Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjæresten min og meg sluttet å røyke samtidig for noen år tilbake. Det var han som tok initiativet til å stumpe røyken for godt, og jeg ble med på det. Vi klarte det begge på første forsøk, og jeg syntes faktisk at det gikk uproblematisk ettersom jeg aldrig har røykt til daglig. Derimot har det ikke vært uproblematisk for meg med en og annen smugrøyk den seneste tiden. Jeg er temmelig sikker på at kjæresten min ikke smugrøyker for meg. Nå angrer jeg og har svært dårlig samvittighet - det er nemlig den eneste hemmeligheten jeg har for ham. Jeg kommer ikke til å smugrøyke igjen. Jeg står heller ikke på terskelen til å begynne å røyke fast igjen.

Jeg har ikke lagt ned så mye energi på å skjule smugrøykingen min, men litt, dvs. at jeg har gjort det når jeg har vært alene, men jeg har ikke pusset tenner etc med en gang etterpå. Det er ikke snakk om mange sigaretter sammenlagt som jeg har konsumert i hemmelighet. Jeg tror at kjæresten min strengt tatt har luktet hemmeligheten. Han har ikke sagt noe ennå, men det er jeg ganske sikker på at han kommer til å gjøre i nermeste fremtid. Derimot blir det ikke noe mer røyklukt å kjenne på meg ettersom samvittigheten har seiret.

Hovedgrunnen til at jeg ikke sa noe til kjæresten min når første sigaretten ble tent etter at vi hadde stumpet røyken i fellesskap er at jeg har vært kjemperedd for å få han til å begynne å røyke igjen. Han røyket nemlig en god del mer enn meg tidligere. Den andre grunnen til at jeg ikke har sagt noe er at av og til tenner jeg kun sigaretten uten å røyke den, det er på grunn av at jeg liker duften av fersk sigarettrøyk ute i luften ettersom det minner meg om barndommen og turer med mormor som jeg savner utrolig mye hver eneste dag etter at hun døde for fire år siden. Jeg synes selv at dette høres ut som en rar måte å minnes noen på - det har liksom blitt min og hennes hemmelighet derfor.

Men, som sagt, nå er jeg temmelig sikker på at kjæresten min vet at jeg har nytt en sigarett i ny og ne, uten at han har sagt noe ennå. Jeg tror at han synes at dette er svært kjedelig, spesiellt ettersom det har pågått en tid uten at jeg har sagt noe. Jeg har ingen andre hemmeligheter for han, derfor har vel dette blitt en svært stor greie for meg nå når jeg angrer på hvordan jeg har håndtert denne situasjonen med ikke helt å kunne holde seg vekke fra sigarettene uten å dele dette med kjæresten. Jeg skal snakke med han om det i nærmeste fremtid, hvis ikke han kommer meg i forkjøpet da. Hadde han spurt meg om jeg smugrøykte tidligere, ville jeg selvfølgelig ha svart ærlig med en gang - han har sikkert ikke konfrontert meg før han har vært sikker og det er han nok ganske sikkert nå.

Her er spørsmålene: Hvor grusamt sjofelt synes det at dette har vært av meg? Er det noen her som ville mistet noe som helst tillit til partneren hvis de hadde smugrøyket slik som meg? Er dette svært usolidarisk av meg? Kommer han til å tro at jeg skjuler andre ting også? (Det ville vært veldig synd, for jeg skjuler ikke noe annet for han og kommer aldrig til å gjøre det heller.) Andre innspill? -Jeg har som sagt aldri løyet om det - men ikke valgt å dele heller. Ikke gi meg for mange skjennsord, jeg har allerede svært dårlig samvittighet. Blir godt å få ordnet opp i dette! Hvis noen skulle foreslå ikke å si noe til ham så er dette ikke noe alternativ, dels på grunn av at jeg er temmelig sikker på at han allerede vet og kun går og tenker på hvordan han skal bringe min mørke hemmelighet opp i dagen, og det skulle aldri falle meg inn å lyve for han, selfølgelig, og dels pga at jeg ikke vil ha denne tåpelige hemmeligheten mellom oss mer.

PS: Jeg er arvelig belastet mht. lungekreft, det er derfor forståelig nok vondt for noen som er glad i meg å iakta at jeg bevisst øker muligheten for å bli syk. Jeg ønsker selv ikke å være noen røyker heller. Kjæresten min er bestevennen min og vi drømmer begge om et fint og langt liv sammen - jeg ville blitt lei meg hvis han smugrøyket for meg, kanskje mest fordi jeg stadig hadde gått og vært redd for at en liten sigarett i ny og ne kunne føre til daglig sigarettkonsum.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du er så sjofel. Om du vil snakk med han kan du jo vise du har skrevet her, og jeg synes du har mange gode grunne; at du ikke ønsker at han (som har hatt et større problem med dette tidligere) ikke skal begynne igjen, at du har veldg dårlig samvittighet, og at du av og til tenner opp uten å røyke. Jeg hadde ikke blitt spesielt mistroisk om jeg hadde tatt en på fersken som har såpass god grunner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du er så sjofel. Om du vil snakk med han kan du jo vise du har skrevet her, og jeg synes du har mange gode grunne; at du ikke ønsker at han (som har hatt et større problem med dette tidligere) ikke skal begynne igjen, at du har veldg dårlig samvittighet, og at du av og til tenner opp uten å røyke. Jeg hadde ikke blitt spesielt mistroisk om jeg hadde tatt en på fersken som har såpass god grunner.

Takk, det var hyggelig og betryggende å høre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...