Gå til innhold

Valp alene hjemme


MinnieMy

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg valp denne uken.. :hjerte:

Jeg er student og har derfor tenkt å være hjemme med valpen i sommer. Har aldri hatt valp før så det jeg lurer på er: Hvor gammel må valpen være før den klarer seg selv en hel dag (8-16)?

Har fått tilbud om en liten sommerjobb i starten av august som jeg lurer på om jeg kan ta..

Håper noen med litt erfaring med hunder kan gi meg svar på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på valpen egentlig. Noen venner seg fortere til å være alene hjemme enn andre, og noen kan ikke være alene i det hele tatt. Det viktigste er vel at du begynner å venne den til å være alene hjemme tidlig, sekunder og etter hvert minutter og til slutt timer. Kanskje den kan være alene flere timer i august, men ville nok ikke satsa på det hvis du kommer til å være borte over åtte timer i strekk.

Og gratulerer med valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har planlagt å få valpen i en tid hvor du kan være alene hjemme med den. Men å ha en valp hjemme alene i 8 timer 5 dager i uka, syns jeg er litt mye etter 2 måneder. En valp skal aller først bli kjent med den nye familien og det nye hjemmet. Når valpen er helt trygg på disse tingene, begynner opptreningen til å være alene hjemme. Da skal man forlate valpen alene hjemme, enten i et avlukket rom, noen bruker bur, og gå fra den først bare en halvtime eller så og så øker man mengden tid. Etterhvert så kan valpen være alene hjemme noen timer. Saken er at en hund er valp frem til den er ca. ett år gammel, og i løpet av valpetiden trenger valpen mye omsorg og hjelp. Mange valper trenger også muligheten til å gå på do i løpet av disse 8 timene du skisserer. Det vanligste er at de som har valp tar den ut midt på dagen for å lufte den :)