Gå til innhold

Fortvilt!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en vanskelig livssituasjon akkurat nå og er deprimert og sliten. Jeg har ingen å snakke med om dette. Har søkt om psykologhjelp men fikk avslag. Har ikke råd til privat psykolog, er jo 800 kr pr "time"=(.Jeg har få venner og lite nettverk rundt meg ellers. så.. hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er en oversikt over hjelpetelefoner og nettsteder hvor det sitter noen du kan snakke med og som sikkert har god peil på hva du bør gjøre videre: oversiktMin lenke

Jeg ønsker deg alt godt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med disse hjelpetelefonene? Røde kors, Mental helse mm. Jeg kjenner ikke til de, men der kan andre kanskje hjelpe?

Skrevet

Hva mener du med at du fikk avslag på psykolog? Du må sjekke ut hvilke som er støtta av det offentlige (sånn at du får støtte over frikortgrensa). Det står på nav sine sider.

Så er det bare å sende brev til en rekke av psykologer i din by, og håpe på svar. Om én ikke har mulighet til å ta deg imot finnes det flere.

Noen ganger får man kanskje 5-8 avslag, men det betyr ikke at de mener du ikke har behov for det eller rett til det, men at vedkommende ikke har kapasitet. Da må du prøve en annen. Lurt å sende brev til mange. I brevet skriver du litt generelt om hvorfor du ønsker hjelp. Du kan også ringe rundt, men ofte ber de om brev i tillegg.

Du vil da bli kontakta om noen har kapasitet.

Når du har fått en time kan du få fastlegen til å gi deg en henvisning du kan ha med i første time. (Den kan du forsåvidt få før du begynner ringerunden/brevrunden også, men du trenger den jo ikke før du har fått time).

Ingen har rett til å gi deg et endelig avslag eller påstå at dine problemer ikke er ille nok til å få hjelp. Du får ikke et genrelt forbud mot å skaffe deg hjelp innenfor det offentlige. Er du deprimert er det klart du skal få hjelp! Dessverre kan ventetida være lang, men forhåpentligvis er det jo verdt det.

Gjest Hannee
Skrevet

Gå til et familiekontor, der finnes det av og til psykologer, og det er gratis:)

Skrevet

De fleste prestekontor tilbyr sjelesorg, som ikke er terapi, men et sted du kan lufte tankene, snakke ut og få tilbakemelding.

Skrevet

Be fastlegen henvise deg til den kommunale psykiatritjenesten. Du får ikke psykolog der, men en psykiatrisk sykepleier eller lignende. Da kan du gå dit, til du får time hos en psykolog. Denne tjenesten er gratis.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...