Gå til innhold

Pelsstell av pus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

En av mine to små søte sin pels har bare blitt mer og mer stort og fluffy med årene. Pelsen er som ull, og den tover seg. Bare idag har pusen blitt skamklipt bakpå flankene, for så å noen timer etterpå ha dannet nye knuter. Pelsen er kjempefin, men helt uregjerlig. Flasser gjør den også.

Til poenget mitt: noen som har gode tips til stell av en slik pels? Pelsen er noen steder opp til 10 cm lang :sjenert: Har akkurat brukt rundt en time på klipping og kamming, og tenkt at det må da finnes en enklere løsning. Tidligere ble hun barbert hos dyrlege (hun er kun inne, så temperaturen er ikke et problem), men nå skal de ha mellom 2 og 2500 for å gjøre det, siden hun må bedøves. Prøvde oss på å barbere selv, men hun nekter plent.

Huff, noen andre som har kattepus med slik pels som har noen gode råd?

Slik er rutinen per idag:

Kamming med langtannet kam, etterfulgt med en slik børste/kam som også tar underhårene (husker ikke hva denne heter). Denne vinteren har pelsen hennes vært så statisk (veldig tørr inneluft) at det har knitret og smelt til, derfor har hun ikke blitt børstet oftere enn en gang i måneden. Når katten hyler til, har ikke jeg hjerte til å fortsette.

Gode råd? *håpefull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd fòr som er beregnet til katter med lang pels? Det har myyye å si på vår pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker Royal Canins Anti Hairball-fór. Etter mye prøving og feiling med diverse fór over et par år kom vi frem til at det var det beste :jepp:

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har ikke jeg langhåret katt, men katten min blir børstet annen hver dag sånn ca(hver dag i røyteperioder). Selv om du synes synd på katten din må du børste den ofte, en gang i mnd er langt fra nok. Burde nok ha en skikkelig stelledag en gang i uka og børste endel i tilegg. Finnes sikker noe du kan ta i pelsen som gjør den mindre statisk. Kanskje ikke så populært men det må jo til. Du kan forresten kjøpe luftfukter på Clas Ohlson, er ikke så dyrt(500kr kanskje) og kan hjelpe på statisk pels hvis det er på grunn av tørr luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Du kan jo høre om det finnes noe kosttilskudd du kan gi for å gi pelsen mer fuktighet og bli mindre statisk. Vi bruker de hvite posene fra matbutikken etter råd fra dyrlegen, og pelsen er kjempeblank og fin. :)

Ellers ville jeg begynt å børste HVER DAG etter pus er blitt klippet, da kan du ta det verste idet de dukker opp. Katten vår er også fæl til å få floker, men når vi børster han (om enn noe motvillig fra hans side), så kan vi holde det i sjakk til en viss grad. Må en tur og barbere han igjen nå, men nå har han nesten vært ute hele dagen i to uker, og å være ute i regnvær gjør ikke akkurat susen når man skal bekjempe floker.

Men som sagt, prøv å venne pus til å børstes hver dag, men ikke børst før alle flokene er fjernet. Da vil det bare lugge og være ubehagelig :)

edit: skriveleif

Endret av Lottiplott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for at dere orker å svare!

Joda, jeg har en luftfukter gåendes her. For å illustrere hvor statisk det har vært: om jeg kom borti pusene så smalt det, så kattene hylte til. På det verste har det knitret i pelsen deres bare av friksjonen når de har vært "oppe og gått". Heldigvis begynner luften å bli fuktigere ute også nå, og det er bedre, så nå kan man børste, og jeg kan ta i dem også! Blir fortsatt sendt endel lynnedslag mellom pels og fingre, men ikke så ille at kattene opplever smerter av det. Så det at jeg ikke har børstet pusen er ikke av forsømmelse, men fordi jeg ikke ville dem vondt. Slo jo litt tilbake på oss det da, men nå er de verste flokene borte, og ja, jeg har fjernet floker når de har oppstått, så hun har ikke opplevd smerter i forbindelse med dem (unntatt litt lugging og at hun måtte ligge i ro når jeg har sittet der og plukket)

Jeg har vært å spurt på både dyreklinikk og dyrebutikk om de har noe som jeg kan bruke for at pelsen deres ikke skal være så statisk, men svaret jeg har fått er "vi har egentlig ingenting som funker på det problemet". Men da er det ting som fungerer? Kjenner jeg blir irritert på dem som sier at det ikke finnes noe jeg kan bruke...

Lottiplott: hvilke hvite poser er det du mener?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottiplott

Jeg har kjøpt dem på Meny - på den vi bruker står det PERFECT på høykant oppover venstresiden, også er det bilde av en katt som hopper over ordet ACTIVE midt på. De fins i junior og en for innekatter også. :) Er det veldig ille kan du spørre i en helsekost om hva de ville gitt av naturprodukter i maten hvis det var til deg (for å minske statisk hår og tørr hud), og så se på muligheten for å snike det oppi maten deres.

Jeg kan dessverre ikke nok om pels til å svare på det.. Du kan jo forresten spørre hundesalonger? De har sikkert tips til pelsstell selv om det da gjelder hund og ikke katt.. :)

Jeg har hørt at hun her er flink.

Får håpe du finner ut av det - det er ikke stas med statiske puseladder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Kanskje du kan prøve å smøre hendene med litt fet fuktighetskrem før du begynner? Da blir pelsen litt mer medgjørlig, men da endrer du ikke for mye på den naturlige oljebalansen i pelsen deres heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Fant også noen linker til deg.

Du kan jo prøve:

dette

eller dette:

Brushing a completely dry coat can create static electricity and can also break hair. If your cat will allow it, lightly mist his fur with water from a spray bottle (one spritz of fine mist per area is plenty) before brushing. Most cats won't allow such rude behavior on your part. If this sounds like your cat, spray the brush instead.

Read more on FamilyEducation: http://life.familyeducation.com/cats/hygiene/45696.html#ixzz1NqTESgFN

eller dette:

A good way to prevent dry skin in your cat is to feed it a an eighth of a teaspoon of fresh fish oil every other day, and a little fresh salmon once per week.

Read more: Dry Skin Cat Remedies - VetInfo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også noen linker til deg.

Du kan jo prøve:

dette

eller dette:

Brushing a completely dry coat can create static electricity and can also break hair. If your cat will allow it, lightly mist his fur with water from a spray bottle (one spritz of fine mist per area is plenty) before brushing. Most cats won't allow such rude behavior on your part. If this sounds like your cat, spray the brush instead.

Read more on FamilyEducation: http://life.familyeducation.com/cats/hygiene/45696.html#ixzz1NqTESgFN

eller dette:

A good way to prevent dry skin in your cat is to feed it a an eighth of a teaspoon of fresh fish oil every other day, and a little fresh salmon once per week.

Read more: Dry Skin Cat Remedies - VetInfo

Ååååh, takk for gode linker og info! Takketakk!

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...