AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Hei, noen som har noen gode oppskrifter på middagsretter med karri hvor man bruker banan? Når jeg var liten lagde moren min ofte lam i karri, der var det banan i sausen. Det var veldig godt, men hun mistet oppskriften, og ingen av de hun har prøvd etter det har vært like gode. Har spist høns i karri ofte, men der brukes det en helt annen saus, mye tynnere, og det blir ikke like godt;P Men, tilbake til emnet, oppskrifter på karriretter som bruker banan i sausen? Altså bananskiver, den blir ikke blandet inn i sausen. Helst lam i karri, men retter med kylling er også velkomne. Hilsen nyutflyttet uerfaren kokk:)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Helt enig. Banan og karri er veldig godt sammen. En enkel variant: Kjøttdeig i panna med karri (Hot Madras Curry fra asiabutikken), hvitløk, rosiner og litt hakket løk. (Ha gjerne i kjøttdeigen sist av disse. Ha gjerne i litt kokosmelk og litt sitronsaft helt til slutt. Koke ris til.(Basmati er best til denne typen mat) Servere med bananbiter med sitronsaft og mynte på. Tomater er også godt som tilbehør. Blande yoghurt naturel med mynte og sitronsaft Mango chutney er også godt til dette. Enkelt, kjapt og billig og en spennende smaksopplevelse. Lammekjøtt er mye bedre enn kjøttdeig, men også et litt annet prosjekt.
Gjest Spinell Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Flyvende Jakob er en klassiker, der sausen inneholder både bananskiver og karri. PS: har ikke prøvd oppskriften jeg lenker til selv, men det er rett og slett fordi jeg ikke er noe glad i mat med banan selv.
LilleLola Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Flyvende Jakob er en klassiker, der sausen inneholder både bananskiver og karri. PS: har ikke prøvd oppskriften jeg lenker til selv, men det er rett og slett fordi jeg ikke er noe glad i mat med banan selv. har lagd flyvende jakob noen ganger ja, men der er chilisausen dominerende, ikke karrien:) det er godt, men ser ikke på det som en karrirett;P
Gjest Spinell Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har fått servert "barneversjonen" av denne ved et par anledninger, og da er chilimengden kraftig redusert slik at retten blir mer en karrirett enn en chilirett.
LilleLola Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har fått servert "barneversjonen" av denne ved et par anledninger, og da er chilimengden kraftig redusert slik at retten blir mer en karrirett enn en chilirett. Javel, er vel flere varianter da:) Men jeg syns den er best med masse sweet chili saus, er den som gjør hele retten;P Kom på en annen rett som er god, fiskeboller med karrisaus istedenfor hvit saus, noen andre som har lignende retter?
Gjest NozMonster Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 (endret) namme! banana og karri er kjempegodt! jeg har et supert forslag som må prøves : Et stykk knekkebrød, litt smør, strø karri åppå smøret, så bananskiver noen kladder med jordbærsyltetøy topper det hele Endret 1. juni 2011 av NozMonster
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå