Gå til innhold

Lønnsforhandlinger, trenger litt råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er jente, fyller 30 år. I august har jeg jobbet i firmaet i 6 år. Bakgrunn min at heg har jobbet litt med kundebehandling, har kontormedarbeider med it som skole og interesse for bil og mc. Skrur litt hobby på begge deler.

Yrke er kundemottaker på verksted. Det er 5 stk som har samme stilling som meg, og jeg har vært i stillingen lengst av alle.

I vår bedrift har det vært mye gjennom trekk. Og 2 av mine kollegaer har sluttet det siste året. Og der er kommet inn 2 nye pluss 2 intern omplassert. Vårt kundemottaker team har aldri vært så bra sier sjefen og cs (customer satisfaction) måling har aldri vært høyere. Og jeg føler også at teamet nå jobber skikkelig bra sammen.

Det hele begynte med at min tidligere kollega sluttet i fjor og gikk over til et annet firma. Han gikk opp betydelig i lønn. Han startet med 380.000 + bonus. I år hadde han gått opp til 390.000 + bonus.

Jeg tenkte for meg selv at kansje jeg hadde litt lav lønn?

Da begynte praten å gå med min kollega som har vært der i 1 år, og akkurat blitt fast ansatt. Han er litt eldre en meg, noe bakgrunn med bil. Han tjener 305.000 i året - jeg tjener 330.000

Mekanikeren hos oss som gikk over i kundemottak, gikk ned i lønn i stillingen og en av grunnene var fordi at kursene som man tar som mekaniker og går opp i lønn etter å ha bestått kursene mekanisk ikke gjelder i kundemottak. Han har vært i bediften i over 7 år.

(han er virkelig en styrke i kundemottak, så jeg forstår ikke ledelsen).

Så er det kar nr 4 som er en god del eldre en meg, har leder erfaring og har drevet egen bensin stasjon. Han har litt høyere lønn en meg men ikke mye. Vært hos oss i ca 1 år.

En selger hos oss solgte ikke bra nok til å fortsette som selger, så han ble flyttet over til kundemottak. Han gikk ned mye i lønn - fra 400.000 til 355.000. han har vært hos oss i 1 år, har ingen erfaring med bil sånn sett. Men han har jobber som kundemottaker i et annet firma som driver med andre ting. Han er 1 år ygre en meg.

Sammen med en kollega ringte vi rundt med spørsmål hva andre hadde i lønn i samme stilling. Både firmaer som er like store og mindre en oss. Alle hadde fra 390.000 og opp til 430.000. (5 stk)

Så her satt jeg igjen med følelsen av at jeg tjener ræva dårlig i forhold til andre. Og spes når en kollega som har vært der i 1 år får en lønn som er 25.000 høyere en meg...

Til onsdag skal vi ha et uoffisielt møte med lederen ang lønn.

Ingen av oss vet hva vi blir lønnet etter, om det er alder, erfaring, trynefaktor osv.

Noen som har tips om hvordan vi bør gå frem?

I fjor søkte jeg på en annen jobb og jeg ble nr 2. Nå søker dem etter en ansatt til og jeg vurderer søke. Fristen er i morra. Sjangsen for å kunne få den jobben er god. Men jeg er ikke 100% sikker på om jeg vil jobbe der. Bør jeg søke, å ha dette i bakhånd som pressmiddel? Søknadsfristen er i morra 31 mai.

Trenger masse råd, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kundemottakjobbene på mekanikerverksted så gode som over kr 400.000? Jøss!

Jobber med noe helt annet, men problemstillingen er den samme: i vår bedrit krevde vi å gå opp kr 150.000, fordi andre tilsvarende hadde de lønningene.

Sjefen nektet, ble sur, provosert og nå råder dårlig misstemning på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kundemottakjobbene på mekanikerverksted så gode som over kr 400.000? Jøss!

Jobber med noe helt annet, men problemstillingen er den samme: i vår bedrit krevde vi å gå opp kr 150.000, fordi andre tilsvarende hadde de lønningene.

Sjefen nektet, ble sur, provosert og nå råder dårlig misstemning på arbeidsplassen.

