Gå til innhold

Fotografering


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva mener dere om fotografering i kirken under en begravelse? Opplevde dette under min mors begravelse. Den som tok bilder hadde ingen tilknytning til familien overhode. Jeg ble forbannet!!! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DET er vel litt ubetenksomt og uhøflig vel :-?

Man bør vel spørre på forhånd iallefall............

Vet ikke helt hva som er praksis når det gjelder begravelse av "kjente" personer jeg (eller personer som er "nyheter")......... innhenter media tillatelse da???

Begravelsesbyrået tok bilder i kirken for oss når min mor døde......... P.g.a. div. omstendigheter så var det personer i nær familie som ikke kunne delta......... og de satte pris på bildene!

Presiserer at her var det snakk om bilder av kisten m/pynt, div. kranser/blomsterhilsner.......... samme gjaldt bilder av graven når den var ferdig pyntet og stelt etter selve jordnedsettelsen.

Det var ikke snakk om bilder av selve seremonien.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja hadde sikkert vært greit å spørre først... sånn som dette ble gjort så ble vi alle satt litt ut. Knipsing midt under sermonien og når vi hadde avslutning ved graven (før kisten var i jorden)

Håper at journalister følger trå varsom plakater når det gjelder sånne ting som kjentfolks begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når journalister dekker begravelser enten det er kjente personer som dør, eller det er etter et drap, pleier det alltid å avtales med kirken på forhånd hvordan dette skal foregå.

Og enhver pressefotograf med respekt for seg selv vet at de må knipse mens det er musikk f.eks slik at ikke knipsingen høres så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografene holder seg som regel langt unna, bruker heller telelinse. Fotografene plasserer seg også på galleriet, og bruker ikke blitz. Det er også en uskreven regel at man skal kle seg pent dersom man som journalist er nødt til å gå i en begravelse.

Og som regel er det sånn at familien er forberedt på at pressen kommer til å være til stede. Det er ganske vanlig policy å ta kontakt med presten, slik at h*n kan forberede familie og pårørende på at pressen kommer til å være tilstede. Og en begravelse blir så godt som aldri omtalt uten at saken har vært omtalt i pressen tidligere. Derfor kommer det sjelden som noen overraskelse på familie og pårørende at pressen er tilstede.

... dessverre har alt dette kommet i stand etter noen episoder for endel år siden hvor pressen gikk over streken. Nå har det heldigvis blitt veldig mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorvidt det skal fotograferes under en begravelse er noe familien bestemmer selv.

I mange tilfeller er det godt å ha bilder fra en begravelse.

Hvis andre skal ta bilder er det normal folkeskikk å spørre familien om dette på forhånd. Det er uhørt å gjøre dette uten tillatelse.

Det samme gjelder pressefotografer.

De blir som regel henstilt til å stå f.eks på et galleri, ikke bruke blitz og ikke ta nærbilder av pårørende.

Vi har vel alle sett at det ikke alltid blir tatt hensyn til. (orderudsaken osv)

Eneste måten å forsikre seg mot slike på er å ha lukket begravelse med inngangskontroll. Det er vel drastisk for mange.

Det hele koker ned til at det hele er avhengig hvor stor respekt man har for pårørende.

Å har "kamerakontroll" i inngangsdøren er ingen god løsning.

Folk burde ha vett til å skjønne slike ting på egen hånd.

Hilsen

Lmpskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme gjelder pressefotografer.

De blir som regel henstilt til å stå f.eks på et galleri, ikke bruke blitz og ikke ta nærbilder av pårørende.

Vi har vel alle sett at det ikke alltid blir tatt hensyn til. (orderudsaken osv)

Kanskje litt på siden - men er du sikker på at du har sett bilder inne fra kirken som ikke er tatt fra galleriet når det gjelder Orderud? Jeg har sett gjennom Scanpix-arkivet (det største norske bildebyrået) og finner ingen sånne bilder fra Orderud-saken.

Finnes fire-fem bilder fra begravelsen - alle er tatt oppe fra galleriet.

Sorry - digresjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sorry. Jeg var litt kjapp da jeg nevnte orderudsaken.

De bildene jeg snakker om er vel tatt på kirketrappa mens kistene bæres ut. Ikke så mye bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene jeg snakker om er vel tatt på kirketrappa mens kistene bæres ut. Ikke så mye bedre av den grunn.

Mener ikke å rette på deg, men det er litt viktig at dette blir riktig. Det hersker så mange fordommer mot hvordan journalister oppfører seg.

Som sagt - jeg har sett bildene fra Orderud-begravelsen. Og de bildene som er tatt når kisten bæres ut, er tatt med veldig sterk telelinse - det betyr at fotografene har stått opp mot 100- 150 meter unna. Blir ikke like ille da, vel?

Poenget mitt er at akkurat når det gjelder begravelser og fotografering, så er journalistene veldig opptatt av å oppføre seg riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

I min mors begravelse tok jeg bilder av kisten, den nærmeste familie og blomstene før det kom noen andre. Min svigerfar tok bilder for meg ved graven -han sto et godt stykke unna på en liten høyde.

Synes ikke det passer se å ta fotografier under sermonier i kirken uansett om det gjelder bryllup eller begravelse fordi fokuset på det som skjer fort blir borte. Derimot har jeg hatt god nytte av bildene fra begravelsen i ettertid under sorgprosessen. Nå ser jeg hvor langt vi har kommet videre i forhold til da. Likevel, noen synes det overhode ikke passer seg uansett og man er veldig nærtagende og sårbar i slik situasjon, men heller ikke i stand til å sette grenser for hva man synes er greit. Tilhører man ikke den aller nærmeste familie eller vennekrets ser jeg heller ikke behovet for å ta bilder i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok massevis av bilder da søsteren min døde. Både når det var åpen kiste, mens vi ordnet blomstene før bisettelsen og mens det hele stod på. Men vi er jo nærmeste familie, da...

Hadde nok reagert tror jeg hvis det var folk vi ikke hadde noe særlig forhold til som tok bilder...

Hvis man da ikke er for opptatt med å gråte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når sønnen min døde i krybbedød valgte jeg å ta bilder av kapellet og kisten FØR sermonien (når deet var ferdig pyntet), det var tøft og vondt da men i dag er jeg glad for at jeg gjorde det.

Min far tok bilder når han lå i kisten.

Ikke det at bildene er framme og for alle å se men en gang i blant tar jeg de fram - og får en helhet i min sønns liv med alle bildene.

Alt dette var før begravelsen startet og ingen tok noen bilder under sermonien - noe presten ga beskjed om - det av hensyn til de sørgende og at det skulle være rolig og ingen forstyrrende elementer - det er tross alt en siste adjø.

Men alle er forskjellige så det er viktig at slike ting blir klargjort før sermonien starter - Og det burde være presten og begravelsesagentens sin oppgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke bilder selv under noen av begravelsene til foreldrene mine,...

Men noen andre venner av de gjorde det...Jeg reagerte ikke da,men var svært takknemlig i ettertid da jeg fikk kopiert dette...De er verdifulle for meg no...

Men jeg forstår reaksjon din....Alle burde ha resepkt ovenfor de pårørende og spørre om sånne ting først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil uten tvil ta bilder neste gang jeg mister en av mine kjære.

Det har hjulpet så godt i sorgarbeidet etterpå, bilder av min far stående ved sin datters kiste, av min vakre døde lille søster, av alle de tusen blomstene og av den ferdig pyntede kirken...

Jeg tar det ennå frem og ser på det...

Det er skikkelig godtvondt på en måte....

Savnet av lille Unni er fremdeles stort, større enn herfra til evigheten.

Men gleden over hennes nyvundne, fantastiske tilværelse, en tilværelse hos Gud, sår spirer av håp i mitt hjerte. Håp om paradis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...