Diva Skrevet 11. november 2003 #1 Skrevet 11. november 2003 Jeg er arbeidsledig og har vært det en stund nå. Jeg innser nå at det ikke nytter å kun søke på stillinger som er utlyst. Har vel sendt 30 søknader de tre siste månedene, og fått 2 svar ( negative ). "Alle" oppfordrer til å heller ta med en CV og eventuelle attester og gå direkte til den potensielle arbeidsplassen. Det har jeg nå tenkt å gjøre. Det er klart det gjør litt mer inntrykk at man møter opp personlig når man er interessert i en jobb,- såfremt det er noe ledig der i allefall. Det sies jo at kun 30 % av arbeidsplassene som er ledige lyses ut. At de resterende går igjennom kontakter og tilfeldigheter / internt på diverse kjøpesentre etc. Sånn sett må det vel være en sjanse ? Er det noen som har prøvd å gå fram på denne måten ? Er det noen som jobber i handelsnæringen / på kontor e.l. som har forslag til hvordan jeg kan gå fram ? Bør jeg gjøre det på denne måten eller ikke ? Det skal sies at jeg er en beskjeden person, som er "redd" for å forstyrre folk, og "plage" dem unødig med jobbspørsmål ( som de sikkert får tusen av hver dag ). Men ER det egentlig noen annen måte ? Føler at jeg får sure miner og irriterte blikk hver gang jeg prøver ( har vært og spurt to tre ganger i det siste ). Er det noen som har synspunkter, så blir jeg veldig glad :D På forhånd takk... D P.S : tenker på å oppsøke diverse forretninger, cafèer og kontorer.
Dina Skrevet 11. november 2003 #2 Skrevet 11. november 2003 Jeg tror det er smart å møte opp personlig! Jeg har faktisk ansatt en kvinne som møtte opp på min arbeidsplass med CV i hånda, et stort smil og et vinnende vesen! :D Du er selvfølgelig avhengig av at de har en ledig stilling, men jeg mener det bør være verdt et forsøk! Lykke til! Dina
chimp Skrevet 11. november 2003 #3 Skrevet 11. november 2003 Jeg syns det er en veldig god idé! Oppegående arbeidsgivere vil helt sikkert sette pris på at du på denne litt uortodokse måten viser vilje til å skaffe deg jobb....Hvis IKKE et personlig initiativ av denne typen blir godt mottatt, er sannsynligvis ikke arbeidsgiveren noe å satse på heller....... Du får jo markedsført deg på en helt annen, direkte og personlig måte enn v kun å skrive annonser. Ønsker deg lykke til!
Diva Skrevet 11. november 2003 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2003 Tusen takk skal dere ha! Betyr mye for meg å høre det :D Skal prøve i morgen jeg.... ( hjelper med synspunkter fra andre ) D
chimp Skrevet 11. november 2003 #5 Skrevet 11. november 2003 Tusen takk skal dere ha! Betyr mye for meg å høre det :D Skal prøve i morgen jeg.... ( hjelper med synspunkter fra andre ) D Hadde vært interessant m tilbakemelding om hvordan du ble mottatt!
Diva Skrevet 11. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2003 Jeg skal skrive og si hvordan det gikk :D Tar vel en runde i morgen og så en i overimorgen tenker jeg.... ( skal pønske ut hvilke steder jeg skal oppsøke - sikkert lurt å møte litt tidlig... )
Diva Skrevet 16. november 2003 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2003 Har tilsammen vært hele 4 plasser og spurt. + i en interiørbutikk der søknad skulle leveres personlig. ( der hadde de allerede ansatt en) Var innom følgende : Expert -> hyggelig mottatt, men de hadde allerede akkurat ansatt noen Eurosko -> noe kjølig mottatt, de hadde nok folk Franz Schulz -> godt og positivt mottatt, men de hadde akkurat ansatt noen. Butikkmedarbeideren der mente jeg kanskje burde høre med de andre Franz Schulz butikkene i byen. Statoil bensinstasjon -> godt mottatt, og de hadde akkurat ansatt en og en skulle også slutte. Det var bare å levere kort søknad og CV i allefall, så skulle de levere den videre. Var i en gave / interiørforretning og det tok evinnelige tider før daglig leder dukket opp. De gad ikke vise meg hvem hun var en gang, så jeg måtte bare ta en sjanse. Hun virket noe stiv og "snobbete" og sa de allerede hadde besatt stillingen. Fellesnevneren for alle stedene, var at jeg følte meg dum, uintelligent, sjenert og teit. Menmen... Er jo en smule redd for å virke irriterende på folk. Har tidligere vært innom Elkjøp med CV, og også på et større bakeri utenfor byen. Har fått tilbakemelding fra Elkjøp om at de ikke trenger noen, så da vet jeg i allefall det. På bakeriet snakket jeg med en bekjent av sambo som er adm dir der. Men han henviste meg ( dessverre ) til en annen som var betydelig mer negativ. Hadde håpet på å snakke med øverste sjefen lissom. Han var jo veldig positiv. Han andre så bare på meg akkurat som jeg forstyrret han noe grusomt :o De hadde jo da ikke noe på gang, viste det seg... Men jeg prøver igjen til uka jeg. Det er jo en erfaring i seg selv å gå rundt slik. Lærer litt om både seg selv og andre folk. :D
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2003 #8 Skrevet 16. november 2003 Denne tråden leste jeg med interesse, synes du er flink jeg! Håper du får en jobb du liker til slutt! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2003 #9 Skrevet 16. november 2003 Stå på!!! Eg veit korleis det er å gå rundt sånn og "tigge" etter jobb, har ikkje alltid like mykje høy i hatten, nei! Kanskje det hadde gått an å ringe dit på forhånd? Ikkje for å spørre om du kan få lov å komme innom, men for å sei at du "gjerne vil komme innom og slå av en prat, passar det klokka elleve?" omtrent sånn for å sei ifra at du kjem, liksom, det virkar ikkje så krypande, kanskje? Veit ikkje heilt eg, men eg trur kanskje at det er viktig å vise initiativ og pågangsmot, utan å virke frekk. Eg er heilt einig i at det er bedre å møte opp personlig, da får arbeidgivar et førsteinntrykk av deg, ikkje sånn berre av utsjånad, men LTP-faktoren (som min sjef ansett folk etter: Liker Trynet På-faktoren), om kjemien stemmer liksom. Ønsker deg all mogleg lykke til!!!!
Achmed Skrevet 16. november 2003 #10 Skrevet 16. november 2003 Diva, har du tenkt andre muligheter enn å jobbe i butikk?
Diva Skrevet 16. november 2003 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2003 Jøssenam, så hyggelige tilbakemeldinger :D Takker for råd og tips Vea : har absolutt tenkt å søke på andre jobber enn butikkjobber. Jeg er veldig interessert i å jobbe som sekretær / kontorassistent / kundebehandler / mottaker etc. Eller servitør / bakerimedarbeider / pleieassistent etc. :: lader opp til ny runde i morgen ::
Orthia Skrevet 16. november 2003 #12 Skrevet 16. november 2003 Jeg har tidligere ansatt folk til butikkjobber, og har helt klart likt bedre en skriftlig søknad enn en som "stikker innom". I en travel hverdag er det ikke alltid det passer å ta imot noen uten avtale. Jeg har også erfart ungdom som går fra butikk til butikk og spurt etter jobb- uten vise noe spesiell interesse for den enkelte butikk. Som sjef tenker man jo "hva kan denne personen gjøre for min bedrift?", og da er en personlig søknad noe som viser mer seriøs interesse enn folk som kommer innom og spør etter jobb. Jeg vil derfor anbefale at du sender en åpen søknad, og tar en eventuell oppfølgingstelefon etter et par dager. Dette er min subjektive mening- kanskje andre mener noe helt annet. Lykke til med jobbsøk!
Diva Skrevet 17. november 2003 Forfatter #13 Skrevet 17. november 2003 Takker for din synsvinkel :D Men, det er DER problemet ligger.... Folk mener så mangt og forskjellig. Noen mener det du mener, andre mener den framgangsmåten jeg har prøvd meg på. Jeg må bare ta en sjanse,- ER de interessert så avviser de vel meg ikke, bare fordi jeg kommer innom ? Jeg er særdeles høflig og venter tålmodig på min tur. Jeg er også blid og hyggelig og har en åpen holdning. Så jeg anser det ikke som noe stort problem at jeg vil "droppe av" en cv. Avslaget / svaret har tatt dem akkurat 15 sekunder, og de har ikke hatt FOR mye å gjøre der jeg har vært innom. Konklusjon : Jeg må bare prøve begge deler.... Min mening er at jeg tror såkalte åpne søknader kastes rett i "paper-shredder`n" når de åpnes. Mange butikker har altfor stor pågang og spørsmål om jobb og papirer etc. Og kombinert med dårlig tid, så er det ikke rare sjansen man har via slike. Man kan selvfølgelig være heldig. Men jeg håper indelig på at jeg får jobb som 1 ) Advokatsekretær 2 ) Butikkmedarbeider på Telekiosken ( har sendt søknad til disse ) Vil bare påpeke at jeg ikke bare kommer og maser etter jobb der jeg søker. Jeg kommer pent antrukket og med en høflig framtreden. Har med CV og attester i en liten perm under armen. Jeg spør ( fremdeles like høflig ) om de ikke tilfeldigvis har behov for en medarbeider til ? Evt. ekstrahjelp. Om de svarer nei, så leverer jeg selvfølgelig ikke cv`n. Om de er "usikre" / ikke riktig vet, så spør jeg om jeg kan legge igjen min cv`og sier at de er velkomne til å kontakte meg om de trenger noen. Du synes ikke dette virker som seriøs interesse ? Er det en masete framgangsmåte ? Jeg er ikke en 14-tis heller... :o ( litt hårsår nå ja ) Men uansett - takk for at du svarte
Gjest Meg Skrevet 17. november 2003 #14 Skrevet 17. november 2003 Syns det er helt greit jeg Diva. Syns også du kan legge igjen CV i tilfelle de trenger folk senere... Prøv å skryte litt av butikken, og arbeidspøassen dems når du kommer, det virker alltid oppløftende. Hvis du klarer, gi en begrunnelse på hvorfor du finner det spennende å jobbe hos dem Kan være greit å gi et inntrykk av at du ikke er desperat etter en hvilken som helst jobb, men stikker innom akkurat dem, fordi det er noe du virkelig føler for...
Orthia Skrevet 17. november 2003 #15 Skrevet 17. november 2003 Diva: jeg mente slett ikke å si du var useriøs, kun at jeg som tidligere butikkansvarlig har foretrukket en søknad skrevet spesielt for min bedrift. Du har forøvrig helt rett i at andre foretrekker nettopp personlig oppmøte, fordi de da slipper å innkalle til et intervju for å finne ut om personen passer eller ikke.
bluebird Skrevet 17. november 2003 #16 Skrevet 17. november 2003 Må bare si at jeg synes du er kjempetøff, Diva! Stå på! Blir litt inspirert, jeg. Fint at du skriver om erfaringene dine. :D
Diva Skrevet 17. november 2003 Forfatter #17 Skrevet 17. november 2003 Så hyggelig å høre! Det er nettopp slike kommentarer som gjør det lettere for meg å stå på :D Setter stor pris på ALLE svarene her, og jeg takker og bukker så mye for oppmerksomheten Skal prøve å oppdatere litt hvis noen nytt ( skal forresten til en Statoil bensinstasjon og levere søknad og cv som avtalt - håper den blir godt mottatt ) Tusen takk for tips, råd og erfaringer :kgsmil: Krinoline : Jeg forstår :D D
mellom Skrevet 17. november 2003 #18 Skrevet 17. november 2003 Jeg har også ansatt noen som bare stakk innom - ikke sånn med en gang, men jeg ble nysgjerrig nok til å avtale et intervju og da var det gjort. Ville hatt med meg søknad og CV når du dro til besøket. Bruk litt tid på å lage litt ulike versjoner, en for kontor, en for butikk, en for interiør kanskje - en for klær - og så bytter du ut bare navn og dato øverst for hver gang. På den måten gir du dem en mulighet til å titte på det du har levert fra deg, rett etter at de har møtt deg. Og så gir det deg en god grunn til å ringe dem opp. Kanskje ikke med en gang for dem som ikke trenger noen nå, men til de som virket litt åpne. Kommer du deg inn i f.eks julerushet, kan det være mulig å få mer jobb etterpå - eller som vikar ved ferieavvikling/sydom. Lykke til videre.
Diva Skrevet 18. november 2003 Forfatter #19 Skrevet 18. november 2003 Tusen takk for tips, mellom :D Skal ta notis av det og skrive flere søknader i dag ! D
Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 25. september 2006 #20 Skrevet 25. september 2006 Jeg ville bare si at åpne søknader virkelig kan ha noe for seg. Jeg laget en presentasjon av meg selv på et A4-ark, printet denne ut på fint 160 g/m papir, og sendte denne dit jeg kunne tenke meg å jobbe. ...Og denne uka skal jeg på intervju til en kreativ virksomhet som likte den åpne 'søknaden' min. Så det er mulig. Jeg er heller ikke tøff når det gjelder å følge opp søknaden min med telefon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå