AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Jeg er ikke vel bevandret i ostens spennende verden, men prøver å lære. Jeg liker veldig godt Manchego, mens Brie og Camembert kun går ned dersom de er milde og blandet med noe annet. Med andre ord spiser kun sånt når det serveres av andre og jeg ikke vil være uhøflig. Hvor går jeg videre etter å ha funnet ut at jeg liker Manchego? Jeg vet også at jeg liker sånt som Diplomat med hvitløk, men vet ikke engang om den regnes som ekte ost? Generelt er jeg litt feig med muggoster. Ja, jeg vet det er mentalt, men klarer ikke helt å bli fortrolig med å spise mugg. Ørlite granne blåskimmelost på f.eks. en ellers smakfull pizza går an, men det er ikke noe jeg vil bruke selv i matlagingen. Hva vil du anbefale meg?
Gjest Jamme Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Du kan jo bare holde deg til fastoster inntil videre -- det er utrolig mye godt og variert på den fronten! Jeg er veldig glad i ost, men selvfølgelig helt elendig på å huske navn, så det blir vanskelig å komme med konkrete tips. Vil anbefale deg å ta en tur innom en delikatesseforretning hvis du har noe sånt i nærheten. Betjeningen kan komme med tips ut i fra dine preferanser, og de lar deg som regel smake på forskjellige oster så du kan finne ut hva du liker best.
Gjest Spinell Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Jeg er blant de som ikke er så glad i "hårete" oster som lukter "spesielt". Bl.a. synes jeg blåmuggoster på pizza eller i pastasauser o.l er kvalmende. Hvis du vil forsøke en blåmuggost kan jeg anbefale Blå Castello. Den er mild og grei, særlig hvis det er leeenge til holdbarhetsdatoen går ut.
venus_ Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Liker du best faste oster? Hvilke brie og camembert har du smakt? Det finnes forskjellige typer med store variasjoner i hvor kraftig smak det er på de. Manchego er jo laget på fåremelk, mens brie og camembert er laget på kumelk, så kanskje du skulle prøvd noen andre oster som er laget på fåremelk. Noen forslag til hva du kan prøve: - Pecorino (fastost av fåremelk). Ikke kjøp Pecorino Romano, denne er beregnet til matlaging. - Primadonna rød (fastost av kumelk) - Morbier (halvfast ost av kumelk) - Gruyere (fastost av kumelk) - Brebirousse d'argental (rødkittost av fåremelk) - Fjelldronning (fastost av kumelk fra Avdem gardsysteri) - Brie Coeur de Lion (ganske mild og kremet brie (kumelk)) Kom gjerne med tilbakemeldinger når du har prøvd noen Endret 30. mai 2011 av venus_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå