Gå til innhold

Hvor mange roller er dere gode i?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi alle har forskjellige roller i livet, mor/far,datter/sønn, ektefelle, onkel, niese,nevø,kollega, samboer, venn, venninne osv.

Som alle er helt sikkert klar over, f.eks. vi kan ikke være utrolig dyktig pilot og samtidig være utrolig dyktig lege, eller være en dyktig bilmekaniker og dyktig forsker. Vi kan kun spesialisere oss på et felt.

Jeg mener ikke at det er helt lik når det gjelder roller basert på relasjon, men

uten å være klar over at vi ikke kan være god i alle roller, får vi oftest dårlig samvitighet av den rollen vi er dårligst i.

jeg vet ikke om det er noe løsning på noe slikt, det er kun meninga å vekke tankene her ...

hvor mange roller er dere gode i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der med at man kun kan være skikkelig god på en ting er bare sprøyt som begrenser oss - selvsagt kan vi være spesialister på flere felt, det tar bare litt ekstra tid og krever mer innsats..

Når det gjelder roller og hvilke vi har er det langt flere roller i psykologien enn det der, da har vi også roller som går på det åvære en igangsetter, gjennomfører, koordinator etc knyttet opp til alle de andre rollene som mor, søster, student, ansatt etc etc og da snakker vi komplisert hvis vi i tillegg skal ta inn relasjonen mellom de forskjellige rollene side vi alle er innom fler av dem hele tiden :)

• Liker 4
Gjest norah
Skrevet

Vi alle har forskjellige roller i livet, mor/far,datter/sønn, ektefelle, onkel, niese,nevø,kollega, samboer, venn, venninne osv.

Som alle er helt sikkert klar over, f.eks. vi kan ikke være utrolig dyktig pilot og samtidig være utrolig dyktig lege, eller være en dyktig bilmekaniker og dyktig forsker. Vi kan kun spesialisere oss på et felt.

Jeg mener ikke at det er helt lik når det gjelder roller basert på relasjon, men

uten å være klar over at vi ikke kan være god i alle roller, får vi oftest dårlig samvitighet av den rollen vi er dårligst i.

jeg vet ikke om det er noe løsning på noe slikt, det er kun meninga å vekke tankene her ...

hvor mange roller er dere gode i?

Der er jeg ikke enig.

Uten å ha forsøkt det selv så er det mitt inntrykk at mange kvinner spesielt har særlig dårlig samvittighet over den rollen de er fantastiske i - nemlig morsrollen.

Mange småbarnsforeldre(begge kjønn) har også dårlig samvittighet ovenfor sin yrkes-rolle - fordi de føler at en slitsom babytid går utover jobb(noe undersøkelser viser at det faktisk ikke gjør mtp effektivitet).

Jeg er best i roller som krever at man tar ansvar og er fremdriver. Typiske ledende roller. I sosiale relasjoner foretrekker jeg å være likestilt(liker ikke å være "sjefen" i et kjærlighetsforhold eks)

Trives ikke i roller som krever at man er underordnet.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg får ikke dårlig samvittighet over den rollen jeg er dårligst i.

Jeg er en bl.a. en dårlig datter. Har brutt med min mor. Er glad i min far, men ikke så ofte jeg får besøkt ham.

Man er nødt for å godta at man ikke kan være best i alt og at situasjonen er som den er.

Syns det høres helt teit ut at man kun kan være skikkelig god på en ting. Det finnes ganske mange som er gode på mange ting og som klarer å multitaske.

Om man bestemmer seg for det så kan man fint bli både bilmekaniker og en ypperlig lege.

• Liker 1
Skrevet

Roller som har med relasjoner å gjøre er mer komplekse/dynamiske enn firkantede bokser som heter datter, mor, kone, kollega etc. Ja jeg er mor - men jeg har to barn - og relasjonene der er ikke like - fordi barna ikke er like. Jeg er kollega - og har selvfølgelig ulike relasjoner til folk på jobben. Relasjoner er ikke statiske derfor kan man være både god/mindre god i samme relasjon.

De styrkene jeg mener at jeg har handler ikke om roller - men om egenskaper og relasjonell kompetanse. Det siste vil jo variere i grad med tilsvarende kompetanse hos et annet menneske.

Og selvfølgelig kan vi være spesialiserte på flere områder - både i jobb og privat.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at det med roller og spesielt konflikt mellom ens egne roller er mye mer komplisert og spennende, de fleste oplever en intern konflik mellom sine egne roller - altså i form av at man vil gjøre begge like bra, men man kan for eksempel ikke være på jobb og gjøre en bra presentasjon om man må være hjemme med et sykt barn - og der og da er det en konflikt mellom rollen som mor og rollen som ansatt, slik sett kan man i en rollekonflikt bare være god på en ting - hvis det er dette TS sikter til...?

Skrevet

Jeg tror at det med roller og spesielt konflikt mellom ens egne roller er mye mer komplisert og spennende, de fleste oplever en intern konflik mellom sine egne roller - altså i form av at man vil gjøre begge like bra, men man kan for eksempel ikke være på jobb og gjøre en bra presentasjon om man må være hjemme med et sykt barn - og der og da er det en konflikt mellom rollen som mor og rollen som ansatt, slik sett kan man i en rollekonflikt bare være god på en ting - hvis det er dette TS sikter til...?

Ja - hvis det er denne type rollekonflikt Ts snakker om så kan man sikkert bare være god på en ting om gangen. Det er jo et tolkningsspørsmål og kan noen ganger handle om at man ikke kan være på to steder samtidig og må velge. Denne konflikten opplever vel de fleste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske god Warrior

Jeg liker også å spille som Rogue

Jeg er dårlig som Wizard da, har aldri vært noe fan av magi, og synes magi er en feig måte å vinne på :P

Skrevet

Syns det høres helt teit ut at man kun kan være skikkelig god på en ting. Det finnes ganske mange som er gode på mange ting og som klarer å multitaske.

Om man bestemmer seg for det så kan man fint bli både bilmekaniker og en ypperlig lege.

Kanskje jeg utrykket meg litt feil,

det var meningen å bruke det som en metafor for å forklare det med relasjonsroller.

Jeg er enig, mann kan være god bilmekaniker og samt. være en god lege også.

Men usikker på om mann kan være en utrolig god far,venn,onkel,sønn,bror og svigerbror samtidig

Gjest Consensio
Skrevet

Kanskje jeg utrykket meg litt feil,

det var meningen å bruke det som en metafor for å forklare det med relasjonsroller.

Jeg er enig, mann kan være god bilmekaniker og samt. være en god lege også.

Men usikker på om mann kan være en utrolig god far,venn,onkel,sønn,bror og svigerbror samtidig

Syns ikke det er noen forskjell der heller.

Klart man kan være en god bror, far, onkel osv samtidig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle man ikke kunne være det? Er dette noe du har kokt i hop selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...