. :sukk:

He, he. Var litt treg med å poste så du rakk det før meg.

En katt jeg hadde før var borte over en mnd. Da jeg endelig fant han var han litt skeptisk, men ble varm i trøya da han kjente seg igjen på lukter inne. Var heller ikke tvil om at det var han pga en gammel skade. De kan nok glemme fort, men ikke helt :)

Dyrlegen min sa at chipper alltid kan flytte seg. Måtte sette inn ny nå på min voksne katt.

Jeg hadde nok hilst på henne et par ganger til siden hun er så lik.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Ja, skal nok trappe opp antall turer i nabolaget nå, og se om jeg finner ut hvor hun hører til. *krysse fingrene*

AnonymBruker
Skrevet

Pusen vår kom hjem etter 7 år, av seg selv. :)

Jeg velger en kombinasjon, på den måte kan de som finner den enkelt bare ringe nummeret som står på båndet istedet for å sjekke etter chip. Og mister den båndet så har den chipen.

Gjest Lottiplott
Skrevet

AB29: Så koselig da! :D Jeg er litt skeptisk til det i vårt tilfelle, for vi leier bare, og vil sannsynligvis flytte i løpet av 1-2 år. Vi får krysse fingrene for at puseladden min kommer tilbake innen da ;)

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2011 den 18.25, Gjest Lottiplott skrev:

Katten Sokrates forsvant fra Oslo i mars 1999. For to uker siden ble han funnet på Kongsvinger, etter å ha vært på rømmen i tolv år. Les mer her

Jeg synes at dette er helt utrolig, og nesten mer utrolig at ingen har tatt seg bryet med å sjekke etter merking tidligere. Særlig i disse kommende ferietider, syns jeg det er viktig å ta denne debatten. Selv har jeg både mistet og funnet en katt. Hun som forsvant var merket med chip, og han vi fant hadde ingen merking. Hadde det vært mer opplysning blant folket om disse merkingsmetodene, så hadde kanskje disse to pusene vært hjemme i dag.

Det jeg ønsker med denne tråden, er å se hvilke merkingsmetoder folk kjenner til og stoler på, samt å spre oppmerksomhet om det viktigste man må vite som katteeier:

1) Katter MÅ (hvertfall BØR) merkes. Da er det lettere å finne den dersom den kommer bort.

2) Dersom du finner en katt, kan det hende den er merket, selv om det ikke synes.

3) Det er GRATIS å sjekke etter mikrochipmerking hos veterinær eller hos Dyrebeskyttelsen.

Oj! Så bra at den kom til rette! :) Jeg leter etter hunden Sokrates. Kan ikke finne...

Anonymkode: 121ed...b2f

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2011 den 16.24, Gjest Lottiplott skrev:

AB29: Så koselig da! 😄 Jeg er litt skeptisk til det i vårt tilfelle, for vi leier bare, og vil sannsynligvis flytte i løpet av 1-2 år. Vi får krysse fingrene for at puseladden min kommer tilbake innen da ;)

Kom den tilbake? Varslet du de nye som skulle bo i huset om at katten var savnet, i tilfelle den dukket opp etter at dere flyttet?

Anonymkode: 121ed...b2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...