Gå til innhold

Lurer litt på blodtrykket mitt..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har en blodtrykksmåler han kjøpte på apoteket i en periode han ikke følte seg helt bra. Her om dagen fant jeg den og tekte jeg skulle prøve, kun fordi jeg var nyskjerrig, ikke misstenksom på noen som helst måte. Den viste 98 over 55 og 78 i puls per minutt. Jeg spurte kjæresen min og moren hans om dette, og begge sa at det er lavt og at "det er rart at jeg ikke går rundt i halv-svime".

Er dette for lavt? Bør jeg gå til en lege?

Har lenge følt at jeg har lite energi, er mye trøtt, vondt i hodet osv. Men har bare prøvd å ta meg selv i nakkeskinnet og bevege meg mer. Kan blodtrykket ha noe med hvordan jeg føler meg å gjøre?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jente forresten! På bildet utenpå pakningen vises nemlig en som har 132 over 79 og 85 i puls! Det er jo mye mer enn meg... Derfor jeg ble redd :sjenert:

Skrevet

Det er nok litt lavere enn normalen, men tror ikke det er for lavt. Så lenge du ikke føler deg svimmel når du reiser deg eller dårlig (sliten og slapp), så er det nok bra.

Skrevet

Så ikke det nederste du skrev. Hvis du føler deg dårlig kan det kanskje ha noe med blodtrykket ditt å gjøre (hvertfall ikke utelukke det). Er nok best å dra til legen for å finne ut av det :)

Skrevet

Jeg er ingen sykepleier eller lege men for meg høres det ganske normalt ut, disse verdiene er jo veldig individuelle da. Min hvilepuls er ca 50 også kan jeg ha sinnsykt høy makspuls.

Blodtrykket mitt er også ca likt som ditt, men ingen leger som noengang har reagert på det, og jeg opplever ikke noe ubheag, så ikke noe problem for meg hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skremmende lavt, noen har så lavt BT og alt er normalt. Men når du i tillegg føler deg smådårlig så er det jo greit å ta en sjekk hos legen.

Skrevet

tekst bok Blodtrykk ligger på 120/60. men det er veldig vanlig at folk har noe høyere eller lavere enn dette. Pulsen din vil variere for hvor godt trent du er. har du målt BT på begge armene? det også kan vise en forskjell.

Siden du føler deg slapp, og i halv svime, så er det greit å ta en tur til legen. Det kan også være andre ting som gjør det slapp.

Selv har jeg et BT på 105/50 til vanlig, måler det innimellom for å sjekke.

AnonymBruker
Skrevet

tekst bok Blodtrykk ligger på 120/60. men det er veldig vanlig at folk har noe høyere eller lavere enn dette. Pulsen din vil variere for hvor godt trent du er. har du målt BT på begge armene? det også kan vise en forskjell.

Siden du føler deg slapp, og i halv svime, så er det greit å ta en tur til legen. Det kan også være andre ting som gjør det slapp.

Selv har jeg et BT på 105/50 til vanlig, måler det innimellom for å sjekke.

120/80 mener du vel?

Det er det som står i alle mine bøker ihvertfall...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har også lavt blodtrykk og er mye svimmel og trøtt så jeg gikk til legen.

Men var jo ikke noe de kunne gjøre uansett :S

Det eneste de gjorde var å råde meg til å spise mer frukt og grønnsaker for det er visst viktig når blodtrykket er lavt.

Skrevet

Som tidligere sagt, varierer det individuelle blodtrykket over et stort spekter, og er avhengig av kjønn, rase, alder og en rekke genetiske faktorer.

Blodtrykket ditt er lavt, men ikke unormalt lavt - kommer det under 90 i systolen og 40 i diastolen, da er det grunn til å bli bekymret :)

Skrevet

Dette er ikke unormalt, spesielt ikke hvis du er en ung jente som ikke er så stor i kroppen ;) Men uavhengig av blodtrykket du har målt, kan det jo være greit å snakke med fastlegen din hvis du ikke føler deg bra - og da kan du jo også nevne blodtrykket du har målt hjemme.

Skrevet

120/80 mener du vel?

Det er det som står i alle mine bøker ihvertfall...

i mine står det 120/60. men de er fra 2003 da, kanskje dine er av nyere dato og mer oppdatert??

Skrevet

i mine står det 120/60. men de er fra 2003 da, kanskje dine er av nyere dato og mer oppdatert??

120/80 er vanlig ja!
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle sammen. Jeg spiser urolig mye frukt/grønt, trener og tør påstå jeg er over gjennomsnittlig sunn og frisk, så jeg skal ta det opp med legen når jeg skal dit snart for en annen årsak. Men ja, som noen sa er jeg ikke så stor av meg. Og ganske ung også. Men da trenger jeg ikke bekymre meg veldig umiddelbart iallefall :) Takk igjen.

Skrevet

Det systoliske arterielle blodtrykket (første tallet som er angitt) er trykket under hjertets kontraksjonsfase, og det diastoliske blodtrykket er trykket under avslapningsfasen. Blodtrykket bestemmes av hjertets minuttvolum eller den perifere motstanden i de små arteriene. Jo større minuttvolumet eller den perifere motstanden er, desto høyere blir blodtrykket.

Det er på langt nær like farlig med et lavt blodtrykk som et høyt, men det kan oppleves ubehaglig for den som lider av det. Ofte finnes det heller ingen god behandling for det. Du skriver blant annet at du har lite energi, og er mye trøtt. Kanskje kan det virke forebyggende med trening i kombinasjon med et ernæringsmessig godt kosthold, og ikke minst rikelig med væsketilførsel. Dersom du har et ubehag med dette bør du uansett ta det opp med fastlegen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...