Gå til innhold

P-ring: hoppe over mens?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker p-ring og var hos legen igår. Hun sa at man ikke måtte hoppe over mensen, men heller utsette den ved å sette inn en ny ring og så ta den ut etter de dagene man ville utsette og så få mens. Fikk inntrykk av at det ikke var bra å hoppe over mensen en måned da man måtte ha en avstøtning, som hun sa.

Kunne gjerne tenkt meg og ikke ha mens i juleferien, og synes det hadde vært like greit å hoppe over helt for en gangs skyld istedenfor å nesten "kaste bort" en ring?

Er det noen andre av dere her inne som har hoppet over mensen en måned ved å sette inn ny ring med en gang og bruke den i nye 3 uker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan vist ta den ut en time daglig i normal perioden...Hmm å skippe mensen er ikke bra, dessuten er det ikke mere enn totalt 3 dager den varer (hos meg) og da kommer det nesten ingenting.

Skrevet

Eh..hallo? Legen din har sagt at du IKKE bør hoppe over mensen. Dersom noen her inne sier at "Neida, det går så fint så.." tror du mere på det da? Og om noen har gjort det uten å merke noen problemer, betyr det likevel at det er bra for deg? Det er jo ikke alle konsekvenser man merker med en gang. Det står i bruksanvisningen til både p-ring og p-piller at man kan utsette mensen. Det står ingenting om å hoppe over mensen, men mange gjør det likevel. Det betyr ikke at det er lurt eller bra å gjøre det.

Skrevet

Mener å ha hørt at det er ganske vanlig at man kan gjøre dette, det var derfor jeg lurte. Har til og med hørt av en lege en gang at det ikke egentlig er normalt for jenter å ha mensen hver måned fordi man egentlig fra naturens side skal være gravid osv. Går an å spørre om det er noen her som har gjort det med p-ring vel? Første gang jeg har hørt at man ikke kan bruke slik prevensjon til å hoppe over en mens. Men man kaller det vel heller utsette da.. sikkert en del da som "utsetter" i 3-4 uker...

Skrevet
Går an å spørre om det er noen her som har gjort det med p-ring vel? Første gang jeg har hørt at man ikke kan bruke slik prevensjon til å hoppe over en mens. Men man kaller det vel heller utsette da.. sikkert en del da som "utsetter" i 3-4 uker...

Selvfølgelig kan du spørre om hva du vil, dette er et diskusjonsforum. Jeg synes bare det er underlig at du faktisk har fått beskjed fra legen om ikke å hoppe over mensen, også likevel vurderer å gjøre det. Det er helt sikkert noen som har gjort det, men det betyr fortsatt ikek at det er lurt å gjøre det! Om du vil ha et annet svar enn svaret fra legen din foreslår jeg at du spør en annen lege eller legger inn spørsmål på doktoronline.

Hvorfor ikke bare utsette mensen en uke eller to? Det kan du jo trygt gjøre i forhold til bruksanvisninga.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har utsatt mensen med p-ring i de tre ukene, men da har jeg fått småblødninger på slutten av den perioden jeg har utsatt.

Og ja det stemmer at noen leger sier det er helt greit å utsette mensen en hel periode uten at det gjør noe. Mens det nok er andre leger som er uenige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hopper over til stadighet. Er i avstandsforhold, og av og til passer det bare ikke. Gjorde det med p-piller og nå med p-ring. Har aldri fått noen små-blødninger. Normal mens neste gang. Har gjort det i mange år uten komplikasjoner. Men jeg er ingen lege og jeg gjør mye her i livet som ikke er å anbefale.

Men er det noen som vet hva det fører til å hoppe over? Har også hørt at det ikke er bra, men det hadde vært fint å visst hva det egentlig hadde å si.

• 6 år senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, denne tråden er fra 2003... men fremdeles en aktuell problemstilling, går jeg ut i fra?

Jeg har brukt p-ring i et par år nå og hoppet over mensen fra tid til annen, uten at noe har skjedd (som jeg har lagt merke til, vel å merke). Legen min sa aldri noe om at jeg bare skulle utsette, så jeg har tatt det for gitt at å hoppe over var helt i orden. Men nå er jeg tydeligvis litt sløv, siden bruksanvisningen kun omtaler det å utsette, noe som er helt nytt for meg.

For øvrig lurer jeg litt på dette med hvor viktig det er å ha mensen. Flere jenter jeg kjenner går på p-sprøyte og har ikke hatt mensen på aldri så lenge. Legene ville kanskje ikke benyttet denne prevensjonsmetoden hvis det var så viktig å få en "avstøtning", som ts' lege hadde sagt.

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg begynte på pillen sa legen at jeg kunne hoppe over mensen så mye jeg ville, så lenge jeg hadde den minst tre ganger i året for å sjekke at alt er i orden. Så, veldig viktig kan det umulig være.

Skrevet

Tror det skal være litt viktig å ha den av og til. Leste rimlig nylig anngående dette, men da i sport sammenheng, da jeg har en vennine som ikke har hatt mens på cirka 3 år. Fant forresten igjen et utdrag fra den :

Kvinnelige utøvere og menstruasjonsforstyrrelser

70% av de kvinnelige utøverne har hatt uregelmessig/fravær av menstruasjon i løpet av sin idrettskarriere, og hele 67% av disse rapporterte fravær på tre eller flere påfølgende måneder. Nyere forskning har vist at menstruasjonsforstyrrelser hos utøvere ofte skyldes et for lavt energiinntak (Loucks 2004), noe som sannsynlig vis gjelder disse vektklasseutøverne som har høy grad av fokus på mat og slanking. Dette indikerer at prosentandelen med utøvere som har en forstyrret spiseatferd/spiseforstyrrelse er høyere enn det som er rapportert. Tidligere undersøkelser har rapportert en høy forekomst av spiseforstyrrelser for mannlige (18%) og kvinnelige (30%) landslagsutøvere i vektklasseidretter (Jorunn Sundgot-Borgen & Torstveit 2004). Det er viktig å se alvoret i situasjoner der idrettsutøvere mister menstruasjonen, da dette er et tydelig signal på at kroppen ikke fungerer optimalt. Fravær av menstruasjon kan også føre til alvorlige helsemessige konsekvenser i forhold til beinhelse og fertilitet (jfr. Den kvinnelige utøvertriaden) (ACSM 1997; Burke & Deakin 2000; Loucks 2004).

Her skriver de spiseforstyrrelser riktignok, men flertallet av de jeg kjenner som har hatt det 1 år eller mer spiser mer enn meg som er mann. Men de trener stort sett hver dag, mye jogging/hopping og slikt. Og mister nok trolig mensen mer som et resultat av økt produksjon av hormoner (testosteron) som gjør at de ikke får det som følge av dette. Men skal ikke si noe sikkert da jeg ikke er lege.

Skrevet

JA - du kan hoppe over en mens, altså bare sette inn en ny p-ring den dagen du skulle tatt den gamle ut.

JA - dette kan du gjøre flere måneder på rad, om du ønsker dette.

JA - du kan oppleve mellomblødninger hvis du gjør dette ofte. Jeg opplevde det nå. Da valgte jeg å få "mensen" en uke (altså ta ut ringen på den dagen man skal gjøre det).

Skrevet

Setter bare inn ny ring etter 3 uker jeg. Har bare mens noen få ganger i året. Tenk før når kvinner fikk barn og ammet i et sett, de hadde mye sjeldnere mens da. Er meningen fra naturen sin side at vi skal produsrere mange flere barn enn vi gjør pr. idag. Tror ikke det er nødvendig for kvinner å ha mens 14 ganger i året, de har jo ikke det de fleste som bruker hormonspiral eller p-stav/sprøyte. Og det finnes jo p-pille merker man mister mensen med også.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

fikk akkurat vite hos gynekolog at en trygt kan hoppe over, men at en bør ha mens ca hver 3. mnd så ikke livmor blir overstimulert. har hoppet over med (enfase) p-piller mange ganger og det har gått bra.

å miste mens pga at en er undervektig (som d var referert til lengre oppe her)er noe helt annet!

ser her at en helt fint kan hoppe over med P-ring også: http://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/de-ulike-prevensjonsmidlene/p-ring/

da vet en det :) mange jenter er jo uansett litt bloodfattig, så kan jo være fordeler også...

• 3 år senere...
Skrevet
Den 20. juli 2010 at 11.54, For the ladies skrev:

Tror det skal være litt viktig å ha den av og til. Leste rimlig nylig anngående dette, men da i sport sammenheng, da jeg har en vennine som ikke har hatt mens på cirka 3 år. Fant forresten igjen et utdrag fra den :

Kvinnelige utøvere og menstruasjonsforstyrrelser

70% av de kvinnelige utøverne har hatt uregelmessig/fravær av menstruasjon i løpet av sin idrettskarriere, og hele 67% av disse rapporterte fravær på tre eller flere påfølgende måneder. Nyere forskning har vist at menstruasjonsforstyrrelser hos utøvere ofte skyldes et for lavt energiinntak (Loucks 2004), noe som sannsynlig vis gjelder disse vektklasseutøverne som har høy grad av fokus på mat og slanking. Dette indikerer at prosentandelen med utøvere som har en forstyrret spiseatferd/spiseforstyrrelse er høyere enn det som er rapportert. Tidligere undersøkelser har rapportert en høy forekomst av spiseforstyrrelser for mannlige (18%) og kvinnelige (30%) landslagsutøvere i vektklasseidretter (Jorunn Sundgot-Borgen & Torstveit 2004). Det er viktig å se alvoret i situasjoner der idrettsutøvere mister menstruasjonen, da dette er et tydelig signal på at kroppen ikke fungerer optimalt. Fravær av menstruasjon kan også føre til alvorlige helsemessige konsekvenser i forhold til beinhelse og fertilitet (jfr. Den kvinnelige utøvertriaden) (ACSM 1997; Burke & Deakin 2000; Loucks 2004).

Her skriver de spiseforstyrrelser riktignok, men flertallet av de jeg kjenner som har hatt det 1 år eller mer spiser mer enn meg som er mann. Men de trener stort sett hver dag, mye jogging/hopping og slikt. Og mister nok trolig mensen mer som et resultat av økt produksjon av hormoner (testosteron) som gjør at de ikke får det som følge av dette. Men skal ikke si noe sikkert da jeg ikke er lege.

Vet dette er en gammel tråd men vil bare kommentere dette likevel. Grunnen til at disse kvinnene har mistet menstruasjonen er grunnet lav fettprosent og lavt kaloriinntak. Kvinner produserer mesteparten av østrogener i fettvevet rundt rumpe lår mage, og om man har for lav fettprosent vil man få hormonforandringer. Dette vil igjen føre til at man ikke har menstruasjon. Om du går med disse hormonforandrignene over tid kan dette føre til at du kan bli infertil (dette er ikke en bivirkning av å ikke ha menstruasjon, men en bivirkning av å ikke ha nok fett på kroppen, snakk om en fettprosenten på under alt fra 18-12. Noen kvinner mister mensen allerede under 18%, mens andre ikke mister før 14%), i tillegg vil dette også kunne gi benskjørhet, igjen, ikke grunnet mangel menstruasjon, men årsaken til hvorfor man har manglende menstruasjon. Når du går på p-piller etc. så er du helt frisk og deg er ikke grunnet feil i kroppen at du ikke har menstruasjon og du vil derfor heller ikke ha problemer med benskjørhet eller infertilitet (altså, du skal jo ikke bli gravid på p-piller, men dere skjønner)

Anonymkode: 49974...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...