Gjest Spinell Skrevet 21. juni 2011 #21 Skrevet 21. juni 2011 Da jeg gikk på skolen ,het det sunDt og venninDe Ikke glem at språket har utviklet seg og at enkelte *kremt* skriver slik de lærte på skolen for mange mange år tilbake. Hvor gammel er du Kårky? 1
loffen Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #22 Skrevet 21. juni 2011 Da jeg gikk på skolen ,het det sunDt og venninDe Ikke glem at språket har utviklet seg og at enkelte *kremt* skriver slik de lærte på skolen for mange mange år tilbake. Venninde går jeg med på med, sundt? Virkelig?? Jeg gikk på skolen på 70-tallet og har aldri sett det skrevet noe sted. Ikke i gamle bøker en gang. Jeg har alltid ment at sundt er følgende (klippet fra ordboka); II sund a1 (norr sundr) som er i stykker s-e sko, klær / adv: slå noe (i) s- / glasset gikk (i) s- Og et etternavn.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #23 Skrevet 21. juni 2011 herligt og deiligt er også gjenganger. Man SIER ja, men det er ikke lov å skrive på dialekt her =) Og det er heller ikke et offentlig skriftsspråk i Norge. Det finnes fortsatt en hel haug med ord hvor vi legger til den t-en: En god tur - Et godt forslag Han er aktiv i foreningen - Han deltok aktivt ..Og så videre..
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #25 Skrevet 21. juni 2011 Det finnes fortsatt en hel haug med ord hvor vi legger til den t-en: En god tur - Et godt forslag Han er aktiv i foreningen - Han deltok aktivt ..Og så videre.. Det du skriver om, er faktisk hovedregelen og ikke "ord som fortsatt skrives med -t". Man bruker aldri -t når adjektivet ender på -ig.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #26 Skrevet 21. juni 2011 Det du skriver om, er faktisk hovedregelen og ikke "ord som fortsatt skrives med -t". Man bruker aldri -t når adjektivet ender på -ig. Men vi gjorde det en gang. Det er ikke rart at noen fortsatt er litt forvirret.
Gjest Eurodice Skrevet 21. juni 2011 #27 Skrevet 21. juni 2011 Da jeg gikk på skolen ,het det sunDt og venninDe Ikke glem at språket har utviklet seg og at enkelte *kremt* skriver slik de lærte på skolen for mange mange år tilbake. Når gikk du på skolen? Det må ha vært en svært konservativ skole. 1
Mary Poppins Skrevet 21. juni 2011 #28 Skrevet 21. juni 2011 Det er også ekstremt mye bruk av ETT fremfor ET. ETT er et tall. "jeg fikk ett eple i hodet". Nei, du fikk et eple i hodet, med mindre antallet epler var vesentlig. 2
Sugerøret Skrevet 21. juni 2011 #29 Skrevet 21. juni 2011 (endret) Når gikk du på skolen? Det må ha vært en svært konservativ skole. et sted i Hovedstaden på 70/80tallet .Konservativt ? tviler jeg på Men vi hadde gamle lærere og de snakket faktisk slik ,venninde sundt osv .Mulig det er grunnen til at enkelte ord sitter fast . Endret 21. juni 2011 av Kårky
Gjest imli Skrevet 21. juni 2011 #30 Skrevet 21. juni 2011 Trur "venninde" gjekk ut av bokmål rettskriving ein gong på 30-talet.... "Sundt" - har det nokon gong vore lov å skrive? 1
loffen Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #31 Skrevet 22. juni 2011 Trur "venninde" gjekk ut av bokmål rettskriving ein gong på 30-talet.... "Sundt" - har det nokon gong vore lov å skrive?
Yme Skrevet 22. juni 2011 #32 Skrevet 22. juni 2011 http://www.urbandictionary.com/define.php?term=spelling%20nazi og
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå