AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Skal begynne på høyere utdanning til høste, og lurer på dette med karakterer Hvor bra er egentlig karakteren B? Hvis man har et snitt på B, er man da en veldig flink student? Bør man være stolt over å få B? Er A uoppnåelig? Noe som er for de som gir det lille ekstra? I mine øyne er C en ok karakter, men ingenting å rope hurra for. Jeg sammenligner C med en 3-er, men har hørt fra noen at det er en 4-er. Og at B er en 5-er og at A er en 6-er. Så sier noen igjen at A er bedre enn en 6-er, og at B er en svak 6-er, mens C er en svak 5-er ... Blir forvirra jeg!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Hvis 100% er perfekt, så er A 90-100%, B er 80-89% og C er 65-79%
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Jeg syns det er vanskeligere å få A på høyskole enn 6 på vgs. På videregående holdt det å skrive alt det viktigste fra pensum, og svare rett på alle spørsmålene. På høyskolen vår kreves det meget stor grad av selvstendighet, sammenhengsforståelse og refleksjon for å få A. Språk/ordlegging osv vektlegges også. I tillegg får man jo gjerne bare en eller to store oppgaver som kan dekke store deler av pensum, i motsetning til prøvene på vgs der man (ihvertfall på prøver) får småspørsmål og blir geleidet inn mot rett svar. I fag som matematikk, statistikk osv er det lettere å få A - gjør man alle oppgavene rett får man A. Jeg er fornøyd med alt over C, og ser egentlig en C som på 5'er-nivået, mens B og A er svak og sterk 6'er. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Som foreleser (og sensor) på et universitet nå i eksamenstiden, setter jeg B dersom "alt er riktig" i forhold til pensum, mens en A krever klart mer i innsikt, forståelse og evne til selvstendig tenking. De jeg har sensurert sammen med, ser ut til å tenke likt, for det er forbløffende lite sprik i karakterer mellom oss. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Jeg tror det kan være litt forskjell på hva som skal til mellom ulike studieretninger, men det kommer selvsagt også an på hva man er god i. Uansett: Jeg synes man kan være godt fornøyd med B, min erfaring er at de gangene jeg har fått B har jeg vært godt forberedt og kunnet mye, uten noen store hull, men samtidig har jeg kanskje ikke hatt supergod forståelse av alt (evt ikke kunnet nok til å svare helt presis/rett på alt). Har ofte vært usikker selv før sensuren om jeg får A eller B, men når jeg får A har jeg nok hatt enda bedre oversikt/forståelse og drøftet/reflektert enda bedre faglig. I tillegg til at jeg kanskje har kunnet enda mer detaljer. Synes uansett ikke det trenger være mye som skiller de to karakterene, og selv om jeg har fått en del A-er tror jeg det bare er 1-2 eksamener jeg ville vurdert å klage på om jeg hadde fått B i stedet... Når det gjelder å jobbe mer om man har B i snitt, synes jeg det kommer an på hva det krevdes av deg å få B. Om du har lest og jobbet mye synes jeg ikke du skal streve livet av deg for å få A. Men har du prioritert mye annet og synes det var "lett" å få B, vet du at A-en kunne vært oppnåelig om du hadde lest og reflektert mer Jeg synes ikke A er uoppnåelig, samtidig er det kanskje en "modenhetskarakter" mer enn noe en pugger seg til, i hvert fall etter innføringsemnene. Studerer realfag (og det er ganske få som får A, i fag med mange deltakere er det ikke mer enn 5-10 % hos oss i hvert fall).
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Her er vurderingskriteriene slik de praktiseres på høyskolen der jeg går. Disse kriteriene ble gitt i forbindelse med hovedprosjektet/bacheloroppgaven. A - Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet B - Meget god: meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet C - God: Jevnt god prestasjon som tilfredsstiller på de fleste områder, Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene D - Nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og mangler selvstendighet E - Tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet F - Ikke bestått Som du kanskje ser her, så må man ikke bare løse oppgaven for å få A, man må utmerke seg. Du må nok gi det lille ekstra, ja. Får du en B er det en meget god prestasjon. En C er heller ikke noe å skamme seg over. Det er en god prestasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 A er ikke nødvendigvis 90%. Jeg har fått A med 80% riktig, men da på eksamener som ble normalfordelt på grunn av svært dårlige resultater hos andre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå