Gå til innhold

Balsamico-eddik

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen anbefale meg en skikkelig god balsamico-eddik? Og da mener jeg ordentlige saker. Gjør ikke noe om den koster litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to forskjellige produkter som begge omtales som balsamico-eddik i dagligspraaket, men de er laget paa ganske saa forskjellig vis og derfor har veldig forskjellig pris. "Ordentlig" balsamico-eddik er Aceto Balsamico Tradizionale di Modena eller Aceto Balsamico Tradizionale di Reggio-Emilia. De er laget av en druereduksjon som lagres i minst tolv aar. Av disse er egentlig alle kjempegode og det har ikke saa mye aa si hvilken det er. (Jeg bruker merket Aceto Balsamico Tradizionale di Modena San Donnino men det er bare fordi jeg liker stedet. Den koster ca. 65 euro der, mer i butikkene.) Du kan sikkert kjope det i spesialbutikker i Norge. Nam! :)

Det andre produktet, som kalles Aceto Balsamico di Modena (altsaa uten tradizionale) eller bare aceto balsamico, er et kommersielt produkt som er laget av vineddik tilsatt fargestoffer, karamell og noen ganger tykningsstoffer. Den er ikke lagret i det hele tatt. Er personlig ikke saa glad i den og har ingen aa anbefale.

Det finnes ogsaa et tredje produkt, som kalles salsa balsamica eller andre navn, og er av condimento-grad. Det er ofte en tradizionale som bare er lagret noen aar og ikke kan kalles tradizionale. San Donnino har blant annet en som heter Nerone som er veldig god til salater osv. Jeg vet ikke hvor lett det er aa faa tak i i Norge, men det finnes sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tredje produktet finnes hos Oliviers & Co, den de har der er lagret i tre år. Det er kanskje ikke det ypperste av balsamico, men det overgår iallfall alt du får på vanlige matbutikker. Koster oppunder trehundrelappen for en ikke alt for stor flaske (250 ml).

Denne er veldig god, om man ikke har lyst til å blakke seg fullstendig på en ordentlig tradizionale. Oliviers skal også ha en trdizionale som er lagret i 12 år, men denne er vesentlig dyrere.

For meg er poenget at jeg skal bruke den til daglig, og ikke spare på den fordi den er så fin og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt! Jeg har en flaske tradizionale som jeg bruker til spesielle ting (et par draaper til jordbaer eller paa is, for eksempel), og en av den tredje kategorien til salater og denslags. Helt enig med deg at den smaker innmari mye bedre enn den fra vanlige matbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, Aranciata. Er det sånn å forstå at det er vanskelig å få tak i den tolv år gamle i Norge? Skal uansett sjekke ut Oliviers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, Aranciata. Er det sånn å forstå at det er vanskelig å få tak i den tolv år gamle i Norge? Skal uansett sjekke ut Oliviers. :)

Du, jeg vet egentlig ikke, jeg har bodd utenfor Norge lenge naa, men jeg vil jo tro man kan finne det?

Matentusiasten, den saa veldig fin ut! Den er vel et saant "tredjeprodukt", siden den er blannet med rodvinseddik? Hores veldig god ut. Og for en fin blogg du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Oliviers. Jeg har faktisk ikke sett den i butikken, men de har den i sortimentet i andre land iallfall. Den står listet på 75 euro på den internasjonale nettsiden, så jeg antar at du må ut med opp mot en tusenlapp her. Ellers vet jeg faktisk ikke hvor man skulle fått tak i en slik.

Når det er sagt så er olivenoljene der også absolutt verd pengene sine. :)

Jeg så på noen eddiker i Italia, men de var ikke billige der heller. En standard tradizionale på 12 år lå på 60 euro og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar fra deg også, Zzyzx. :blomst:

Jeg får teste ut den av condemnito-grad på Oliviers. Jeg har også god erfaring med oljen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg vet egentlig ikke, jeg har bodd utenfor Norge lenge naa, men jeg vil jo tro man kan finne det?

Matentusiasten, den saa veldig fin ut! Den er vel et saant "tredjeprodukt", siden den er blannet med rodvinseddik? Hores veldig god ut. Og for en fin blogg du har!

Takker :) Den er blandet før lagring (6 år). Den blir tjukk og søt, men er ikke tilsatt farge og kokt inn med sukker etc. En ikke så altfor dyr eddik som er god, samtidig som man har råd til å bruke den daglig. Jeg synes den er mye bedre enn den til rundt samme pris på oliviers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er mye bedre enn den til rundt samme pris på oliviers.

Argh, må jeg bort der og handle nå også? *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...