Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på høyere utdanning til høste, og lurer på dette med karakterer :jepp:

Hvor bra er egentlig karakteren B? Hvis man har et snitt på B, er man da en veldig flink student? Bør man være stolt over å få B?

Er A uoppnåelig? Noe som er for de som gir det lille ekstra?

I mine øyne er C en ok karakter, men ingenting å rope hurra for. Jeg sammenligner C med en 3-er, men har hørt fra noen at det er en 4-er. Og at B er en 5-er og at A er en 6-er.

Så sier noen igjen at A er bedre enn en 6-er, og at B er en svak 6-er, mens C er en svak 5-er ...

Blir forvirra jeg! :bond:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis 100% er perfekt, så er A 90-100%, B er 80-89% og C er 65-79%

AnonymBruker
Skrevet

F = stryk

E = 2

D = 3

C = 4

B = 5

A = 6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vanskeligere å få A på høyskole enn 6 på vgs. På videregående holdt det å skrive alt det viktigste fra pensum, og svare rett på alle spørsmålene. På høyskolen vår kreves det meget stor grad av selvstendighet, sammenhengsforståelse og refleksjon for å få A. Språk/ordlegging osv vektlegges også. I tillegg får man jo gjerne bare en eller to store oppgaver som kan dekke store deler av pensum, i motsetning til prøvene på vgs der man (ihvertfall på prøver) får småspørsmål og blir geleidet inn mot rett svar. I fag som matematikk, statistikk osv er det lettere å få A - gjør man alle oppgavene rett får man A.

Jeg er fornøyd med alt over C, og ser egentlig en C som på 5'er-nivået, mens B og A er svak og sterk 6'er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som foreleser (og sensor) på et universitet nå i eksamenstiden, setter jeg B dersom "alt er riktig" i forhold til pensum, mens en A krever klart mer i innsikt, forståelse og evne til selvstendig tenking. De jeg har sensurert sammen med, ser ut til å tenke likt, for det er forbløffende lite sprik i karakterer mellom oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være litt forskjell på hva som skal til mellom ulike studieretninger, men det kommer selvsagt også an på hva man er god i. Uansett: Jeg synes man kan være godt fornøyd med B, min erfaring er at de gangene jeg har fått B har jeg vært godt forberedt og kunnet mye, uten noen store hull, men samtidig har jeg kanskje ikke hatt supergod forståelse av alt (evt ikke kunnet nok til å svare helt presis/rett på alt). Har ofte vært usikker selv før sensuren om jeg får A eller B, men når jeg får A har jeg nok hatt enda bedre oversikt/forståelse og drøftet/reflektert enda bedre faglig. I tillegg til at jeg kanskje har kunnet enda mer detaljer. Synes uansett ikke det trenger være mye som skiller de to karakterene, og selv om jeg har fått en del A-er tror jeg det bare er 1-2 eksamener jeg ville vurdert å klage på om jeg hadde fått B i stedet...

Når det gjelder å jobbe mer om man har B i snitt, synes jeg det kommer an på hva det krevdes av deg å få B. Om du har lest og jobbet mye synes jeg ikke du skal streve livet av deg for å få A. Men har du prioritert mye annet og synes det var "lett" å få B, vet du at A-en kunne vært oppnåelig om du hadde lest og reflektert mer :) Jeg synes ikke A er uoppnåelig, samtidig er det kanskje en "modenhetskarakter" mer enn noe en pugger seg til, i hvert fall etter innføringsemnene. Studerer realfag (og det er ganske få som får A, i fag med mange deltakere er det ikke mer enn 5-10 % hos oss i hvert fall).

AnonymBruker
Skrevet

Her er vurderingskriteriene slik de praktiseres på høyskolen der jeg går. Disse kriteriene ble gitt i forbindelse med hovedprosjektet/bacheloroppgaven.

A - Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet

B - Meget god: meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet

C - God: Jevnt god prestasjon som tilfredsstiller på de fleste områder, Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene

D - Nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og mangler selvstendighet

E - Tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet

F - Ikke bestått

Som du kanskje ser her, så må man ikke bare løse oppgaven for å få A, man må utmerke seg. Du må nok gi det lille ekstra, ja. Får du en B er det en meget god prestasjon. En C er heller ikke noe å skamme seg over. Det er en god prestasjon.

AnonymBruker
Skrevet

A er ikke nødvendigvis 90%. Jeg har fått A med 80% riktig, men da på eksamener som ble normalfordelt på grunn av svært dårlige resultater hos andre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...