Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har en god oppskrift på hjembakt brød, helst litt grovt med frø i ?

Har også det problemet når jeg har bakt brød tidligere, så blir de så flate og kompakte, vil jo har gode og luftige brød :fnise:

Tips mottas med takk altså :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har skrevet om det her før, men kan jo skrive en gang til :) Jeg baker surdeigsbrød, og mange har blitt positivt overrasket etter å ha smakt det. Surdeig er nemlig sterk nok til å få grove brød til å heve ordentlig (rug og vanlig gjær går jo ikke...). Og godt er det også. Jeg har en hjemmeside: godeigen.edicypages.com . Der finner du oppskriften også.

Skrevet (endret)

Jeg har ingen erfaring med surdeig.

Jeg blander de tilmålte mengdene, og bruker jeg mye rug har jeg en kjempejobb på benken og klarer ikke annet enn å dele deigen i tre og ha delene rett i bakeformer.

En sikker vinner er å blande :

!,2 kg hvetemel

600 gram grovt hvetemel

600 gram grovt rugmel.

2 - 5 dl kruskakli

4 ss salt

100 gram gjær

Smeltet avkjølt smør (olje er en vinner i dag)

1 ss farin

Cirka 1,2 - 1,8 liter væske, avhengig av hvor tørt melet er.

Men med denne som grunnoppskrift er det bare å prøve seg frem, med korntyper, nøtter, rosiner, havregryn...

Jeg har ingen fast oppskrift, men denne oppskriften var den første jeg lærte og den er ikke vanskelig og veldig fleksibel.

:)

Endret av Alvina
Skrevet

Tusen Takk :)

Skrevet (endret)

Er trendy som Matentusiasten og lager eltefrie brød ;)

Mine tips til grove brød er:

* Bruk nesten like mye veske som mel (i gram, vei melet. 100g mel = 1dl vann).

* Sammalt fintmalt mel synes jeg funker bedre enn sammalt grov.

* Glutenmel! Jeg fant det hos Helios.. koster 100kr pr kg, men bruker bare 1-3 ts pr brød så da syne jeg det er greit;)

Min grovbrødoppkskrift ser ca slik ut:

100g fin hvete

100g havregryn

50g rugmel (finmalt)

250g grov hvete (finmalt)

50g solsikkekjærner

2ts glutenmel

1.5ts salt

1/4 ts tørrgjær

5dl vann (evnt yoghurt + vann).

Og baker det etter "eltefritt metoden". Jeg bruker foresten leirgryte (Rømortorpf) til å bake brødet i... Har aldrig hatt så gode brød som nå :)

PS: jo mer grovt mel du har i jo vanskeligere er det å få dem lufige så det blir en avveing. 30-50% grovt synes jeg er null problem og da er ikke glutenmel like nødvendig.

Endret av Frk. Belle
Skrevet

Surdeigsbrød er også eltefritt, bare å blande sammen og vente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...