Gå til innhold

Valp alene hjemme


MinnieMy

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg valp denne uken.. :hjerte:

Jeg er student og har derfor tenkt å være hjemme med valpen i sommer. Har aldri hatt valp før så det jeg lurer på er: Hvor gammel må valpen være før den klarer seg selv en hel dag (8-16)?

Har fått tilbud om en liten sommerjobb i starten av august som jeg lurer på om jeg kan ta..

Håper noen med litt erfaring med hunder kan gi meg svar på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på valpen egentlig. Noen venner seg fortere til å være alene hjemme enn andre, og noen kan ikke være alene i det hele tatt. Det viktigste er vel at du begynner å venne den til å være alene hjemme tidlig, sekunder og etter hvert minutter og til slutt timer. Kanskje den kan være alene flere timer i august, men ville nok ikke satsa på det hvis du kommer til å være borte over åtte timer i strekk.

Og gratulerer med valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har planlagt å få valpen i en tid hvor du kan være alene hjemme med den. Men å ha en valp hjemme alene i 8 timer 5 dager i uka, syns jeg er litt mye etter 2 måneder. En valp skal aller først bli kjent med den nye familien og det nye hjemmet. Når valpen er helt trygg på disse tingene, begynner opptreningen til å være alene hjemme. Da skal man forlate valpen alene hjemme, enten i et avlukket rom, noen bruker bur, og gå fra den først bare en halvtime eller så og så øker man mengden tid. Etterhvert så kan valpen være alene hjemme noen timer. Saken er at en hund er valp frem til den er ca. ett år gammel, og i løpet av valpetiden trenger valpen mye omsorg og hjelp. Mange valper trenger også muligheten til å gå på do i løpet av disse 8 timene du skisserer. Det vanligste er at de som har valp tar den ut midt på dagen for å lufte den :)

Jeg tror du kan regne noen flere måneder enn 2 før valpen kan være alene hjemme 8-16. Kan jeg spørre hvordan rase det er forresten? Noen raser er mye mer sosiale enn andre og kan absolutt ikke være alene hjemme 8 timer hver dag i uka. Jeg har en sånn hund (Bichon Havanais), og da har jeg lagt opp timeplanen min sånn at det passer med min hunds behov :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.. Vi skal få oss en beagle.. Etter å ha tenkt litt har jeg og samboeren min funnet ut at han kan reise hjem midt på dagen og :hund:.. Så da trenger den ikke være alene mer enn ca 4 timer om gangen.. Jeg får se ut over sommeren hvordan det går, men jeg håper dette går bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt og ingen av oss kan svare på om valpen er klar for å være hjemme alene til høsten. Kan hende det går strålende eller det kan hende den slett ikke er klar for det. Vær flink med hjemme alene-trening og sats på det beste! :P

Gratulerer med valp og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...