Gå til innhold

Lære hunden å rulle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett på en del youtube-videoer og lest om det, men han vil ikke/får det ikke til :tristbla: Han er så vant til "værsegod" før han får godbit, så det å få han til å følge hånda hele veien er ikke like lett. Jeg får han på den ene siden, men får han ikke over til den andre. Prøver å dytte han litt over, men da får han panikk og reiser seg :sjenert:

Noen som har slitt med det samme men som har greid det til slutt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett på en del youtube-videoer og lest om det, men han vil ikke/får det ikke til :tristbla: Han er så vant til "værsegod" før han får godbit, så det å få han til å følge hånda hele veien er ikke like lett. Jeg får han på den ene siden, men får han ikke over til den andre. Prøver å dytte han litt over, men da får han panikk og reiser seg :sjenert:

Noen som har slitt med det samme men som har greid det til slutt??

Hvorfor skal du få den til å rulle? Det er da ikke naturlig (eller nødvendig) oppførsel for en hund?

Tenk om moren din hadde gjort alt hun kunne for å få deg til å gå på hendene og blitt veldig skuffet hvis du ikke hadde klart det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie .

Jeg har lært vår hund til å rulle!! :D Begge veier til og med!

Jeg lærte henne det da hun var ca. 5 år gammel ^^

Treningen jeg brukte va å be henne om å legge seg først, og så fikk hun ros for det (ikke godbit). Deretter sa jeg snurr (samtidig som jeg holdt en godbit i honden og liksom snurret med den hvis du skjønner hva jeg mener?)

Hvis hun ikke snurret da så sa jeg pånytt "snurr" og hjalp henne med å snurre og da fikk hun godbit og ros.

Jeg gjentok denne øvelsen maange ganger, i flere dager. Nå er hun kjempeflink!! :D

Å grunnen til at jeg har lært hunden min en slik kommando er fordi det er gøy, og hunden min synes også at det er en morsom måte å få en godbit på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på en del youtube-videoer og lest om det, men han vil ikke/får det ikke til :tristbla: Han er så vant til "værsegod" før han får godbit, så det å få han til å følge hånda hele veien er ikke like lett. Jeg får han på den ene siden, men får han ikke over til den andre. Prøver å dytte han litt over, men da får han panikk og reiser seg :sjenert:

Noen som har slitt med det samme men som har greid det til slutt??

jeg har også en hund som fikk panikk den ganga jeg skulle prøve å "hjelpe" henne rundt.

så her tar vi det i sakte tempo!

vi har trent i 1 år å har kommet så "langt" at hun legger seg ned å hjelper villig til med at jeg legger begge bakbeinene i samme retning. forbeinene og hode, slik at hun legger på siden vil jeg ikke begynne med før hun legger begge bakbeina til samme side helt alene, og har gjordt det i lang tid! det viktigste for oss er at det er koselig, gøy, spennende, utfordrende og viktigst av alt ikke negativ opplevelse!!!! hvor fort hun kommer til å klare det er for meg ravende likegyldig! i det tempoet vi holder på i nå ser det ut til at vi er i mål om 5-6år, og det er helt greit!!!

....trening.... :rodmer::rodmer::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på en del youtube-videoer og lest om det, men han vil ikke/får det ikke til :tristbla: Han er så vant til "værsegod" før han får godbit, så det å få han til å følge hånda hele veien er ikke like lett. Jeg får han på den ene siden, men får han ikke over til den andre. Prøver å dytte han litt over, men da får han panikk og reiser seg :sjenert:

Noen som har slitt med det samme men som har greid det til slutt??

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å lære en hund å rulle rundt, men det kan jo være et morsomt triks. Uansett er det vel upraktisk å ha "værsågod"-kommando før han får godbit ved trening? Jeg bruker denne bare når han skal ha mat.

Jeg delte opp øvelsen i to deler. Først lagde jeg en "spill død"-kommando, der hunden la seg flatt på siden. Deretter brukte jeg en godbit for å få ham til å følge etter hånda, som jeg bevegde over til den andre sida. Jeg tok det veldig rolig, og støtta kroppen hans så han ikke skulle bli redd. Det tok svært kort tid før han skjønte hva han skulle gjøre, og da la jeg på "rull rundt"-kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempelett å få hunden min til å rulle rundt. Jeg bare legger ham på rygg mellom bena mine, så tar jeg frem neglsaksa. Holder jeg ikke godt fast i ham så ruller han før jeg får sagt kloklipp... :skratte:

Men sånn helt alvorlig så synes jeg ikke man skal presse på med rulletrening dersom hunden overhodet ikke synes det er noe hyggelig. Det er så mange andre triks du kan lære den - triks som hunden også har glede av å utføre. Hvorfor skal jeg tvinge hunden min til å rulle rundt, når han heller kan ha det gøy med å hoppe gjennom rockeringen, sitte på rumpa med strak rygg, eller gi meg "high five"?

Jeg mener ikke at det er galt å forsøke, altså. Det kan ta tid før hunden forstår hva den skal gjøre, og det er helt greit, men når det er snakk om panikk og ubehag synes jeg det går litt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sånn helt alvorlig så synes jeg ikke man skal presse på med rulletrening dersom hunden overhodet ikke synes det er noe hyggelig. Det er så mange andre triks du kan lære den - triks som hunden også har glede av å utføre. Hvorfor skal jeg tvinge hunden min til å rulle rundt, når han heller kan ha det gøy med å hoppe gjennom rockeringen, sitte på rumpa med strak rygg, eller gi meg "high five"?

Jeg mener ikke at det er galt å forsøke, altså. Det kan ta tid før hunden forstår hva den skal gjøre, og det er helt greit, men når det er snakk om panikk og ubehag synes jeg det går litt for langt.

Enig. Hvis hunden blir redd/viser at den synes det er ubehagelig, er det bedre å finne et annet triks å lære den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie .

Helt enig med at man ikke kan tvinge hunden til å lære det, det er jo ikke gøy!

Heldigvis elsker hunden min å lære nye ting, så å lære henne å rulle gikk ganske fort!:D Nå ligger hun å ruller på gulvet nesten hver gang jeg holder en godbit i hånden, selv om jeg ikke har bedd henne om å gjøre kommandoen! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ville heller ikke ha hjelp, men jeg bare brøyt han over én gang, så gjorde han det selv etterpå. Får sikkert kjeft her nå, men man får se an hunden. Min er ganske pysete på nye ting, men om han blir vist at det går greit, så tar han det helt med ro. Det passer nok ikke for alle.

Utenom å hive han over når han ikke tok hintet så sa jeg ligg, førte hånden over/på siden hans og sa rull rundt. Etter noen forsøk gjorde han det på kommandoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig lett å lære vår hund å rulle, men det er fordi at hun er ekstremt lettlært :) Når hunden først har gjort det èn gang og skjønner det, gjør den det heletiden som regel.

Det som fungerte for oss var rett og slett å gi henne et lite push for å rulle rundt, og da tok hun det. Det kan du ikke gjøre hvis hunden blir redd når du dytter, da må du heller bare føre godbiten den veien du vil at hunden skal rulle. Vår hund kan forøvrig bare rulle mot venstre, ikke høyre :fnise:

Husk nå at hvis dere ikke klarer å lære hunden rulle så er det ikke det verste i verden. Det fins mange viktigere ting å lære hunden: sosial atferd, kom/på plass, gå pent i bånd og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærte til og med min trege gutt å rulle,så du får det nok til.Men det kan hende din ikke er trygg nok på situasjonen,så ta ting mer med ro.

Det vi brukte var roastbiff eller pølse,som han elsker

legge seg og så over på siden. Holdt maten i hånden som han kunne både se og lukte,førte hånden da fra ene siden til andre ved ca.skulderen til hunden. Hjelp litt til med å støtte bakbein om du må.

Min hiver seg rundt nå og trenger ikke hjelp lengre. Artig å se på

Om hunden ikke er helt trygg eller har smerter /ubehag i ryggen (eller andre steder)kan det være en grunn til at den ikke vil fullføre. Gjør ting sakte,steg for steg

Kansje din ikke vil av ymse grunner,finn da heller på noe annet. Men det må være morro for hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg gav min godbit hver gang hun rullet rundt i sofaen eller i sengen på egenhånd eller når hun rullet rundt mens hun lekte, så la jeg kommando på det etterhvert og så tok hun greia til slutt. Ingen tvang og ingen innlæring. Er sånn jeg har lært henne alt hun kan, bortsett fra "bli"

Nå trener vi bare for at hun skal huske de forskjellige kommandoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hunden synes det er vondt å rulle? Hvis du prøver å lære det inn på stuegulvet er kanskje ikke det, det beste stedet. Min hund ruller kun på gress, i sand og andre myke underlag. Å få henne til å rulle på parketten, på asfalt eller lignende har jeg ikke fått til, rett og slett fordi hun synes det er for vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker
Hvis du prøver å lære det inn på stuegulvet er kanskje ikke det, det beste stedet

Min ruller heller ikke på harde overflater, hun syns og det er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ts å gå foran som et godt eksempel for sin hund, og rulle rundt på gulvet til den skjønner det, eller har fått deg til å gi opp prosjektet. :fnise:

Det finnes mange bøker om å forstå sitt dyr; kanskje den egentlig heller vil ha en alpelue, pensel og et eget staffeli - kanskje det er Picasso som er gjenfødt, men kan ikke få sagt det til noen? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er helt bra for alle hunder å rulle. Min hund kan det, men hun er en staffordshire bull terrier, og dermed har en ganske rund form. Mine foreldre, derimot, har en schæferhund, og den har en mye mer markert ryggrad, og dermed tror jeg det vil være ubehagelig for den dersom den skulle lært seg å rulle rundt.

Mykt underlag er uansett er must!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...