Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har ei jente som blir konfirmant neste år. Denne gangen ønsker jeg å slippe mest mulig styr, og vil spandere alt servert på et fint sted. (Da storesøster sto konfirmant, var jeg så sliten og stresset på selve dagen at jeg knapt husker dagen og folkene.)

Datteren min har vært helt tydelig på at hun ønsker å stå borgerlig, og har sagt at hun ønsker veldig å ha bunad.

Jeg har gått i gang å bestille siden man må være tidlig ute for å få bunad og et OK sted.

Jeg har en venninde som kanskje kan fikse litt billigere bunad, og har også satt henne opp på bestilling i tilfelle det ikke blir.. Holder på å spare penger både til bunad og fest.

I februar fikk jeg (med nød og neppe) bestilt på et flott sted med nydelig natur og utested.

Nå kommer hun først og sier at hun ikke ønsker bunad alikevel... (i dag vil hun ha igjen..)

I går sa at hun ønsket å stå kristelig (fordi vennene skulle det) Hun er ikke døpt, og sier at hun "skal se" på kurset underveis om hun vil døpe seg eller ei..

Jeg forteller henne at jeg har bestilt sted for feiringen etter dato for den borgerlige seremonien, og vil da miste plassen siden det ikke er ledig da den kristelige skal avholdes.

Hun sier nå at hun ikke vil ha "den ekle maten der" (Det er 3- retters som kan kombineres etter ønske)

Kjenner at jeg blir helt utmattet!!! Har strevd for å få til dette slik som hun først sa, og nå har hun endret helt.

Det er jo konfirmanten som skal bestemme, men hvor langt skal man la det gå??

Ville dere endret nå, sagt opp reservasjonen der, og prøvd å få noe annet til den nye datoen for den kristelige...(noe som kan bli krevende og vanskelig, alt var opptatt allerede i februar) eller sagt at hun bør stå for det som hun først valgte?

Endret av Rakel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si at hun får en ukes betenkningstid (eller mindre dersom det er knapt med tid). Da får hun tid til å tenke over hva hun vil, og det valget må hun tar, må hun stå for. Ingen rom for endringer.

• Liker 11
Skrevet

Du må nesten gje ho eit ultimatum, ja. Ho må bestemme seg, og stå for det. Viss ho vil bli rekna som "vaksen", kan ho ikkje oppføre seg slik. Når ein er 14-15 år, kan ein ikkje oppføre seg som eit førskulebarn. Du må nesten stille litt krav til dattera di. Ho høyrast ein smule kravstor ut.

• Liker 1
Skrevet

Som de to over her sier.

Ta i tillegg en prat med henne ang religion, og hva hun faktisk står for om hun velger å døpe seg og gå opp til kristelig konfirmasjon.

Skrevet

Hva du ønsker å kjøpe i gave til konfirmanten er helt opp til deg - og ikke noe konfirmanten selv burde få avgjøre. Jeg ble "påtvunget" bunad til konfirmasjonen min, men i dag er jeg kjempeglad for det. Jeg elsker bunaden min nå i litt mer voksen alder, og bruker den i alle mulige anledninger.

Snakk med henne om hvorfor hun vil velge kristelig konfirmasjon fremfor borgerlig. Hvis grunnlaget kun er fordi alle vennene hennes gjør det, så spør henne om hun egentlig har tenkt over hva det betyr å konfirmere seg. Mange i dag gjør det kun av "plikt" og tradisjon, og det syns jeg ikke nødvendigvis blir riktig ovenfor seg selv, men mange steder i dag er det litt tabu å konfirmere seg borgerlig, så kristelig er et enklere valg å ta. Det er ikke dermed sagt at det er bedre.

Prøv også å engasjere henne i valget av mat. Hvis hun har lyst på gelé til dessert og popcorn til forrett, så finn en kul vri på det - du trenger ikke gjøre alt etter boka. :)

Lykke til i alle fall - jeg håper det løser seg til det beste. :D

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar! :)

Det er bare det at det er veldig usikkert om jeg finner noe ledig serveringssted nå dersom hun endrer over til kristelig.

Grunnen til at hun ønsker å stå kristelig er:

1. At alle vennene gjør det.

2. fordi det var en "kristelig" mann som gikk rundt på skolen og rekrutterte.

3. Hun mener at hun skal "bare prøve å se". Hun vil gå på kurs, og så se hva hun ønsker etter det.

Dersom hun ikke ønsker, så skal hun ikke døpe seg, sier hun. (Og da blir det jo ingen konfirmasjon..?)

Blir helt matt jeg! :sukk:

Endret av Rakel
Skrevet

Det er bare det at det er veldig usikkert om jeg finner noe ledig serveringssted nå dersom hun endrer over til kristelig.

3. Hun mener at hun skal "bare prøve å se". Hun vil gå på kurs, og så se hva hun ønsker etter det.

Dersom hun ikke ønsker, så skal hun ikke døpe seg, sier hun. (Og da blir det jo ingen konfirmasjon..?)

Her må du nesten berre "ta grep". Ho må jo forstå at du ikkje kan halde av to stader for festen heilt til det behagar ho å bestemme seg. Snakk med ho om kva både borgerleg og kristeleg konf. inneber. Sett ein kort frist, og etter det må ho halde seg til det ho bestemte seg for. Ærleg talt, viss konfirmasjon skal vere eit skritt over i dei vaksnes rekker, må ungdommane se å oppføre seg litt vaksent og. Dei kan ikkje få i pose og sekk - oppføre seg som ungar og få vaksne privileger.

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed. Enten bestemmer hun seg innen en uke, og da er det ingen vei tilbake, eller så blir det ingen konfirmasjon overhodet. Det får da være måte på hvor mye hun skal få styre. Jeg hadde ikke giddet å ha det sånn.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt henne en frist, f.eks. om ei uke, for når hun skal gi beskjed om hva hun har bestemt. Klarer hun ikke å bestemme seg så blir det enten slik du bestemmer eller ingen konfirmasjon i det hele tatt. Det er jo ikke sånn at alle må konfirmere seg. På tide at hun får det ansvaret som følger med alderen.

Skrevet

Her må du nesten bare sette foten ned. Gi henne litt betenkningstid og si at det valget hun så lander på, blir det endelige.

Gjest kristen
Skrevet

Det høres tydelig ut som hun har blitt influert av denne kristelige personen som gikk rundt og rekrutterte (misjonerte), siden hun gjentar nærmest argumenter som disse bruker til å få deg med i en menighet. "Du kan se det an først og bestemme siden om du vil bli døpt og leve som kristen."

Vel da har du noen argumenter å komme med til din datter. Dette med å se an kristendommen kan hun gjøre når som helst i livet, også etter sin borgerlige konfirmasjon.

Hun kan alltid finne ut av om hun ønsker å omvendes og bli kristen, men dette dere forbereder nå handler om en annen type markering.

Du bør si at hun kan ikke avbestille konfirmasjonen underveis i kurset, dersom hun skal konfirmeres i år.

Da blir det i tilfelle ingen konfirmasjon i år sammen med venner, men hun må stå som konfirmant neste år i stedet når hun har prøvd ut det kristne kurset. Hun må gjerne gå på kurset i kirken og se på dette. Men uansett avlyser du selskap, og seremonien vil bli neste år når hun vet at hun har valgt kirken. (Avtal dette gjerne med prest og kateket i Kirken.)

Dette blir siden du ikke kan kaste bort penger på å stelle til en fest du ikke vet om blir noe av.Hun blir jo ikke konfirmert av kirken dersom hun ombestemmer seg og ikke vil døpes. Så da blir dette for spinkelt grunnlag til å bestille en fest i år. Så du kan si at da vil du avlyse festen nå, og hun får ha festen og konfirmeres kirkelig neste år i stedet dersom hun ønsker å prøve ut det kirkelige alternativet.

Velger hun borgerlig nå, så får hun stå konfirmant i år, og kan alltid bli kristen senere i livet om hun vil dette.

Bunaden kan(skal? ) hun uansett få, siden den er bestilt.(?)

Dette er hva jeg ville sagt til mine barn. De forstår nemlig ikke hvor mye penger og planlegging som kreves til deres konfirmasjon, og at det ikke bare skal avlyses uten å bli betalt for, når de ombestemmer og sier nei til Jesus kvelden før dåpen.

Argumentet er altså at hun alltid kan bli en kristen, også etter den borgerlige seremonien dere har planlagt.Kurset i kirken kan hun også delta på, men da blir det ingen konfirmasjon før til neste år.

Lykke til :klemmer:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo konfirmanten som skal bestemme, men hvor langt skal man la det gå??

Ville dere endret nå, sagt opp reservasjonen der, og prøvd å få noe annet til den nye datoen for den kristelige...(noe som kan bli krevende og vanskelig, alt var opptatt allerede i februar) eller sagt at hun bør stå for det som hun først valgte?

hvis du har tenkt å la konfirmanten bestemme alt, så får du bare danse etter hennes pipe.

Ellers tror jeg normalen er at konfirmanten kan komme med ønsker, men til syvende og sist er det foreldrene (som sitter på pengebingen) som har det siste og avgjørende ordet.

Vet du hva, jeg hadde også blitt helt matt, men vil vel si at du legger opp til det selv siden du ikke gir klar og tydelig beskjed om at hun må bestemme seg en gang for alle.

Tenker også på at siden hun vingler sånn så er hun kanskje ikke moden til å konfirmeres om 1 år.

• Liker 3
Gjest kristen
Skrevet

Det høres tydelig ut som hun har blitt influert av denne kristelige personen som gikk rundt og rekrutterte (misjonerte), siden hun gjentar nærmest argumenter som disse bruker til å få deg med i en menighet. "Du kan se det an først og bestemme siden om du vil bli døpt og leve som kristen."

Vel da har du noen argumenter å komme med til din datter. Dette med å se an kristendommen kan hun gjøre når som helst i livet, også etter sin borgerlige konfirmasjon.

Hun kan alltid finne ut av om hun ønsker å omvendes og bli kristen, men dette dere forbereder nå handler om en annen type markering.

Du bør si at hun kan ikke avbestille konfirmasjonen underveis i kurset, dersom hun skal konfirmeres i år.

Da blir det i tilfelle ingen konfirmasjon i år sammen med venner, men hun må stå som konfirmant neste år i stedet når hun har prøvd ut det kristne kurset. Hun må gjerne gå på kurset i kirken og se på dette. Men uansett avlyser du selskap, og seremonien vil bli neste år når hun vet at hun har valgt kirken. (Avtal dette gjerne med prest og kateket i Kirken.)

Dette blir siden du ikke kan kaste bort penger på å stelle til en fest du ikke vet om blir noe av.Hun blir jo ikke konfirmert av kirken dersom hun ombestemmer seg og ikke vil døpes. Så da blir dette for spinkelt grunnlag til å bestille en fest i år. Så du kan si at da vil du avlyse festen nå, og hun får ha festen og konfirmeres kirkelig neste år i stedet dersom hun ønsker å prøve ut det kirkelige alternativet.

Velger hun borgerlig nå, så får hun stå konfirmant i år, og kan alltid bli kristen senere i livet om hun vil dette.

Bunaden kan(skal? ) hun uansett få, siden den er bestilt.(?)

Dette er hva jeg ville sagt til mine barn. De forstår nemlig ikke hvor mye penger og planlegging som kreves til deres konfirmasjon, og at det ikke bare skal avlyses uten å bli betalt for, når de ombestemmer og sier nei til Jesus kvelden før dåpen.

Argumentet er altså at hun alltid kan bli en kristen, også etter den borgerlige seremonien dere har planlagt.Kurset i kirken kan hun også delta på, men da blir det ingen konfirmasjon før til neste år.

Lykke til :klemmer:

Beklager, dette ble visst litt feil i forhold til tidsperspektivet. Hun skal jo ikke stå til konfirmasjon uansett før til neste år.

Men det jeg mener er altså å gi henne valget mellom å stå borgerlig som planlagt, eller utsette konfirmasjonsfeiringen med ett år dersom hun vil se an det kristne alternativet sammen med venner dette kommende året.

Hun kan ikke få både i pose og sekk, og dette er en anledning der hun får lære seg dette.Med andre ord ekte læring for voksenlivet ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten korrigering: det heter ikke borgelig konfirmasjon. Det heter humanistisk konfirmasjon, og er i regi av Human-Etisk Forbund. Det er altså ikke et nøytralt arrangement (som det kan høres ut), men et forbund som står bak.

Forstår datteren din veldig godt, jeg. Er ikke så lett å velge når man er usikker på hva som ligger bak de to alternativene. Eneste måten å finne det ut på er jo å gå i dybden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det håpløst å velge å ha det hjemme? Da står du jo fritt med tanke på dato og slipper å tenke på leie av lokaler. Du har god erfaring fra forrige konfirmasjon og slipper å finne opp alt på nytt. I tillegg har du jo større unger som kanskje kan hjelpe bedre til. Kan du kjøpe deg fri fra arbeid med feks å leie inn kokk og/eller servitør/ryddehjelp?

• Liker 1
Skrevet

Er det håpløst å velge å ha det hjemme? Da står du jo fritt med tanke på dato og slipper å tenke på leie av lokaler. Du har god erfaring fra forrige konfirmasjon og slipper å finne opp alt på nytt. I tillegg har du jo større unger som kanskje kan hjelpe bedre til. Kan du kjøpe deg fri fra arbeid med feks å leie inn kokk og/eller servitør/ryddehjelp?

For det er selvfølgelig viktig at konfirmanten styrer hele greia uten tanke for andre en seg selv? Hvis mor ikke vil ha det hjemme så skal det respekteres, men du kan kansje reise til dem du og lage at etc. ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det er selvfølgelig viktig at konfirmanten styrer hele greia uten tanke for andre en seg selv? Hvis mor ikke vil ha det hjemme så skal det respekteres, men du kan kansje reise til dem du og lage at etc. ?

Jøss, det var da voldsomt. Jeg skal prøve å svare saklig:

Jeg forstår godt at jenta syns det er et vanskelig valg. Det betyr at jenta syns det for henne er et viktig avgjørelse i livet. Det er mye en 14 åring grubler over, jeg har selv en som er 14 og som skal bestemme seg i disse dager. Mye grubling av en som vil gjøre egne valg.

Selvfølgelig skal det respekteres dersom mor ikke vil ha konfirmasjon hjemme. Jeg prøver bare å hjelpe henne å tenke ut mulige løsninger.

Så fremst våre familier kommmer til å ha konfirmasjon på ulike datoer kan jeg godt trå til og hjelpe henne med dagen. Så kan hun hjelpe meg. Det blir jo en vinn-vinn situasjon. :ler:

Skrevet

Jeg synes en 13/14-åring skal ha lov til å være usikker på om hun vil konfirmere seg eller ikke jeg.. Det er veldig lenge i forveien å måtte gjøre et 100% valg på det et helt år i forveien. Et år føltes som en eeeevighet på ungdomsskolen.

Når er det de melder seg opp til konfirmatundervisningen da? Er det nå før sommeren, eller er det til høsten? Og å følge den kristelige konfirmant-undervisningen for å lære mer om hva kristen tro går ut på er da ikke dumt uansett? Mange meninger kan endres i løpet av et år.. (både for ungdommer og voksne!)

Det går jo an å legge opp til et litt enklere selskap hjemme. Ikke så mange gjester, ikke så formelt.. og bestille mat fra et sted. Da bør det være lettere å holde datoen fleksibel ihvertfall.

Eller gjør det noe om festen er på en annen dag enn selve seremonien? Det går jo an å beholde reservasjonen av lokalet og datoen som dere hadde tenkt. Men hvis hun finner ut at det blir kirkelig konfirmasjon, så blir seremonien en annen dag, og festen fremdeles den planlagte dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Eller gjør det noe om festen er på en annen dag enn selve seremonien? Det går jo an å beholde reservasjonen av lokalet og datoen som dere hadde tenkt. Men hvis hun finner ut at det blir kirkelig konfirmasjon, så blir seremonien en annen dag, og festen fremdeles den planlagte dagen.

Enig med deg! Jeg kjenner en konfirmant som fulgte litt "dårlig med i timen",og annonserte hjemme at konfirmasjonene skulle være en uke før den faktisk var. Han har skilte foreldre, og en far som er muslim (konfirmanten bor hos far), men selv ville konfirmanten konfirmere seg i kirken. Det ble feiring en uke for tidlig, men det gikk bare greitt!

En annen jeg kjenner, feiret konfirmasjonen dagen før selve konfirmasjonssøndagen, fordi det var så mange tilreisende til dagen. Hvis festen skulle være samme dag som konfirmasjonen, måtte gjestene reise før feiringen begynte. De løste det med fest en dag for tidlig. Så det går kanskje å tenke alternativt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes en 13/14-åring skal ha lov til å være usikker på om hun vil konfirmere seg eller ikke jeg.. Det er veldig lenge i forveien å måtte gjøre et 100% valg på det et helt år i forveien. Et år føltes som en eeeevighet på ungdomsskolen.

Når er det de melder seg opp til konfirmatundervisningen da? Er det nå før sommeren, eller er det til høsten? Og å følge den kristelige konfirmant-undervisningen for å lære mer om hva kristen tro går ut på er da ikke dumt uansett? Mange meninger kan endres i løpet av et år.. (både for ungdommer og voksne!)

Det går jo an å legge opp til et litt enklere selskap hjemme. Ikke så mange gjester, ikke så formelt.. og bestille mat fra et sted. Da bør det være lettere å holde datoen fleksibel ihvertfall.Eller gjør det noe om festen er på en annen dag enn selve seremonien? Det går jo an å beholde reservasjonen av lokalet og datoen som dere hadde tenkt. Men hvis hun finner ut at det blir kirkelig konfirmasjon, så blir seremonien en annen dag, og festen fremdeles den planlagte dagen.

Nå bør vel denne konfirmasjonen stå mest mulig i stil i forhold til ts sin forrige konfirmasjon å ikke bli noe stusseligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...