Gå til innhold

Andres personlige hygiene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg på mange måter kan være overdrevent nøye når det kommer til andres personlige hygiene. Selvfølgelig har jeg også strenge krav til meg selv siden jeg forlengst har forstått konsekvensene og viktigheten rundt dette.

Imidlertid reagerer jeg med avsky når mennesker rundt meg nyser og/eller hoster uten å holde seg for munnen. Særlig gjelder dette i tilfeller hvor man faktisk kjenner tegn til væskepartikler på sin egen hud. Hadde det vært barn kunne man ha tillatt seg å reagert med irettesettelse, og drevet oppdragelse, men dessverre tar dette seg dårlig ut hos voksne mennesker. Jeg vil spesielt trekke fram et eksempel på en person jeg kjenner som er svært uhygienisk. Vedkommende hoster og nyser mye, og holder seg sjelden foran munnen. I tillegg kan han under måltider harske opp ulumskheter som i seg selv er så uapetitelig at slankeeffekten er bedre enn både Grete Roede og Atkins diett tilsammen. Samme person har jeg også observert tørke nesen med genserermet slik at man tydelig ser resultatet på plagget. Ved en anledning skulle jeg lage en felles middag sammen med denne personen. Jeg skulle steke kjøtt, og han skulle hakke grønnsaker. Før dette måtte han på toalettet, og siden toalettrommet ikke har egen servant er det lett å se hvorvidt han vasket fingrene eller ikke. Og selvfølgelig gjorde han ikke det. Jeg valgte dermed å påpeke det til han, og beordret han nærmest til å måtte vaske fingrene før han tok i maten. Dette ble riktignok godtatt, og jeg mener at alt annet hadde vært feil.

Det jeg imidlertid vil spørre primært dere jenter om, siden dette er kvinneguiden, er hvordan dere ville ha reagert, og reagerer på lignende tilfeller. Jeg har enda til gode å møte en jente med dårlig personlig hygiene, i alle fall hvor det har vært tydelig. Det som har overrasket meg med denne karen jeg beskrev er nemlig at andre jenter virker å reagerer mindre på det enn meg. Kan det være at de reagerer med avsky, men at de gjør mindre ut av det? Eller at de ikke tørr å si noe?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper de ikke tør å si noe, eventuelt ikke har lagt merke til det.

Jeg hadde i hvertfall reagert helt likt som deg i situasjonen hvor dere skulle lage mat. Jeg tåler ikke tanken på at noen skal lage mat jeg skal spise etter et dobesøk, uten å ha vasket hendene først.

Hvis noens personlige hygiene er så dårlig at jeg synes det er ekkelt å være sammen med dem, fører det som regel til at jeg er mindre sammen med dem.

Skrevet

Tipper de ikke tør å si noe, eventuelt ikke har lagt merke til det.

Jeg hadde i hvertfall reagert helt likt som deg i situasjonen hvor dere skulle lage mat. Jeg tåler ikke tanken på at noen skal lage mat jeg skal spise etter et dobesøk, uten å ha vasket hendene først.

Hvis noens personlige hygiene er så dårlig at jeg synes det er ekkelt å være sammen med dem, fører det som regel til at jeg er mindre sammen med dem.

Det er akkurat dette jeg også har funnet ut. Denne karen jeg brukte som utgangspunkt er en kjempekar, hyggelig, morsom, intelligent, men altfor uhygienisk til at jeg kunne ha hatt et nærmere vennskap til han.

Skrevet

Jeg sier ifra i slike situasjoner som den du nevnte. Kan også si til noen som nyser på meg at det hadde vært fint om de kunne holdt seg for munnen, men det skjer heldigvis uhyre sjelden, og ingen har blitt sure for at jeg har bedt dem om å passe på bedre.

Skrevet

Jeg er hygienefrik så for min del hadde jeg nok vært nært å kaste opp om jeg så noen kutte grønnsaker etter å ikke ha vasket hendene på dossen. Andre får bare ha den hygienen de selv ønsker, men har de tenkt å være innenfor intimsonen min så får de ha god hygiene. Jeg klarer bare ikke forholde meg til mennesker som stinker eller ser ustelte, ekle ut. Sorry. Så glad for at typen har samme forhold til hygiene som jeg har! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er direkte motbydelig om folk har dårlig personlig hygiene. Jeg vet om et par som ikke vasker hendene når de har vært på toalettet, og jeg spiser aldri noe de har laget. Hender de sender over brød/rundstykker/kaker ol, men det går rett i søpla.. Tanken på "toaletthender" som knar brøddeigen gjør meg kvalm!

Skrevet

Jeg tenker de jentene ikke tør å lage en veldig stor sak ut av det. Det høres hvertfall ikke ut som du overdriver, for sånne uhygieniske ting syns jeg også er kjempeeekkelt. Skjønner ikke folk som hoster eller nyser uten å holde hendene foran. Tenker de ikke på de rundt seg? Og det er å ikke vaske hendene etter toalettbesøk er ille!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om de som gjesper uten å holde seg for munnen. Ikke noe særlig når den personen som sitter ovenfor deg gjesper med stor åpen munn, så man nesten kan se ned i tarmene på de.

Folk aom ikke vasker hendene etter de har vært på do og som ikke vasker hendene når de skal lage mat, synes jeg er skikkelig kvalme!

Nå har ikke jeg opplevd venner og bekjente holder på slik (ikke vaske hendene) men det har vært noen ganger hvor noen som har vært nærme meg liksom har gjespet høyt uten å holde seg for munnen. Da har jeg sagt i fra.

Skrevet

Jeg tenker de jentene ikke tør å lage en veldig stor sak ut av det. Det høres hvertfall ikke ut som du overdriver, for sånne uhygieniske ting syns jeg også er kjempeeekkelt. Skjønner ikke folk som hoster eller nyser uten å holde hendene foran. Tenker de ikke på de rundt seg? Og det er å ikke vaske hendene etter toalettbesøk er ille!!

Jeg tror det må være mangel på "instruksjon"/oppdragelse fra foreldre som må være det mest utslagsgivende. Til tross for dette tilpasser man seg jo som regel omgivelsenes krav uten at man legger merke til det selv. Jeg tenker da på sosial kompetanse, og at det kan være mangler av dette som gjør seg gjeldende. De personene jeg har møtt har forsåvidt vært dannet i den grad man kan si det ved slik manglende etikette.

At god håndhygiene er viktig så man jo særlig godt når svineinfluensaen holdt på som verst. Folk var da nøye med håndhygienen, og sykdom grunnet smitte var på sitt laveste nivå.

Det virker som om jeg har flere med meg når jeg sier at en person med selv de beste kvaliteter ikke strekker til når den personlige hygienen er dårlig.

Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg var ute for en fyr som kalte meg SADIST fordi jeg hadde lært barna mine å vaske hender før de var ferdig med bleier. Han hadde selv en unge på 6år som IKKE hadde det inne i rutinen å vaske hender etter do besøk. "Mennesker har godt av bakterier" var hans argument.

Jeg irettesetter voksne om de er slakke med hygienen. Men gjerne på en måte som gjør at de ikke helt gjennomskuer.

Jeg har alltid antibac og papirlommetørklær i veska. Om noen nyser/hoster er jeg kjapp med å tilby papirlommetørkle og en sprut antibac "slik at de ikke smitter andre" . Skal vi spise ute deler jeg villig rundt antibac og snakker om alle som ikke vasker hender før de tar på dørhåndtak som jeg berører :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ute for en fyr som kalte meg SADIST fordi jeg hadde lært barna mine å vaske hender før de var ferdig med bleier. Han hadde selv en unge på 6år som IKKE hadde det inne i rutinen å vaske hender etter do besøk. "Mennesker har godt av bakterier" var hans argument.

Jeg irettesetter voksne om de er slakke med hygienen. Men gjerne på en måte som gjør at de ikke helt gjennomskuer.

Jeg har alltid antibac og papirlommetørklær i veska. Om noen nyser/hoster er jeg kjapp med å tilby papirlommetørkle og en sprut antibac "slik at de ikke smitter andre" . Skal vi spise ute deler jeg villig rundt antibac og snakker om alle som ikke vasker hender før de tar på dørhåndtak som jeg berører :gjeiper:

:skratte: ser ut til at du har en genial strategi. Det er kanskje litt mer normalt å gjøre denslags for en jente/kvinne, framfor at jeg skulle dradd opp papirlommetørkle/antibac.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg er en av de som syns at enkelte nå til dags er i overkant hysteriske når det gjelder hygiene, men det å vaske hendene etter dobesøk og å holde for munnen når man hoster er da en selvfølge! Jeg reagerer når jeg er hjemme hos folk som har dårlig hygiene på kjøkkenet og i forbindelse med matlaging spesielt, og prøver å unngå å spise hos de. Syns ikke du overdriver ts, de tingene du nevner er ekle.

Skrevet

Noe av det ekleste jeg ser er folk som holder hånden for ansiktet når de nyser/hoster, enten de bruker lommetørkle eller ei. Da synes jeg faktisk det er bedre å gjøre det rett ut i luften. Enten får man hoste/nyse i albuen, ellers så kan det heller være.

Sånn ellers så bryr jeg meg bare når manglende hygiene går utover andre (meg), og noe av det verste er folk som ikke vasker hendene etter toalettbesøk og før matlaging. Synes antibacbruk er rimelig hysterisk, med mindre man er i et risikoyrke. Bryr meg fnt lite om folk har fett hår eller lukter litt svette, så lenge det ikke er snakk om at de vasker seg en gang i måneden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske avslappet i forhold til hygiene føler jeg. Men jeg vasker allikevel hendene etter toalettbesøk ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det må være mangel på "instruksjon"/oppdragelse fra foreldre som må være det mest utslagsgivende.

Det skulle man kanskje tro, men jeg har vokst opp med foreldre som verken vasket hender selv, eller lærte oss det. Og jeg har blitt veldig pertentlig med håndvask selv. Jeg får helt spader når jeg hører at folk kommer ut av toalettet uten at håndvasken blir gjort. Jeg får veldig lyst til å si fra som deg, men er ikke modig nok. Hva sier du, "vask deg på hendene, takk"? Foreldrene mine bryr seg stort sett ikke om å lukke døra på badet engang, og det er vanskelig å unngå å høre at døra åpnes nærmest i samme sekund som toalettet trekkes ned. Jeg føler faktisk for å desinfisere håndtak og andre ting etter de har vært her. Og før noen snakker om å være hysterik ift. bakterier, så har det ikke med det å gjøre. Jeg synes rett og slett bare ikke man skal vaske seg bak og ta i maten i neste sekund uten håndvask mellom.

Skrevet

Det skulle man kanskje tro, men jeg har vokst opp med foreldre som verken vasket hender selv, eller lærte oss det. Og jeg har blitt veldig pertentlig med håndvask selv. Jeg får helt spader når jeg hører at folk kommer ut av toalettet uten at håndvasken blir gjort. Jeg får veldig lyst til å si fra som deg, men er ikke modig nok. Hva sier du, "vask deg på hendene, takk"? Foreldrene mine bryr seg stort sett ikke om å lukke døra på badet engang, og det er vanskelig å unngå å høre at døra åpnes nærmest i samme sekund som toalettet trekkes ned. Jeg føler faktisk for å desinfisere håndtak og andre ting etter de har vært her. Og før noen snakker om å være hysterik ift. bakterier, så har det ikke med det å gjøre. Jeg synes rett og slett bare ikke man skal vaske seg bak og ta i maten i neste sekund uten håndvask mellom.

Du stiller et godt spørsmål, for det er jaggu ikke enkelt å formulerer seg godt i en slik sammenheng. På en måte blir jeg irritert over at vedkommende er så uhygienisk slik at jeg uten dårlig samvittighet kan si/spørre; "har du vasket deg på fingrene nå da?". Jeg likte imidlertid det en skrev ovenfor i denne tråden om å være raus på antibac og lommetørklær, og i tillegg snakke om håndhygiene.

AnonymBruker
Skrevet

"Du trenger ikke gå på kjøkkenet for å vaske hendene, det er en vask på badet. Lett å overse den, jeg vet. :)" idet de kommer ut av døra.

AnonymBruker
Skrevet

"Du trenger ikke gå på kjøkkenet for å vaske hendene, det er en vask på badet. Lett å overse den, jeg vet. :)" idet de kommer ut av døra.

Men.. Da kan de jo få en følelse av at man overvåker dem, om dere skjønner? Da kan man få den i fleisen igjen..

Jeg er veldig hygienisk, og syns det er ekkelt å la være å dusje på et par dager, ikke pusse tenner, ikke vaske hendene sine etter dobesøk osv.. Det er forventet, mener jeg.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om de som gjesper uten å holde seg for munnen. Ikke noe særlig når den personen som sitter ovenfor deg gjesper med stor åpen munn, så man nesten kan se ned i tarmene på de.

Men gjesping er da ikke uhygenisk er det vel??

Skal vi spise ute deler jeg villig rundt antibac og snakker om alle som ikke vasker hender før de tar på dørhåndtak som jeg berører :gjeiper:

Hvorfor skal man egentlig vaske hender/antibac når man spiser ute?? Jeg spiser med kniv og gaffel, så jeg berører ikke maten i hvertfall..

Når det er sagt, så vasker jeg alltid hender etter do, og jeg hoster og nyser i albuen/skulderen. Dersom jeg nyser i hendene vasker jeg de etterpå - og på vintern (influensasesong) pleier jeg å vaske hender når jeg kommer på jobb/hjem etter å ha holdt meg fast på T-banen og bussen. Ingen får lov til å være i sengen min (eller sitte på kanten) med klær på, for der skal jeg ligge naken senere, så der vil jeg ha det rent.

Jeg er hygiensik, men ikke overhygienisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...