Ja det er bra lønn. Men jeg tror nok det har litt å si på hvor i landet man er også... Han ene hos oss fikk just fast ansettelse og han hadde stusset litt på lønna. Men da hadde sjefen sagt at han lå godt ann. Nå føler han seg "lurt". Men nå hadde han ikke sjekket hva de andre lå på heller. Men det har jo jeg heller ikke gjort for jeg har i god tro trodd at jeg lå greit an. Samme med kollegaen min som nettop sluttet for 1 uke siden.

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda, ante ikke at kundemottakere på verksted tjente såpass mye.

Det er vel ikke annet å gjøre enn å legge frem saken for ledelsen - fortell om snittlønn fra bransjen kombinert med egne kvalifikasjoner og det du har prestert (og derfor fortjener mer i lønn). Jeg vil imidlertid lagt sterk vekt på det siste, ellers kan du ende opp med å få beskjed om å søke deg over til konkurrenten siden det tydeligvis er så mye bedre der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda, ante ikke at kundemottakere på verksted tjente såpass mye.

Det er vel ikke annet å gjøre enn å legge frem saken for ledelsen - fortell om snittlønn fra bransjen kombinert med egne kvalifikasjoner og det du har prestert (og derfor fortjener mer i lønn). Jeg vil imidlertid lagt sterk vekt på det siste, ellers kan du ende opp med å få beskjed om å søke deg over til konkurrenten siden det tydeligvis er så mye bedre der...

Eller hva med den glitrende kommentaren: "Du er ikke mer verdt enn andre her", som en sjef så elegant uttrykte det. Da ber sjefen om at personen finner seg noe anna, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med den glitrende kommentaren: "Du er ikke mer verdt enn andre her", som en sjef så elegant uttrykte det. Da ber sjefen om at personen finner seg noe anna, ja.

Ja kan være jeg faktisk bare går,,, jeg vet at de sliter hvis jeg slutter :D men kan sef ikke slutte uten noe annet å gå til. Den andre jobben søkte jeg på i fjor og ble nr 2, nå søker de en person til så sjangsen å kunne få den jobben er ganske høy...

Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk på den andre jobben, men ikke fortell det til sjefen før du evt. får tilbud om stillingen. Dersom du blir tilbudt stillingen forhører du deg selvsag om lønn, og dersom den er høyere på det andre stedet ber du om en dag eller to betenkningstid, går til sjefen og sier du har et annet jobbtilbud, og at du går med mindre de kan matche lønna.

Men siden du alt har avtalt lønnsforhandling med sjefen, så får du legge fram din sak der. Legg vekt på dine prestasjoner i stillingen, og hvorfor du bør lønnes høyere. Går ikke det, så gjør som beskrevet ovenfor. Hvis du verken får gehør fra sjefen eller får tilbud om den andre stillingen, så har du nok ikke annet å gjøre enn å søke på andre stillinger, gjenta som beskrevet ovenfor, og evt. bytte jobb dersom sjefen fremdeles ikke vil forhandle fram en bedre lønn.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på den andre jobben, men ikke fortell det til sjefen før du evt. får tilbud om stillingen. Dersom du blir tilbudt stillingen forhører du deg selvsag om lønn, og dersom den er høyere på det andre stedet ber du om en dag eller to betenkningstid, går til sjefen og sier du har et annet jobbtilbud, og at du går med mindre de kan matche lønna.

Men siden du alt har avtalt lønnsforhandling med sjefen, så får du legge fram din sak der. Legg vekt på dine prestasjoner i stillingen, og hvorfor du bør lønnes høyere. Går ikke det, så gjør som beskrevet ovenfor. Hvis du verken får gehør fra sjefen eller får tilbud om den andre stillingen, så har du nok ikke annet å gjøre enn å søke på andre stillinger, gjenta som beskrevet ovenfor, og evt. bytte jobb dersom sjefen fremdeles ikke vil forhandle fram en bedre lønn.

Lykke til!

Møte vi skal ha til onsdag er et uoffisielt møte. Når lønnsforhandlingene kommer er også økonomi sjefen til stede. Så nå får sjefen min mulighet til å orientere seg, før han snakker med økonomi sjefen som så setter opp et møte.

Sist jeg søkte på stillingen tok det ikke lang tid med intervju runder, så det kan bli spennende :)

Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...