AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Har hatt real feber i tre dager nå, er skikkelig snørrete og sår hals. Øye og hals klør skikkelig. Har ikke vært så forkjøla på mange mange år. Så nesten så jeg lurer på om det er influensa? Men det går vel ingen influensa nå? Og jeg er ikke så syk at jeg ikke klarer å bevege meg rundt. Men kan det være influensa? Eller bare en real forkjølelse? Tips til raskere frisk? Drikker mye te med masse honning og ingefær nå og spiser is for å kjøle ned halsen. Popper i meg piller for å dempe feberen. Hva mer kan jeg gjøre? Hakke tid til dette her :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Hvis du er skikkelig dårlig er det nok influensa, og da må du bare pleie deg selv til du er frisk. Å poppe febernedsettende er bare å utsette/forlenge sykdomsperioden.
HedvigR Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Man blir vel ikke snørrete når man har influensa? Kan være en jævlig forkjølelse, de finnes de og!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Jeg har vært både snørrete og tett i nesa av influensa, så jo det går an! Og jeg vet det var influensa siden jeg ikke pleier å bli sengeliggende av forkjølelse. Forkjølet blir jeg opp til flere ganger i året. Influensa får jeg bare en sjelden gang.
Gjest Dinjo Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Med tanke på hvilken årstid det er det høyst uansynlig at du har influsena.
Næjøss Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Kan være at du er både forkjøla og influensa. Den har jeg opplevd noen ganger. Altså alt er som influensa, men med symptomer som ligner på forskjølelse i tillegg. Men hvis du er skikkelig dårlig, så tror jeg du har influensa. Du kan prøve å koke deg en kopp med melk med pepper i. eller chilli. Det fungerer veldig godt for min del, men er jo litt skummelt når du har vondt i halsen. Varm melk med honning i lindrer godt. Det kan du prøve
Supraspinatus Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Med tanke på hvilken årstid det er det høyst uansynlig at du har influsena. Både influensa, og forkjølelsesvirus går hele året. I Norge er det vanligst om vinteren. Det spekuleres om det skyldes at folk står tettere da, enn på sommeren. Det går også an å få begge infeksjonene. Å ta smertestillende og febernedsettende kan være greit for å lindre de verste symptomene - det er ingen vits å la være for å drive ut influensaen fortere. Influensa og forkjølelse sitter i ca 7 dager. Det er heller ikke uvanlig å få en sekundær bakteriell infeksjon som halsbetennelse ifm forkjølelsen. Drikk mye vann, det er lett å bli dehydrert når man har feber. Husk å spise nok. Kroppen forbrenner mer når man er syk selv om man ligger helt i ro. Stå over trening til feberen har gitt seg. Om du driver med hyppig trening bør du ta 2 rolige dager per dag med feber etter at feberen har gitt seg. Dvs har du hatt feber i 5 dager bør du trene rolig de første 10 dagene etter feberen har gitt seg. Endret 1. juni 2011 av Supraspinatus
Gjest Consensio Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Her er vi to som har vært sengeliggende i nesten to uker. Han med influensa og lungebetennelse, jeg med bare en kraftig influensa (og joda, jeg ble snørrete) Selv nå som det har gått over 2 uker siden vi ble syke, så sliter jeg fortsatt med litt hoste, blir ekstremt fort sliten og er veldig hes i stemmen.
Benedicte22 Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Influensa er bare en unnskylding folk bruker for å slippe å gå på jobb.
Gjest Consensio Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Med tanke på hvilken årstid det er det høyst uansynlig at du har influsena. vi var på legevakta og hos fastlege, og fikk beskjed om at det er helt normalt å få influensa om sommeren også.
Gjest Consensio Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Influensa er bare en unnskylding folk bruker for å slippe å gå på jobb. Og vi som ikke har noen jobb? Hvorfor sier vi at vi har influensa?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 TS her. Jeg har da prøvd å jobbe litt men effektiv har jeg ikke vært Går bare å svimler litt rundt og har bare vært innom jobb en kort periode for å fikse litt som må gjøres. Nå er det halsen, som svir som faen. Hvert eneste pust er blargh. Jaja. Satser på en real forkjølelse, eller manneinfluensa og skal ligge musestille i to døgn fremover nå ihåp om at jeg skal bli helt frisk. Raskt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Og vi som ikke har noen jobb? Hvorfor sier vi at vi har influensa? Typisk. Får betaling fra NAV, typisk kg.
vaniljetjei Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Høres veldig ut som influensa! veldig sjelden forkjølelse blir så ille, jeg er syk omtrent en tredjedel av året så dette vet jeg haha :frown: Helt vanlig å få det på denne tiden. Ta to 1000 mg c-vitamin , spis 2 ts honning og skvis en halv sitron eller en hel lime i vann og drikk alt sammen. Gjør dette hver dag til du er frisk, lover deg det har effekt C-vitamin og honning hjelper immunforsvaret og syren i sitronen senker ph-verdien i blodet slik at det ikke blir like trivelig for bakterier og virus. God bedring! :happy:
Supraspinatus Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 Høres veldig ut som influensa! veldig sjelden forkjølelse blir så ille, jeg er syk omtrent en tredjedel av året så dette vet jeg haha :frown: Helt vanlig å få det på denne tiden. Ta to 1000 mg c-vitamin , spis 2 ts honning og skvis en halv sitron eller en hel lime i vann og drikk alt sammen. Gjør dette hver dag til du er frisk, lover deg det har effekt C-vitamin og honning hjelper immunforsvaret og syren i sitronen senker ph-verdien i blodet slik at det ikke blir like trivelig for bakterier og virus. God bedring! :happy: Dessverre har ikke C-vitamin noen vitenskapelig beviselig effekt som behandlingsmiddel mot infeksjon. C-vitamins oppgave som andre antioksidanter er å bekjempe frie radikaler i kroppen. C-vitamin får de aller fleste med normalt kosthold, som ikke driver med idrett, nok av. Du nevner både c-vitamin og syren man får ut av sitronsaften (sitronsyre). Begge deler er faktisk det samme, askorbinsyre, eller som tidligere nevnt sitronsyre. PH-verdien til blodet blir ikke påvirket av en enkel sitrusfrukt. Honning har en antiseptisk effekt og kan faktisk bidra til lindring i hals og svelg. Det samme har forsåvidt sitronsaft også og av den grunn ser jeg ingen grunn til å fraråde så innta som du anbefaler. Jeg ville bare påpeke at det er for lindring av symptomene og har dessverre ingen helbredene effekt på virus. Siden forkjølelse og influensa er virus er det svært lite man kan gjøre med det for å bli fortere frisk når man først har fått det. Det utvikles årlig vaksiner mot sesonginfluensa, men den virker stortsett bare mot én type influensavirus og derfor gir den ingen beskyttelse mot andre influensavirus eller forkjølelsesvirus. For å forkorte sykdomsforløpet til influensa finnes det antivirale medisiner som tamiflu. Den bør brukes så lite som overhodet mulig fordi det kan føre til mutasjoner hos viruset som gjør det resistent mot behandling i fremtiden. Og da har vi plutselig ingen behandling for de som allerede har dårlig helse og som får influensa.
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #16 Skrevet 1. juni 2011 Influensa er bare en unnskylding folk bruker for å slippe å gå på jobb. TS, drikk mye vann og hold deg unna mat med sukker, ferdigmat, osv. Spis mye friske grønnsaker og ren mat, ingenting som er bedre for å bygge opp kroppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå