Twigi Skrevet 12. november 2003 #1 Skrevet 12. november 2003 Jeg har enda en gang fått slimposebetennelse. Stedene forandrer seg (armer, bein, you name it....) Jeg har generelt et alt for stor sukkerinntak, selv om jeg vet at det ikke er bra. Har lagt om kostholdet mye, men vet jo at det ikke er bra å spise sjokolade hver dag :oops: Tar mye fettsyrer, og har hatt god betennelsesdempende effekt av det. Men nå haster det å bli bra. Trenger hjelp til å motivere meg til noen sjokoladefrie uker..... Kan noen være så snill å si om det er påvist en sammenheng mellom sukker og betennelser? Kanskje jeg skulle lage en Sjokoladefri Dagbok
Gjest thereseK Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Jeg har enda en gang fått slimposebetennelse. Stedene forandrer seg (armer, bein, you name it....) Jeg har generelt et alt for stor sukkerinntak, selv om jeg vet at det ikke er bra. Har lagt om kostholdet mye, men vet jo at det ikke er bra å spise sjokolade hver dag :oops: Tar mye fettsyrer, og har hatt god betennelsesdempende effekt av det. Men nå haster det å bli bra. Trenger hjelp til å motivere meg til noen sjokoladefrie uker..... Kan noen være så snill å si om det er påvist en sammenheng mellom sukker og betennelser? Kanskje jeg skulle lage en Sjokoladefri Dagbok I følge Dagbladet forteller hudlege Bjørn Bondevik, spesialist i dermatologi og estetisk medisin ved Dr.Bondeviks hudklinikk i Oslo, at sukker bidrar til at hormonet testosteron frigjøres og øker påvirkningen på talgkjertlene, og at dette er hovedårsaken til at kviser oppstår og at man får fet hud. Dagbladet skriver videre at når vi spiser sukker øker dannelsen av insulin, et hormon som igjen påvirker hormonet prostaglandin 2, som er med på å øke betennelsesnivå i kroppen. Det kan være betennelser i ledd, eller i huden i form av kviser. Bjørn Bondevik mener vi bør spise langt mindre karbohydrater enn myndighetene anbefaler. I følge Aftenposten forteller en fransk-amerikansk lege og hjerneforsker, David Servan_Schreiber, også litt om sukker og fett i forbindelse med inflammasjoner og kreft. Han påpeker at vårt moderne kosthold med høyt forbruk av hvitt mel, raffinert sukker og raske karbohydrater fører til for høyt sukkerinntak og feil sammensetning av fettsyrer, hvor det sunne omega3 er blitt mer og mer erstattet av et kosthold med omega6, og dette bidrar samlet til å skape et miljø som fremmer inflammasjon i kroppen. Dessverre (?) er valget alltid vårt eget. Hver bidige gang sjokoladen frister, hver eneste gang venner og familie har bakt lekre kaker med deilig glasur ... så er valget der. Skal vi smake på av høflighets skyld? Skal vi gi etter for lysten på det søte gode? Eller skal vi stå i vår egen kraft, og benytte sjansen til å lokke fristerne over på vår egen side - kanskje de OGSÅ har samme problemer som oss??
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Jeg får ALLTID en infeksjon av et slag om jeg spiser mye sukker en dag, så at sukkeret påvirker sjangsen for betennelse er nok stor.
Gjest mica Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Ah.. ser at dette er en veeldig gammel tråd.. I 2003.. da var jeg ung gitt.. milde måne.. så ung jeg var da... Drømme**
Meridian Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ah.. ser at dette er en veeldig gammel tråd.. I 2003.. da var jeg ung gitt.. milde måne.. så ung jeg var da... Drømme** Hehe, det er lov å drømme Men, ja, det er en stor sammenheng mellom f.eks sukker og betennelse i hud, sår, kropp og skjelett. Hvetemel kan ofte sammenlignes med sukker, så begge bidrar ganske enkelt til bl.a. betennelse. Om du reagerer på gluten, bidrar gluten også til mye betennelse. Sånn sett kan du save deg ved å være forsiktig med sukker og hvetemel og gluten generelt. Ofte får man et stort søtsug om man mangler krom, så du kan jo prøve å spise kromtabletter. Vil også anbefale deg å spise mer fett og protein i kosten, itillegg til grønsaker. Ofte hjelper det å heller spise frukt og bær, da det gir kroppen det sunne sukkeret. Å spise en smoothie om dagen skader overhodet ikke Endret 31. januar 2013 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 trodde det var velkjent. Men ikke bare sukker, det er mye annen mat som er med å skape betennelser. Men det kommer an på hva din egen kropp tåler og ikke tåler og. Anonym poster: c217878982a476d7d51ba009665e78c4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Sjekk ut "Sugar: The bitter Truth". Dokumentarer ligger på Youtube. Anonym poster: 70c5f4d9d2b0f7795f442e63ead107ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå