Gå til innhold

Kobberspiral - noen erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest hulder
Skrevet

Etter en god del år med depresjoner, ustabilitet (mye uønsket krangling og bithcing), og ikke minst nedsatt sexlyst har jeg nå valgt å slutte helt på p-piller. Jeg har forsøkt tre forskjellige merker, samt p-ring og det utgjør ingen forskjell. Jeg har svært lite lyst å forsøke minipiller - jeg har rett og slett ikke lyst til å utsette kroppen for mer 'ubalanse'. Noen ganger må man bare la vær å følge strømmen, og innse at alle er forskjellige :sjenert:

Det jeg lurer på nå er hvordan det er med kobberspiral?

Spesielt bivirkninger som depresjon, kranglesyke og ikke minst sexlyst? Jeg er livredd for å miste den lysta som nå har kommet (har lyst på kjæresten konstant!).

Hvordan er det om... mannen kommer for langt inn? Gjør det da vondt?

Jeg kan jo si at jeg ikke har født noen barn, relativt ung som jeg er, og er dermed også litt redd for at det kan gjøre veldig vondt, ikke bare å sette den inn men også bare å ha den der.

Økt blødning og menssmerter (som jeg har fått med meg kan være bivirkninger) er jeg virkelig innstilt på så lenge lysten vedvarer :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral og har ikke født barn. Prevensjon med hormoner tåler jeg ikke pga migrene og humørsvingninger.

For et halvt år siden satte jeg inn kobberspiral og er fornøyd med det. I begynnelsen hadde jeg sterke smerter de første dagene og blødde mye i mange flere dager enn jeg bruker. Nå har det normalisert seg. Dog blør jeg fortsatt litt mer og lenger om har litt mer smerter, litt skarpere liksom. Det kan jeg leve med så lenge jeg slipper å være deppa og få migrene.

Anbefaler deg å prøve. Noen er fornøyde andre er ikke. Hvis det ikke funker for deg, får du ta den ut igjen. :)

AnonymBruker
Skrevet

En ting til: Jeg mistet sexlysten helt på hormonprevensjon. Det skjer ikke med kobberspiral. :)

Gjest hulder
Skrevet

Oi, det høres jo ut som en drøm!

Men det gjorde altså kun vondt under blødning, og ikke ellers?

Skrevet

Jeg har teknisk sett ikke født barn, hun ble tatt med keisersnitt.

Men fikk kobberspiral etterpå, og har hatt det siden (8 år snart).

Litt mer blødning og menssmerter enn til vanlig, men ellers er jeg kjempefornøyd.

Merket ingen forandring i sexlyst, og er ellers veldig fornøyd. Merker jo ikke at den er der. (:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral, har ikke født og er kjempefornøyd. Byttet til det pga bivirkninger med hormonprevensjon. Hadde en del smerter den første uka, men etter det har det fungert fint. Har ikke noe sterkere menssmerter enn før jeg begynte med hormonprevensjon, og menstruasjonen er noe kraftigere, men varer kortere. Jeg hadde også problemer med at jeg gikk opp i vekt på hormoner, dette forsvant da jeg byttet, og jeg fikk også sexlysten tilbake. Synes også at det er digg å slippe å tenke på prevensjon til daglig, da den bare skal byttes hvert femte år, og synes smertene i starten var vel verdt det. Pass også på at du evt får resept på den lille typen, som er for de som ikke har født.

Spiral anbefales i utgangspunktet for de som har fast partner, og ikke er plaget med infeksjoner i underlivet.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt kobberspiral i to omganger. Har født.

Ja, jeg fikk økt mens, men er ikke sikker på om det kom av spiralen. Saken er den at jeg hadde minimal med mens da jeg gikk på p-piller. Så fikk jeg 2 barn og to ganger innsatt kobberspiral. Økt blødninger, fikk pms (noe som jeg aldri hadde hatt før) og tidvis menssmerter. Ja, man kan skylde på kobberspiralen, men saken er at det ble ingen endring da jeg tok den ut fordi jeg gikk for sterilisering. Uten noe som helst prevensjon så var blødningene store de første dagene og både pms og menssmerter var fortsatt til stede. Dette endret seg igjen over tid og nå som jeg har passert 40 så er alt på retur.

AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at kobberspiralen har hatt null å si på sexlysten. :)

Skrevet

Jeg hadde kobberspiral i et par år før jeg endelig fikk fjernet den. Hadde mye startproblemer, etterfulgt at kjempemenstrasjoner og konstant smerte på den ene siden.

Partneren min kjente den uansett hvor mye jeg fikk leger og gynekologer til å klippe den.

Tilslutt ble den tatt ut og det viste seg at det hadde fulgt med en infeksjon inn med den da den ble satt inn...

Nå bruker jeg Nuva ring, tåler ikke annen hormonbasert prevensjon, heller ikke minipille.

Jeg tror ikke jeg merker så mye til bivirkningene av nuva ringen ettersom den har en kontinuerlig javn tilføring av hormoner lokalt. Går aldri tilbake til spiral.

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller av samme grunn som deg. Jeg synes heller ikke det var verdt å utsette kroppen for hormoner. Vanlige bivirkninger med fysiske plager er en ting, men når det kommer krypende med humøret er det veldig ubehagelig.

Jeg gikk med kobberspiral i 4 år før jeg tok den ut. Jeg tok den ut pga kraftige og lange blødninger. Men dette ble først plagsomt etter ca tre år. De første årene hadde jeg litt mer blødning bare. Jeg fikk tilbakemeldinger fra et par sexpartnere da at de kunne merke trådene, men at det ikke var ubehagelig. Jeg vil råde deg til å prøve kobberspiral, dersom du absolutt ikke vil benytte mer hormoner. Jeg møtte en lege på helsestasjonen en gang som sa at han aldri ville ha satt inn spiral på unge jenter som aldr har født. Denne legen var spesialist i underlivssykdommer hos kvinner eller noe, og det er nok noe i det som sies om at man egentlig skal vente til man har født. Men de andre legene jeg har snakket med har ikke vært negative. Uansett, så er kobberspiral det eneste ikke-hormonelle sikre prevensjonsmiddelet utenom kondom. Det beste er at du er safe og har det bra:)

Hadde bare veldig vondt to-tre timer etter jeg satte den inn, mitt råd er å ta smertestillende før du skal sette den inn.

Gjest hulder
Skrevet

Så det virker som det i hovedsak er smertene som er bivirkningen - og det kan jeg leve med.

Da tror jeg jammen jeg tar mot til meg og bestiller time hos lege, og forhåpentligvis får prøvd det ut :)

Takk for gode svar! (Håper å høre mer, selvsagt ).

Skrevet

Hva med hormonspiral? Den har jeg :sjenert:

Det BESTE som har skjedd meg! Jeg kan ikke bruke noe prevensjon med østrogener i, så eneste alternativene mine var minipille, p-stav eller hormonspiral. Spiralen sitter inne i 5 år (i hvertfall typen min), koster rundt 1500 for å kjøpe den og innsetting. Dyrt men sååååå verdt det :lur:

Jeg fikk masse problemer med p-piller pga hormonsvingninger og kviser, men nå har jeg hatt hormonspiral i 6 mnd uten noen av de problemene, og jeg har mistet mensen HELT! Bedre blir det vel ikke? sexlysten er enda på topp :lur: stort bedre blir det ikke.

Jeg har ikke født barn og er 22, har ingen problemer med sex, selv om min faste partner er ganske så stor. Trådene merker man ikke etter en stund, de blir "mykere" med tiden. Men skal vel nevnes at innsetting var utrolig vondt, såpass at jeg besvimte + ble sykemeldt en uke etter innsetting pga smerter. Var livmoren som prøvde å støte den ut fikk jeg beskjed om, men etter det har jeg ikke hatt noen problemer ;)

Skrevet

Jeg fikk satt inn kobberspiral i dag av samme grunner som deg. Jeg har ikke født. Jeg må være dønn œrlig å si at smertene kjennes ut som noen stikker en kniv opp i livmoren og vrir den om... Varer ikke lenge, men nå krysser jeg bare fingrene og håper de neste 5 årene med kobberspiralen går smertefritt unna, -for da er det virkelig verdt det!

AnonymBruker
Skrevet

nå fikk jeg enda mer motstand.. Jeg har kjempeblødninger fra før,som regel i ti dager - en av de "flotte" slektstrekkene våre,og ekstreme smerter som slår meg helt ut.

Altså med kjempeblødninger mener jeg at å gå med noe mindre enn nattbind betyr ødelagte klær.Og den må skiftes hver time,helst oftere,om natta må jeg ha to på i slengen,og stå opp OFTE for å skifte. Så dette utelukker nok spiral for meg.

Skrevet

nå fikk jeg enda mer motstand.. Jeg har kjempeblødninger fra før,som regel i ti dager - en av de "flotte" slektstrekkene våre,og ekstreme smerter som slår meg helt ut.

Altså med kjempeblødninger mener jeg at å gå med noe mindre enn nattbind betyr ødelagte klær.Og den må skiftes hver time,helst oftere,om natta må jeg ha to på i slengen,og stå opp OFTE for å skifte. Så dette utelukker nok spiral for meg.

Ta hormonspiral da! :) den minker blødninger og godt over halvparten mister mensen helt :lur:

Kobberspiral gjør stort sett blødninger kraftigere, de varer lengre og det gjør mer vondt...

Skrevet

Eg har hatt kobberspiral to gonger, begge etter barnefødslar. Fyrste gongen tok eg den ut etter berre 6-7 mnd, fordi mannen stakk seg på den uansett kor korte trådan blei klipt. Andre gongen hadde eg den i ca 1,5 år. Eg fekk litt større blødningar, hadde vel omtrent normal blødning frå før. Ingen smerter, menssmertene mine forsvant då eg fekk barn, spiralen hadde ikkje innverkning på det. Men blødningane blei laaange, det var litt kjipt. Tidlegare hadde eg mensen i ca 5 dagar, "rett på" og null blod etter max 6 dagar. Med spiralen tok det 2-3 dagar å "kome i gong" med mensen, og enno lengre tid å få avslutta. Kunne blø i to veker til saman med stort og smått. Kjedeleg. Fekk også auka utflod. Alt dette er nok ganske vanleg, fordi spiralen irriterar slimhinnene. Eg fekk til slutt infeksjon og vanvittige smerter fordi spiralen hadde flytta på seg. Eg kjem nok ikkje til å ha spiral igjen, fekk litt skrekken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...