AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Min kjære og jeg har et problem angående gjestelisten til bryllupet vårt. Vi tenkte å servere velkomstdring, drikke til maten (1 glass til forett, 2-3 glass til middag, 1 glass til dessert og avec til kaffen) + 2 bonger pr pers som de kan bruke i baren etterpå, så betale hvis de ønsker mer. Problemet er nemlig at 1 fra min side av familien, og 3 nære slektninger av han har endel problemer med alkohol. Jeg vil ikke ha noen fylleskadale i bryllupet mitt, og jeg vet at alle de jeg har nevnt over blir ganske vanskelig å ha med å gjøre når de drikker. Vedkommende på min side av slekten er samboeren til min tante, de har vært samboere i 14 år. Jeg syns han er skikkelig ekkel, og det lyser alkoholiker av han, han ser skikkelig sliten og ustelt ut, og han har i tillegg en ekkel slimete røykhoste. Når han drikker blir han voldsom og utagerende og hoster i alle retninger uten å holde seg for munnen. Det har jeg ikke lyst å utsette gjestene våre for, men samtidig har jeg veldig lyst å invitere min tante for hun er bare snill og god, og har alltid stillt opp for meg og jeg vet hun ønsker å dele denne dagen med oss. Er det frekt å bare invitere henne? Mamma(altså tanten min sin søster) har forståelse for dette, men sa samtidig at det kunne skape litt dårlig stemning. Jeg måtte likevel gjøre det som føltes riktig ettersom dette er vår dag! På hans side er det derimot litt verre. Da er det nemlig snakk om moren hans, moren hans sin nye jentekjæreste og faren hans, de fester hardt og blir veldig utagerende og høylydt når de drikker. De slutter ikke å drikke før det blir tomt, og det blir ALLTID krangling. Min kjære har nevnt at vi går med gifteplaner, men har ikke sagt at vi har bestemt oss enda, og istedet for å glede seg på våre vegne gikk de igang med å planlegge vors, av typen: det blir vel litt venting mellom vielsen og festen, så stikker vi hjem her og drikker oss opp litt! Og dama til moren foreslo at det var jo kanskje ikke så viktig om de kom i kirken, de kunne jo heller drikke hjemme hele dagen så slapp de å farte så mye rundt! Du kan si jeg ble RIMELIG sjokka da min kjære fortalte dette. Moren og faren hans mistet omsorgen for min kjære da han var liten pga alkoholproblemer, og derfor er jeg veldig skeptisk til dem i denne situasjonen. Min kjære har forsåvidt vokst opp i fosterfamilie som er kjempegreie, oppegående og rett og slett fantastiske folk, og det er de jeg ser på som min kommende svigerfamilie. Jeg har sagt til min kjære at jeg ikke ønsker slike ubehagelige fylleepisoder i bryllupet mitt, og han sier han forstår det. Ingen av oss tror det nytter å si ifra om at hvis de vil komme så blir de nødt til å ha kontroll på alkoholinntaket, de har ifølge min kjære ødelagt endel andre fine andledninger ved å drikke seg stupfull. Samtidig blir det vanskelig for han å si til foreldrene sine at de ikke får komme i bryllupet og det har jeg FULL forståelse for. Bryllup skal jo være en fantastisk opplevelse, og jeg syns det er kjipt at en slik problemstilling skal være nødvendig og i verstefall ødeleggende for bryllupsdagen vår. Noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen gode råd å komme med?
Capricorn Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Vet du hva? Dette er faktisk deres dag og ingen andres. De som ikke kan ta hensyn til brudeparets lykke burde holde seg hjemme. Du har noen alternativer: 1. Be alle uten å si noe og risikere at du har flere stupfulle. 2. Snakke med dem det gjelder. 3. Ikke servere alkohol, men ikke sikkert det hjelper siden de kan komme fulle og ha med seg en på innelomma. Dessuten så fratar du andre gjester som oppfører seg + dere selv vin til maten. 4. Be kun de dere virkelig vil ha der. Utelate de som ikke oppfører seg. 5. Reise bort og gifte dere med kun forlovere. Jeg personlig hadde snakket med dem det gjelder hvis et tradisjonellt bryllup var det jeg ville ha. Blir de sure fordi de må vise hensyn så kan de bare ha det så godt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 TS her. Tusen takk for svar Er vel igrunn de muligheten vi har sett på selv også. Vi vurderte en stund å reise vekk med forlovere, men jeg har alltid ønsket meg et tradisjonelt bryllup og syns følgelig at denne situasjonen er både fortvilende og legger en demper på gleden jeg ellers ville hatt i planleggingen. Vi har snakket litt med foreldrene mine om dette her, og de kom med et forslag om de kunne være litt "på vakt" og hvis de ser at det begynner å gå over styr så ringer de taxi og bare sender dem hjem om de ikke kan oppføre seg uten at jeg eller mannen trenger å måtte begynne å styre. Tenker litt på den løsningen, og da skal vi selvsagt prate med dem det gjelder på forhånd og si at sånn og sånn oppførsel er uakseptabel og hvis de ikke kan oppføre seg på denne viktige begivenheten blir de sendt rett hjem. Men blir kanskje litt feil det også, ettersom de det gjelder kan se på dette som trusler og da blir det jo litt dårlig stemning. Nå mener jeg selvsagt ikke at alle som blir full skal bli sendt rett hjem, bare de som har problemer med alkohol og derav skaper ekkel og ubehagelig stemning, noe som de nevnt i åpningsinnlegget nettopp gjør. De andre vi har tenkt å invitere er mennesker vi vet fungerer i sosiale sammenhenger og som klarer å kontrollere oppførselen sin.
Strix Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Siden dere har såpass "mange" med problemer til alkoholen, og såpass store at de har mistet foreldrerett og de i tillegg har den type ansvarsløshet det vitner om når de snakker om å drikke seg opp mellom vielse og fest... Og dere skal servere vin til maten, da hadde jeg valgt å snakke med dem på forhånd. Det kommer nok ikke til å bli det kjekkeste dere gjør foran bryllupet, men jeg tror det er veldig nødvendig. Skulle jeg hatt et tradisjonelt bryllup som dere så hadde det vært vanskelig å ikke be alle, selv om mannen har gode fosterforeldre så betyr det nok litt å ha foreldrene der. Og som foreldrene dine har foreslått, allier dere med noen som kan holde et øye med dem og bestille taxi om det skulle bli for voldsomt. Gi beskjed om dette til dem det gjelder så bør de i teorien klare å holde seg i skinnet om de bryr seg om dere. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Det er ingenting galt med alkoholfrie bryllup! Skjønner at dere vil servere alkohol, MEN det går an ha å svært fine bryllupsfester uten alkohol og!!
Poppsilopp Skrevet 3. juni 2011 #6 Skrevet 3. juni 2011 Jeg har selv en svigermor med et alkoholproblem. Så meg og samboeren min har sett for oss dette selv. Samboeren min har nulltoreranse for henne og alkohol. Så når vi en gang skal gifte oss og ellers så får hun være med på ting, men med én gang hun rører alkohol må hun gå. Rett og slett for hun takler ikke å drikke. Jeg ville ha gitt dem beskjed om at de får komme, men at de ikke kan drikke. For jeg regner med at de er klar over situsjonen, man blir ikke tatt fra seg barna sine uten at man har et problem. Så ville jeg hatt en person der som rett og slett kastet dem ut hvis de drikker. Vet at det sikkert blir vanskelig, men du vet jo hvordan situasjonen blir hvis de drikker. For hvorfor skal deres store dag blir ødelagt fordi at noen må drikke seg fra sans og samling. Føler med deg Håper uansett hva dere bestemmer dere for at dere får en fin dag!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 TS her Takk for flere gode råd! Vi har igrunn funnet ut av vi skal ta en alvorsprat med de det gjelder i forkant av bryllupet, med klar beskjed om at hvis det går over styr så sendes de rett hjem. Pappa og onkelen min har sagt at de skal ta ansvar for det slik at vi slipper å måtte følge med på de istedet for å bare kose oss på dagen vår Føles fortsatt litt dumt å måtte komme med "trusler", men jeg ser ingen annen utvei. Håper de har nok selvinnsikt til at de forstår
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 Vi tok og en alvorsprat med min onkel og hans stemor og søster. De ble noe fornærmet, men de klarte å oppføre seg den kvelden, noe vi var veldig glade for. Lykke til ts.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå