Gå til innhold

Kompetansebevis


Barbara

Anbefalte innlegg

Hei :) Lurte på om det er noen her som har peiling på kompetansebevis. Jeg får ikke vitnemålet fra vgs fordi jeg mangler ett fag og derfor må ta eksamen til høsten for å få vitnemålet. Er det nok med kompetansebevis for å komme inn på høgskole i Norge/utlandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier de på skolen din da?

Edit: du kommer vel ikke inn på et studie uten å ha studiekompetansen? Det ville vært merkelig.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at jeg må snakke med høgskolen jeg vil gå på. Det er vel mulig å starte studiene og så ta opp eksamen til høsten og hvis du får bestått da fortsetter du på studiene og hvis du stryker da må du avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha fullført og bestått videregående opplæring for å få opptak til universiteter og høgskoler i Norge, altså må du ha vitnemål. Med mindre du er 23 år eller mer og kan komme inn på 23/5-regelen. Da kan du dokumentere studiekompetansefagene og ev. andre fag med kompetansebevis, men da må du også oppfylle kravet til minimum 5 år praksis og/eller utdanning. Les mer hos Samordna opptak.

Når det gjelder høyere utdanning i utlandet er det nok best å kontakte lærestedet du søker til, det er ulike regler i ulike land og det kan også være forskjeller mellom læresteder i samme land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har vært syk på eksamen eller det er andre helt spesielle omstendigheter som er årsaken til at du ikke fikk tatt eksamen om våren, kan du komme inn med kompetansebevis. Men da må du ha standpunktkarakter i faget. Dersom du f.eks. har strøket i faget og må ta det opp igjen til høsten, vil du ikke komme inn med kompetansebevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...