AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 jeg er en jente på 20 år som har fått diagnosen klart forstadige til diabetes.. Å da er det en selfølge at jeg må ned i vekt for å ikke få sykdommen diabetes.. Noen her inne som har lignenes erfaring? Trenger hjelp til diett som faktisk funker, noen som har noe å anbefale?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Ikke se på det som en diett, men en livsstilsendring. Spiser du mye ris og poteter til middag? Prøv å kutte det ut og erstatte det med noe annet; jeg gjorde det og gikk ned nærmere 20 kg. Finn en aktivitetsform du liker, så du ikke ser på det som noe du MÅ gjøre men noe du VIL gjøre. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Ja ris ,poteter å alt det der er noe av det beste jeg vet! derfor jeg syns det er så utrolig vansklig=/ Å spiser gjerne kun 2 ganger til dagen.. Jeg vet jeg ikke akkurat har de beste matvanene, men salat på meny hver dag frister lite!=(
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Nei grønne blader er ikke mye å skryte av, men hvis du har sett på salatdiskene i butikkene har de mye annet der - kikerter f.eks De er kjempegode! Har du smakt dem? De smaker litt som nøtter synes jeg. Jeg elsker ris, men spiser det nå bare unntaksvis ettersom jeg legger på meg med en gang jeg ser på det. Nå spiser jeg bønner og linser som tilbehør; putter kanskje litt purre og hvitløk oppi eller hva jeg måtte ha for hånden. Kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 nei aldri smakt det, noe jeg absolutt må prøve:) Dette er virkelig en tanke vekker for meg, ett skikkelig slag i tryne! Takk for gode råd:)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 bare hyggelig Jeg liker ikke bønner på boks; de er så grautete. De blir uendelig mye bedre om man bløtlegger og koker dem selv synes jeg
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Jeg holdt på å få diabetes selv, men jeg spiste det bort. Kuttet ut alle raske karbohydrater, og gikk over til å spise mye grønnsaker, og spesielt mye grønne bladsaker som slat, ruccola, spinat. SIden jeg ikke spiser noe karbihydrater passer jeg på å spise masse forskjellige nøtter og masse avokado, siden dette inneholder mye bra protein og masse gode og sunne fettsyrer. Vil du ned i vekt må du rett og slett kutte ut alle karbihydrater som ris, potet, pasta, brød, sukker, kakaer (ja, alle hvete og sukker-holdige produkter) Drikk masse vann, spis mye grønnsaker, spis nøtter og avokado, spis fisk og kylling, og kjøtt. Da vil blodsukkeret ditt stabilisere seg, og du vil gå ned i vekt. Spis gjerne bær, eller frosne bær, de er fulle av vitaminer og antioksidanter. Lag deg gjerne smoothies med skikkelig juice i. Om du er redd for å bruke juice akkuratt nå, så kan du bruke farris?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Jeg pleier f.eks å lage en salat med issalat, ruccla, tomater, agurk, avokadobiter og fisk eller kylling ved siden av. Noen ganger lager jeg kyllinggryte og har i pinjekjerner på slutten. Pinjekjerner har jeg også i omelett eller eggehakk på slutten. Eller drysser i salat. Taco kan du spise, men da spiser du alt som før, men ikke lefser, og du spiser masse forskjeelige grønnsaker og salater og hjemmelaget guacamole av avokado. Du kan lage grønnsakssuppe eller kyllingsuppe. Slipp fantasiern løs, men bare pass på at du får i deg nok protein og fett og grønnsaker, det er kjempeviktig. Og litt frukt og bær og masse vann!!! Så kan du jo prøve disse rawfood-oppskriftene. De har deilig ostekake som er uten melk, gluten og sukker. Det er lagd av rene råvarer, og er sundt og godt. Gå inn på : http://www.funkyfreshfoods.no/ og se hva de har der. Mye godt som du kan spise om du er flink å legge om kostholdet til det bedre, nå
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Og du kan steke egg og bacon til frokost og spise med salat ved siden av, eller du kan koke egg og spise på glutenfrie knekkebrød(fette coccanti er gode) med ruccola og salt på.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Glmete å skrive at jeg pleier å ha brokkoli og vårløl i eggehakken eller omeletten sammen med pinjekjernene. Kan godt ta baconbiter i om du vil. Bare husk salat eller noe grønt ved sied av, og et glass vann VIl du ha noe godt å drikke, så prøv farrid med juice. Kjempegodt! Jeg foretrekker sydtyrol.eplejuice, eller tropicana sine jucier. Det smaker som brus, seriøst
Gjest vanskelig Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Hvorfor skal hun spise glutenfire knekkebrød mot diabetes? De er absolutt ikke karbohydrat og sukkerfrie! 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Ja ris ,poteter å alt det der er noe av det beste jeg vet! derfor jeg syns det er så utrolig vansklig=/ Å spiser gjerne kun 2 ganger til dagen.. Jeg vet jeg ikke akkurat har de beste matvanene, men salat på meny hver dag frister lite!=( Det er viktig å ha regelmessige måltider, frokost, lunsj og middag, + 2 - mellommåltider med f.eks frukt. Tenk magert, grønt og sunt når du handler.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Hvorfor er det slik at dere forbinder karbohydrater med diabetesutvikling? Det er nå heller genetikk og overvekt som skaper dette.
Mann 42 Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Hvorfor er det slik at dere forbinder karbohydrater med diabetesutvikling? Det er nå heller genetikk og overvekt som skaper dette. Que? Genetisk sårbarhet, gjerne det. Overvekt, helt klart en faktor. Men karbohydrater er selve roten til problemet, siden for mye av det fører til kronisk høyt blodsukker, som fører til høyt insulinnivå, som fører til insulinresistens i vevene, som fører til behov for mer sukker, etc, etc, etc. Sukkersyke skaper forresten overvekt, ettersom fettvev er den vevstypen som utvikler insulin resistens sist. Fettet bevarer evnen til å ta opp sukker best, og slafser i seg den ekstra energien. Og vokser... 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har fått samme diagnose som ts. Jeg er 22 år, i nedre del av normalvektig (bmi 21), og spiser sunt (altså ikke raske karbohydrater, sunt fett osv). Legen sier at hos meg er det kun genetisk. det eneste jeg kan gjøre er å trene regelmessig. Så det synes jeg du skal gjøre ts trene både kardio og styrke!
Gjest Tjoms Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 (endret) TS, det er utrolig mye god mat du kan spise, etterhvert vil du ikke savne ris og poteter en gang. Du kan begynne med å bytte ut risen med quinoa, dette får du kjøpt på de fleste Meny butikker, Ultra, helsekost. Quina i seg selv smaker ikke så mye, så det er greit å kryddre litt. Hvis du da lager en salat av f.eks spinat, feldsalat, cherrytomat, agurk, litt rødløk og purre, lar quinoaen avkjøle seg, blander sammen. Lag dressing: 1 - 1,5 dl kaldpresset olivenolje, 2 ss fersk mynte, saften av sitron, litt salt, 1 fedd presset hvitløk. Rør godt rundt og hell over salat, rør rundt. La hvile litt i kjøleskapet så smakene setter seg. NYDELIG. Noen bruker bulgur og couscous, men dette inneholder hvete, så det bør du holde deg unna. Helsekostbutikker som Helios har ofte veldig mye god erstatningsmat som du kan spise eller få oppskrift til å lage selv. Salat trenger ikke være "grønt tørt og kjedelig". Dampede grønnsaker er også kjempegodt, det gjelder å bruke google og få litt inspirasjon og oppskrifter. Jeg spiser mange varianter av linsegryter/supper og retter av kikerter: hummus, burgere, supper, gryter, salater. Dette er gunstige karbohydrater og i tillegg god proteinkilde, samtidig som det er veldig sunt og ikke minst billig. Man kan finne mange forskjellige varianter av disse rettene, med indisk inspirasjon osv. Istedet for frukt kan du spise bær. Gå på lavkarbo.no og få oppskrifter. Jeg kommer aldri til å være enig i at bacon er bra. jada, det er lavkarbo, men det er svært ugunstig fett. Få heller i deg godt fett fra nøtter som mandler og gode oljer. TS: jeg anbefaler deg å kjøpe kokebøkene til Fedon Lindberg og "De beste GI oppskriftene". Dette er ikke ekstrem-varianten slik Atkins er, og du vil absolutt få utbytte ved å følge rådene her. Det ville ihvertfall være en fin overgang for deg. Her kan du fortsatt spise litt ris, men du velger da brun/villris istedet for hvit ris, og det utgjør bare en liten del av måltidet. Endret 2. juni 2011 av Tjoms
Gjest samme situasjon Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 Ja ris ,poteter å alt det der er noe av det beste jeg vet! derfor jeg syns det er så utrolig vansklig=/ Å spiser gjerne kun 2 ganger til dagen.. Jeg vet jeg ikke akkurat har de beste matvanene, men salat på meny hver dag frister lite!=( Hei. Du sier du spiser to ganger for dagen. det bør du slutte med når du skal hidre å få full daibetes,siden de to måltidene fører til en rask ohg høy stigning i blodsukker og behov for å skille ut insulin to ganger per døgn. resten av døgnet sulle du tære på reservene dine, men det blir i stedet bundet opp som fett, som gir overvekt. Du MÅ begynne med minst fire måltider for å jevne ut blodsukkerinntaket og isulinkurven din, og stoppe at kroppen lagrer når de endelig får sukkeret. Lag mat med langsomme karbohydrater, mye kjøtt, fiskefilet, linser og bønner. Spis skjelden frukt, og kutt ned på melk. Prøv cottage-cheese, tunfisk og omeletter, havregryn og grønn salat med reker eller skinke. Knask på kålrot og gulrot til mellommåltid. Du MÅ få i deg maten jevnere fordelt, så har du gjort 90%av jobben med å beskytte deg fra videre utvikling til diabetes. PS: Du kan få gratis ernæringsfysiolog til å følge deg opp med din diagnose. Jeg gikk ned i vekt med å spise 6 ganger pr dag, og unngikk å begynne på medisiner. Linser er din venn. Kok dem med en buljongterning, og spis i stedet for ris og potet. Det handler om livet, så da greier man det. Potet kan du unne deg en fast dag i uka, om du elsker smaken av dem Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2011 #18 Skrevet 2. juni 2011 TS, det er utrolig mye god mat du kan spise, etterhvert vil du ikke savne ris og poteter en gang. Du kan begynne med å bytte ut risen med quinoa, dette får du kjøpt på de fleste Meny butikker, Ultra, helsekost. Quina i seg selv smaker ikke så mye, så det er greit å kryddre litt. Hvis du da lager en salat av f.eks spinat, feldsalat, cherrytomat, agurk, litt rødløk og purre, lar quinoaen avkjøle seg, blander sammen. Lag dressing: 1 - 1,5 dl kaldpresset olivenolje, 2 ss fersk mynte, saften av sitron, litt salt, 1 fedd presset hvitløk. Rør godt rundt og hell over salat, rør rundt. La hvile litt i kjøleskapet så smakene setter seg. NYDELIG. Noen bruker bulgur og couscous, men dette inneholder hvete, så det bør du holde deg unna. Helsekostbutikker som Helios har ofte veldig mye god erstatningsmat som du kan spise eller få oppskrift til å lage selv. Salat trenger ikke være "grønt tørt og kjedelig". Dampede grønnsaker er også kjempegodt, det gjelder å bruke google og få litt inspirasjon og oppskrifter. Jeg spiser mange varianter av linsegryter/supper og retter av kikerter: hummus, burgere, supper, gryter, salater. Dette er gunstige karbohydrater og i tillegg god proteinkilde, samtidig som det er veldig sunt og ikke minst billig. Man kan finne mange forskjellige varianter av disse rettene, med indisk inspirasjon osv. Istedet for frukt kan du spise bær. Gå på lavkarbo.no og få oppskrifter. Jeg kommer aldri til å være enig i at bacon er bra. jada, det er lavkarbo, men det er svært ugunstig fett. Få heller i deg godt fett fra nøtter som mandler og gode oljer. TS: jeg anbefaler deg å kjøpe kokebøkene til Fedon Lindberg og "De beste GI oppskriftene". Dette er ikke ekstrem-varianten slik Atkins er, og du vil absolutt få utbytte ved å følge rådene her. Det ville ihvertfall være en fin overgang for deg. Her kan du fortsatt spise litt ris, men du velger da brun/villris istedet for hvit ris, og det utgjør bare en liten del av måltidet. Eller be fastlegen om å komme til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg uten at du trenger å studere bøker og google så hardt på egen hånd, nå som du er i en sårbar situasjon. Quinoa er faktisk supert. Hvis du som meg er lei det evige maset fra andrre om at man bare kan ta en salat (...Nei, jeg er ikke intressert i å få kronisk urolig mage, og drite tynt og grønt fordi jeg ikke vet om annen mat enn å leve på salat...) så lære deg å lage indisk curry og servere det med linser kokt i buljong. Du kan ta det med deg i en boks på jobben og spise det. De har sikkert en microovn der. Det er også fint å ta med kalde middagsrester i matpakken. Det er langt mer fristende enn ernæringsfattig vomfyll av typen salat fra Meny... Kjøp deg kyllingvinger/kyllinglår i stedet for å gå til salatbaren, og spis det med god samvittighet UTEN tilbehør Det går an. Man kan også spise lunsjkaker, fiskekaker og karbonader på samme måte, i en potetlompe hvis man ikke vil ta det uten tilbehør. Du må bare ta av skinnet på kyllingen, og la antallet potetlomper bli på et minimum. (Det holder med en..) Gå i delikatessedisken og be om kylling eller roastbeef. Spis det med tomat og cottage-cheese til. Det er mange muligheter som ikke involverer et eneste grønt blad
Gjest Tjoms Skrevet 2. juni 2011 #19 Skrevet 2. juni 2011 Eller be fastlegen om å komme til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg uten at du trenger å studere bøker og google så hardt på egen hånd, nå som du er i en sårbar situasjon. Quinoa er faktisk supert. Hvis du som meg er lei det evige maset fra andrre om at man bare kan ta en salat (...Nei, jeg er ikke intressert i å få kronisk urolig mage, og drite tynt og grønt fordi jeg ikke vet om annen mat enn å leve på salat...) så lære deg å lage indisk curry og servere det med linser kokt i buljong. Du kan ta det med deg i en boks på jobben og spise det. De har sikkert en microovn der. Det er også fint å ta med kalde middagsrester i matpakken. Det er langt mer fristende enn ernæringsfattig vomfyll av typen salat fra Meny... Kjøp deg kyllingvinger/kyllinglår i stedet for å gå til salatbaren, og spis det med god samvittighet UTEN tilbehør Det går an. Man kan også spise lunsjkaker, fiskekaker og karbonader på samme måte, i en potetlompe hvis man ikke vil ta det uten tilbehør. Du må bare ta av skinnet på kyllingen, og la antallet potetlomper bli på et minimum. (Det holder med en..) Gå i delikatessedisken og be om kylling eller roastbeef. Spis det med tomat og cottage-cheese til. Det er mange muligheter som ikke involverer et eneste grønt blad Ja det var et godt forslag! Man får ikke kronisk urolig mage av å spise mye grønt, tvert imot. Er det noe som er BRA for fordøyelsen så er det et grønt kosthold med lite animalsk. Grønnsaker og sunt fett er uhyre viktig for god helse. Er det noe som kludrer til fordøyelsen, så er det det motsatte.
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juni 2011 #20 Skrevet 2. juni 2011 (endret) Que? Genetisk sårbarhet, gjerne det. Overvekt, helt klart en faktor. Om du klarer å skille mellom en arvelig disposisjon, og de miljø-/livsstilfaktorene som utløser den genestiske disposisjonen så ser du bildet litt klarere. Men karbohydrater er selve roten til problemet, siden for mye av det fører til kronisk høyt blodsukker, som fører til høyt insulinnivå, som fører til insulinresistens i vevene, som fører til behov for mer sukker, etc, etc, etc. Sukkersyke skaper forresten overvekt, ettersom fettvev er den vevstypen som utvikler insulin resistens sist. Fettet bevarer evnen til å ta opp sukker best, og slafser i seg den ekstra energien. Og vokser... Nå er det på tide å skille mellom snørr og bart her, "Mann 42" Insulinet er "nøkkelen" som åpner for næringsopptak (energi) inn i cellene. Uten insulin vil det bli lite opptak av energi i cellene. Siden du benytter seg at et "antikvarisk" begrep som "sukkersyke" så evner du tydeligvis ikke å skille på de ulike typene av diabetes; Diabetes mellitys type 1: Med denne diagnosen vil pasieneten miste vekt uten isulintilførsel (grunnet at cellene ikke /eller i minimal grad) klarer ta opp energi. Diabetes mellitus type 2: Mangel på og dårlig virkning av egenprodusert insulin. Før diagnostisering vil konstant forhøyet blodsukker medføre tørste og vekttap (grunnet at cellene i liten grad klarer å ta opp energi). Forstadiet til diabetes mellitus type 2 er insulinresistens, det vil si at bukspyttkjertelen må skille ut stadig mer insulin for å holde blodsukkeret stabilt. I denne tilstanden (og kun denne) vil man ha høy insulinproduksjon og forhøyet blodsukkernivå. Så, din konklusjon om at diabetes genererer overvekt er det reneste svada. I fasen med metabolsk syndrom (forstadiet til diabetes mellitus type 2, også kalt insulinresistens) derimot ligger forholdene til rette for å generere vektøkning. Når diabetes er et faktum og kroppens insulinproduksjon er for liten eller manglende) vil jeg gjerne vite hvordan diabetes generere overvekt. Og, til TS; du trenger støtte av en dietetiker/ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å legge opp et kosthold som er best mulig for din dagnose Endret 2. juni 2011 av Lille-pus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå