Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt ikke kristen, men den folkehøgskolen som ser mest lovende ut er kristen. Lurer på hvor mye det har å si? Og hvor mye kritelige greier man må pine seg gjennom. Høres kanskje litt barnslig og trangsynt ut, men jeg hater virkelig andakter og kristensamlinger. Noen tanker eller erfaringer?

Takk på forhånd! :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

Det varierer jo veldig fra skole til skole.

Men noe må du jo nesten finne deg i. Bønn og salmer i det minste.

• Liker 1
Skrevet

Tror nok du må pine deg gjennom en goood del kristendom! Jeg ville ikke tørt å sette mine ben innenfor døra engang.:fnise:

Jeg har en bekjent som går på en kristen høgskole. I følge han er de såkalte kristne verdiene veldig dominerende, og en del av omtrent alt de gjør på skolen. Kristendomsundervisning et par timer i uka er veldig vanlig. Bordbønn, andakter og fellessamlinger der dere diskuterer bibelen osv. Alkohol er no go, ikke lov i det hele tatt.

Noen kristne skoler har også veldig strenge regler, og ekstremt konservative lærere. Så sett deg godt inn i blant annet regelverket til skolen i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på kristen internatskole på vgs. Det var andakt til alle måltider, og internatreglene var nok ganske preget av kristendom ift andre internatskoler jeg har bodd på (ingen gutter på rommet etter 23 osv). Vi hadde også kristendom og etikk, istedenfor religionslære som mange har. Ellers var alle aktiviteter frivillige. Det var endel bibelmøter, gudstjenester osv på ettermiddag/kveld. Du må regne med at endel av elevene nok kommer til å være kristne da - de fleste på min skole var ihvertfall det. Gikk helt greit for meg, de fleste var som alle andre, mens noen var av den mer ekstreme typen, og klaffet ikke helt med meg.

Skrevet

Jeg er også ateist, og valgte konsekvent en frilynt folkehøgskole. Hvor mye "kristelige greier" man må igjennom varierer nok fra skole til skole. Noen kristne folkehøgskoler har nok noe kristent innhold i den daglige morgensamlingen, også kan det jo være noen obligatoriske fag + kristne valgfag.

På folkehøgskolens hjemmeside pleier det å stå en beskrivelse av de obligatoriske fagene og deres innhold, så du kan jo lete litt der?

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tenker at siden de har skrevet på nettsiden sin at "Vi ønsker elever med alle livssyn og religioner velkomne til oss." at de da ikke kan tvinge f.eks. en muslim med på andakt...?

-TS

Gjest Badabing
Skrevet

På den kristne folkehøgskolen jeg gikk, hadde vi ti minutter andakt hver morgen og kor hvor vi blant annet sang kristne sanger. Hadde ingen egne fag som gikk på kristendom, men tror nok også at internatreglene er en del strengere på de kristne.

Jeg ville nok valgt en frilynt skole om jeg kunne valgt igjen, selv om fåtallet av elevene som gikk på skolen var kristne.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å snakke med noen som har gått på akkurat den aktuelle folkehøgskolen. Søstera til eksen min gikk på kristen fhs, men det virket ikke som det var veldig dominerende. De hadde et arrangement eller to i løpet av skoleåret som foregikk i kirka, men ellers hørte jeg ikke om noe spesielt.

Det går nok også an å ringe til skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På min fhs, solborg, var det noen kristne ord på morgenen, men ellers var det ikke noe særlig. Men forbehold om at jeg husker feil, det er ti år siden. :) Syns det gikk greit å være ateist på kristen skole.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det er så mye forskjellig. Lurer på om det er stort gap fra hver kristne fhs. Liksom at noen såvidt praktiserer religionen, mens andre tar det mer alvorlig. Tror jeg bør satse på frilynt, egentlig.

Noen som har gått på Fredly fhs?

-TS

Skrevet

Jeg har ikke gått på Fredly fhs., men leser på nettsida under "vanlige spørsmål":

"Må man være kristen for å gå på Fredly? Hvor mye kristelige ting foregår?

Vi ønsker både kristne og ikke-kristne elever velkommen til Fredly. Du vil merke at Fredly er en kristen skole på morgensamlingene, der det f.eks blir lest eller gjenfortalt fra bibelen. I tillegg har vi kristendom som fellesfag. Ellers er det frivillig å delta på andre kristne aktiviteter, slik som møter, konserter, bibelgruppe, leir osv."

Morgensamlinger og fellesfag er jo obligatoriske, og det blir vanligvis ført fravær.

Skrevet

Jeg gikk på kristen fhs, og er ikke kristen selv. Var ikke noe problem for meg, er såpass åpen at jeg tåler det liksom. Var noen ganger lesing fra bibelen på morgensamling, kanskje en gang i uka? Også hadde vi kristendom, da var det blant annet diskusjoner om religion og etikk, vi hadde besøk av en representant fra Amathea osv. Opplevde det ikke som noe som ble forsøkt tredd ned over hodene på oss, tvert i mot var presten som ledet disse timene veldig glad i diskusjoner også om kristendom. Av 100 elever vil jeg tro 20-25 var kristne, disse hadde en (frivillig) gruppe på kveldstid ca en gang i uka. Hva de drev med vet jeg ikke, men det var iallfall det som var det mest kristne vi opplevde.

Ellers hadde vi regler angående alkohol (ikke lov å drikke eller være beruset på skolens område), og ang overnatting (selv om disse ble tøyd litt både av de som ble kjærester på skolen og de som fikk kjæresten på besøk.) Var egentlig ikke lov å sove andre steder enn sitt eget rom men var aldri noen som gikk rundt og sjekka det så.. Ang drikking så syntes jeg igrunn det var helt greit, 100 18-19åringer på samme lille område kunne fort blitt flatfyll er jeg redd..

Har hørt kun bra ting om Fredly, har to bekjente (som så vidt jeg vet ikke er særlig kristne) som gikk på securitylinja der. De har kun sagt positive ting om skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...