Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste par årene virkelig begynt å slite med søvnløshet. Jeg gjorde det ikke før, og egentlig er ikke så mye forandret. Jeg er riktignok blitt skilt, men det tror jeg ikke har noe med saken å gjøre, annet enn at alenetilværelsen (også med barn) gjør at jeg kanskje blir mer grenseløs.

Saken er den at jeg ofte ikke får sove, og det kan virkelig gå til langt på natt. Hvis jeg først ikke får sove så kan klokken godt bli fire.

Jeg tror det er stressrelatert, det skjer sjelden fredag eller lørdag. Jeg tar med meg aktivitetsnivået inn i natten, og ting hoper seg opp i hodet. Jeg er ikke noen bekymret person, så jeg bekymrer meg ikke, men arbeidsoppgaver og ting jeg skal gjøre eller skulle ha gjort induserer et litt for høyt stressnivå. Og det hjelper sikkert ikke at det blir endel PC arbeid om kvelden.

Men som sagt, før var ikke dette et problem, men det er det faktisk iferd med å bli nå. Dette skjer ukentlig. Ikke hver natt, men kan fort være 1-2 netter iløpet av en uke. Jeg kommer meg jo igjennom dagene selv på tre timers søvn, det forhindrer ikke så mye, men det er slitsomt å ikke få sove. Er begynt å grue meg til kveldene.

Hva kan jeg gjøre for å få dette på rett kjøl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg et slags søvnrituale, forbered kroppen på hvile og søvn..:)

1) ikke drikk kaffe/koffein eller spis noe sukkerholdig 4-5 timer før du skal sove

2) ikke sitt med data/tv en halvtime/time før du skal legge deg

3) skriv ned det du tenker på før du legger deg, ta fem minutter med en notatblokk og penn

4) ikke bruk senga til andre aktiviteter enn sex og soving

5) Lavendel er beroligende så ha gjerne en duftpose med det liggende på soverommet

Har også et slags meditasjonsopplegg for innsovning som jeg har lært av en psykomotoriker hvis du vil ha det?

Klem fra en insomniac!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...