Gjest Lottiplott Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Katten Sokrates forsvant fra Oslo i mars 1999. For to uker siden ble han funnet på Kongsvinger, etter å ha vært på rømmen i tolv år. Les mer her Jeg synes at dette er helt utrolig, og nesten mer utrolig at ingen har tatt seg bryet med å sjekke etter merking tidligere. Særlig i disse kommende ferietider, syns jeg det er viktig å ta denne debatten. Selv har jeg både mistet og funnet en katt. Hun som forsvant var merket med chip, og han vi fant hadde ingen merking. Hadde det vært mer opplysning blant folket om disse merkingsmetodene, så hadde kanskje disse to pusene vært hjemme i dag. Det jeg ønsker med denne tråden, er å se hvilke merkingsmetoder folk kjenner til og stoler på, samt å spre oppmerksomhet om det viktigste man må vite som katteeier: 1) Katter MÅ (hvertfall BØR) merkes. Da er det lettere å finne den dersom den kommer bort. 2) Dersom du finner en katt, kan det hende den er merket, selv om det ikke synes. 3) Det er GRATIS å sjekke etter mikrochipmerking hos veterinær eller hos Dyrebeskyttelsen. 4
CathFoto Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Lille Sokrates var jo en innepus i utgangspunktet, tror mange med innepuser ikke tenker like mye på merking som folk som har utepuser.
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 (endret) En fantastisk historie..... Trist og fin på samme tid.... Dette er min helt personlige mening om merking; Alle katter, både inne-ute-inn katter, rene innkatter og rene utkatter bør absolutt merkes med chip og øretatovering. I tillegg kan det være smart med halsbånd Et halsbånd indikerer overfor en "finner" at dette er en katt som bor sammen med mennesker. Ok... Når jeg tenker meg om her så var det vel ingen stor overraskelse at jeg mener akkurat det... :gjeiper: Ingen premie for å gjette riktig svar på om gutta boys og frøken Fryd er chippet, tatovert og utstyrt med halsbånd. Edit: Flere som husker historien om "Svarten" i Botanisk hage ? Han som hver dag i 9 år ble matet av en snill, eldre mann ? Endret 2. juni 2011 av Lille-pus
Gjest Lottiplott Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Så bra Lille-pus:) Vi føler ikke vi "har rett til" å chippe bonuspusen ennå, da han egentlig tilhører noen andre. Men dersom han fortsatt er her om et halvt års tid, tror jeg det er på sin plass. I mellomtiden har han halsbånd med kontaktinfo, og en sånn hylse med en bitteliten lapp der det står at vi har funnet ham, og at dersom han har kommet hjem, ønsker vi en telefon for å få vite det. Angrer som en hund på at vi ikke "tvang" halsbånd på førstepusen som forsvant, selv om hun hadde chip.
Gjest stillness Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 (endret) Våre puser har halsbånd med kontaktinformasjon.Vi har tenkt å chippe dem også,men det har ikke blitt enda. Det er mange katter i området her som ikke er merket,og det syns jeg er litt synd.Syns katter bør ha halsbånd også sånn at folk ser at noen eier og er glad i katten. Er bare den ene pusen som har forsvunnet en gang,men da var lappene jeg hang opp rundt omkring i nabolaget og butikker som gjorde utslaget Endret 2. juni 2011 av stillness
Brunhilde Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Min katt forsvant for en tid siden og den hadde både chip og halsbånd. 3 annonser har ikke hjulpet, den er og blir borte. Jeg syns det er trist at jeg ikke vet hva som har skjedd med den, og savner faktisk masebøtta ganske mye. Får ny katt over sommeren, den er allrede reservert, og kommer til å chippe den og, hvis den ikke protesterer altfor mye, ha halsbånd (uten bjelle) på den.
Envy Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Jeg er kanskje litt vel notorisk, men den gang jeg hadde en herremann som fikk gå ute var han både chippet, tatovert OG hadde halsbånd med navn og nummer på Tror det er like greit at det to nydelighetene jeg har i dag er innekatter Fantastisk historie med lille Sokrates! Håper virkelig folk får øynene litt opp for dette med merking, så folk både blir flinkere til å merke kattene sine (både inne- og utekatter!) og at folk som finner bortkomne sjeler gidder å ta seg "bryet" med å sjekke hos dyrlegen om katten har chip! 1
Gjest Lottiplott Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Ja, det er gull verdt for oss som er kattemennesker, at de som finner våre bortkomne katter gidder å plukke opp telefonen og si at "Du, jeg har katten din". Det tar ikke mange minutter. Han vi har nå forsvant i tre dager i vår, og da fikk jeg tilslutt en telefon fra en gutt som sikkert ikke var mer enn 16 år, som syntes så synd på den stakkars pusen som hadde bodd i barnehagen i tre dager. Barna hadde dratt han i halen og vært slemme, så han gikk inn og henta ham, tok han med hjem og gav han melk og fiskepinner før han ringte meg. Jeg var selvfølgelig på jobb, men da jeg kjørte hjem gleda jeg meg så fælt at jeg nesten ikke kunne sitte stille. Satte SÅÅÅ pris på at han tok ansvar og sjekket halsbåndet. Det er så viktig å gjøre folk oppmerksomme på at katter har som regel et hjem, og det er som regel noen som savner den! Finner man en katt er det ikke så vanskelig å ta seg bryet med å sjekke merking. 3
Gjest Lottiplott Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Flere som husker historien om "Svarten" i Botanisk hage ? Han som hver dag i 9 år ble matet av en snill, eldre mann ? Ååå, jeg blir så glad i hjertet mitt av sånne historier!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. juni 2011 #10 Skrevet 3. juni 2011 Øretattovering, som indikerer at katten har chip. Beste. Hunder, hester og katter bør alle chippes (på hunder og hester er du nesten forpliktet til å gjøre dette) Men jeg har ikke chippa noen rotter
FrøkenJosefine Skrevet 3. juni 2011 #11 Skrevet 3. juni 2011 Tullepusen er chippet! Bra du viser engasjement.. Veldig viktig tema!
Niennas Skrevet 6. juni 2011 #12 Skrevet 6. juni 2011 Hvor mye koster chipping? Jeg skammer meg over å fortelle at kattene mine ikke er merket på noe måte. Vi har prøvd halsbånd med info flere ganger på begge to, men de klarer å rive de av seg etter få dager. Men nå skal det bli chipping! Jeg vil ikke miste kattene mine
Capricorn Skrevet 6. juni 2011 #13 Skrevet 6. juni 2011 Jeg bruker chip. I tillegg er han tatovert i øra og bruker halsbånd med telefonnummer på. Chippen er veldig kjekk siden den også er nøkkel til luka hans
Xaphan Skrevet 6. juni 2011 #14 Skrevet 6. juni 2011 De kattene vi (les: min far) har nå er ikke merket på noen måte. De er i utgangspunktet villkatter, og den eneste som får lov å komme i nærheten av dem er faren min. Han har matet dem i flere år og det er kun han de stoler på. En fremmed person ville aldri klart å komme nært nok til å sjekke verken halsbånd, chip eller tatovering. Men når jeg skal få meg en ny pusekatt skal jeg chippe den (og kanskje ha øretatovering også siden mange her skriver at det er best å ha begge).
Capricorn Skrevet 6. juni 2011 #15 Skrevet 6. juni 2011 De kattene vi (les: min far) har nå er ikke merket på noen måte. De er i utgangspunktet villkatter, og den eneste som får lov å komme i nærheten av dem er faren min. Han har matet dem i flere år og det er kun han de stoler på. En fremmed person ville aldri klart å komme nært nok til å sjekke verken halsbånd, chip eller tatovering. Men når jeg skal få meg en ny pusekatt skal jeg chippe den (og kanskje ha øretatovering også siden mange her skriver at det er best å ha begge). De blir tatovert i øra når du får chippen. Det står bare ID for å vise at den har chip.
Thorn Skrevet 6. juni 2011 #16 Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hvor mye koster chipping? Jeg skammer meg over å fortelle at kattene mine ikke er merket på noe måte. Vi har prøvd halsbånd med info flere ganger på begge to, men de klarer å rive de av seg etter få dager. Men nå skal det bli chipping! Jeg vil ikke miste kattene mine På første pusen min betalte jeg vel en to-tre hundre for chip og øremerking, da skulle han likevel i narkose for å rense et sår. På andre pusen fikk jeg chipping og øremerking gratis da hun ble sterilisert, og fikk da beskjed om at jeg sparte 500 kroner på det. Så jeg vil tippe at det koster rundt fem hundre Begge mine går i tillegg med halsbånd (med sikkerhetsspenne) og lapp rundt halsen. Terskelen for å sjekke en slik lapp er mindre for folk flest enn å dra kattene med til dyrlegen for å sjekke chip. Tenker stadig at jeg skal skaffe meg en chipleser selv, det er jo ikke uanstendig dyrt, egentlig. Endret 6. juni 2011 av Thorn
Gjest Lottiplott Skrevet 6. juni 2011 #17 Skrevet 6. juni 2011 Da katten vår ble chippet, fikk hun ikke noen tatovering i øret. Så jeg tror dette varierer fra veterinær til veterinær dessverre.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #18 Skrevet 6. juni 2011 Et halsbånd betyr ikke all verden. Dersom du her rette halsbåndet så vil det jo løse seg ut dersom katten setter seg fast. Chipping er greit nok, men ikke synlig. Om jeg fant en katt så ville jeg nok ikke dratt den med til dyrlegen for å lese av en mulig chip. Jeg har ikke bil og ville ha vært i tvil om hvordan jeg fikk katten til dyrlegen. Er den til gjengjeld også øretatovert så er det mye mer synlig at det her er en katt som har eier. Husk også på at alle har ikke kunnskap om chipping og merking. Da er det greit med noe synlig.
Gjest Lottiplott Skrevet 6. juni 2011 #19 Skrevet 6. juni 2011 AB #18: Det er akkurat derfor jeg startet denne tråden, for at folk skal se behovet for å sjekke chip/øremerking dersom man finner en hittekatt. Det er altfor lite oppmerksomhet rundt dette, og jeg forstår ikke hvorfor Mattilsynet eller tilsvarende ikke har en superkampanje på dette, i stedet for å bare henge opp litt plakater på veterinærkontorer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #20 Skrevet 6. juni 2011 Hvor treffer man folk da? Noen leser aviser og andre ulike ting på nett. Jeg vet faktisk ikke hva som skulle vært en treffende kampanje. Vi snakke jo om et alderspenn på veldig mange år. Jeg har ikke dyr, men bryr meg om dyr, er velbevandret på nett og leser bl.a. dette forumet. Derfor vet jeg om chipping og øretatovering. Derfor sier jeg noe om at øretatover i tillegg til chipping for dette er synlig for alle og enhver. Man ser og skjønner at katten er merket på en måte og så tar man det derfra. Vil også be alle dere med innekatt om å gjøre det samme. Det hender innekatter kommer seg ut og fordi de ikke er vant med utelivet så er de heller ikke vant til å orientere seg hjem. Dette gjelder også sterilisering. Ikke la det bli en hvilepute å si at det bare er en innekatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå