Gå til innhold

Matsnobberi, eller er det plass til alle?

121 stemmer

1. 1. Hva er ditt forhold til matlaging?

• Jeg eksperimenterer med nye ting hele tida, lager alt fra bunnen av og ville dødd av skam om noen fant en Toropose i mitt hjem.
      16
    • Jeg liker å eksperimentere med nye ting og lager ting fra bunnen ofte, men det hender jeg jukser litt med hjelp fra Toro.
      48
    • Det hender jeg eksperimenterer litt og lager ting fra bunnen, men for det meste går det i enkle løsniger som tar minst mulig tid. Bruker gjerne Toro og ferdigmat.
      23
    • Jeg er delt. Jeg lager ting fra bunnen av, og jeg bruker Toro eller ferdigmiddager. Det er vel delt omtrent 50/50.
      33
    • Jeg lager kun mat fra bunnen av hvis det er snakk om festmat. Til daglig går det i Toro og frossenmat.
      1
    • Har vel knapt noen gang laget noe som helst fra bunnen av. Hadde det ikke vært for Toro og ferdigmiddager hadde jeg levd på brødskiver.
      0
    • Lage mat??? Jeg kan ikke koke et egg engang. Det nærmeste jeg kommer matlaging er å hive en Grandis i ovnen.
      0

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært diskutert litt både her og på ris&ros i det siste om matsnobberi. Det har fått meg til å tenke på hvem som egentlig frekventerer matforumet.

Jeg har laget en poll, men syntes det var vanskelig å få med alle variasjoner der. Prøv å finne den som passer deg best, selv om den ikke er helt 100% korrekt for deg. Ikke ta det som står altfor bokstavlig. Toro eller Knorr eller hva som helst går for det samme.

Selv er jeg omtrent på midten der. Jeg liker å eksperimentere med nye oppskrifter og lage mat fra bunnen. Men jeg er ikke finere på det enn at jeg godt kan steke en frossenpizza en gang iblant, eller bruke Toro som basis for gryteretter eller sauser relativt ofte.

Jeg prøver å bli flinkere til å lage ting fra bunnen, men Toro er en god venn som hjelper oss på travle eller uinspirerte dager. Jeg har ikke all verdens peiling på matlaging, men tror likevel jeg er mer enn gjennomsnittlig matinteressert. Kanskje ikke sammenlignet med dere andre her på matforumet, men hvis man ser befolkningen under ett.

Så, hvem er du? Og hva tenker du om de andre som er her? Ser du på dem som svarer i øverste del av pollen er matsnobber? Ser du på dem som svarer i nederste del av pollen er uverdige å dele plass med på KG?

Selv synes jeg det er spennende å lære av dem som tilhører "eliten", men jeg liker ikke helt dem som er nedlatende overfor dem som velger enkle løsninger.

Og jeg synes det er morsomt å kunne hjelpe/veilede dem som ikke vet hvordan man koker et egg engang, men liker ikke helt dem som mener at alt annet enn Toro og Grandis er matsnobberi.

Følte meg veldig kjedelig og A4 nå. :fnise:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte det første alternativet, men jeg ville ikke dødd av skam om noen fant en Toropose i skapet mitt.

For det første er det ingen Toro-poser i skapet mitt, og har ikke vært det på... 15 års tid?

Og for det andre har det ikke med skam eller det motsatte å gjøre, det blir et aldeles underlig fokus for meg. Når jeg aldri vurderer industrimat, har det med å gjøre med hva jeg mener smaker godt. Og med hva livet rett og slett er for kort til å spise.

• Liker 2
Skrevet

Definisjonen på snobberi er "det motsatte av folkelig"

I mine øyne er mat-snobberi å betale mer for at noen andre skal kutte opp, ferdigsteke og ferdigblande maten din for deg, DET er matsnobberi. Å lage mat fra bunnen fra basisingrediensene ser jeg ikke på som "snobbete" i det hele tatt, for å være ærlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Definisjonen på snobberi er "det motsatte av folkelig"

I mine øyne er mat-snobberi å betale mer for at noen andre skal kutte opp, ferdigsteke og ferdigblande maten din for deg, DET er matsnobberi. Å lage mat fra bunnen fra basisingrediensene ser jeg ikke på som "snobbete" i det hele tatt, for å være ærlig.

Haha, utrolig enig!

Og tittelen på tråden, "Matsnobberi, eller er det plass til alle?" stiller ikke akkurat opp noen nøytral motsetning, for å si det sånn :eeeh: - det er tydelig at dem det "skal være plass til", er de "vanlige", dvs passe/middels matflinke og -interesserte, altså de som ser på spesielt matinteresserte som snobber. Da har man allerede med ordvalget identifisert seg med noen og tatt avstand fra noen andre, eller hva? Og definert hva som er standard, og hva som er avvik.

Selv er jeg blant de over gjennomsnittlig matinteresserte, og jeg følte meg faktisk i sin tid mobbet bort fra dette matforumet av representanter for matjanteloven, som lurte på om jeg aldri spiste "normal, vanlig mat", og gjentatte ganger fikk fortalt meg at jeg ikke måtte komme her og tro jeg var bedre enn dem.

For ordens skyld: Det jeg gjorde, var slett ikke å rakke ned på noen, men å skrive om den type mat jeg liker å spise og å lage. Men stikker man hodet fram her på den ene eller den andre måten, er det alltid noen som umiddelbart tror det betyr at man gjør det for at de selv skal føle seg mindre eller dårligere.

• Liker 4
Skrevet

Selv er jeg blant de over gjennomsnittlig matinteresserte, og jeg følte meg faktisk i sin tid mobbet bort fra dette matforumet av representanter for matjanteloven, som lurte på om jeg aldri spiste "normal, vanlig mat", og gjentatte ganger fikk fortalt meg at jeg ikke måtte komme her og tro jeg var bedre enn dem.

For ordens skyld: Det jeg gjorde, var slett ikke å rakke ned på noen, men å skrive om den type mat jeg liker å spise og å lage. Men stikker man hodet fram her på den ene eller den andre måten, er det alltid noen som umiddelbart tror det betyr at man gjør det for at de selv skal føle seg mindre eller dårligere.

Jeg tror jeg husker deg! Begynn gjerne å skriv i middagstråden igjen, fikk mye inspirasjon av deg :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med matsnobberi mener jeg folk som mener at de er bedre enn andre og ser ned på dem som ikke er like flinke som en selv. Det skulle jeg ha presisert i startinnlegget.

Som jeg skrev der så synes jeg det er spennende å lære av dere som lager alt fra bunnen og kan masse om matlaging, så jeg skjønner ikke helt at noen skal kunne føle at jeg prøver å ta avstand. Men det er ikke alltid så lett å finne en tittel/overskrift som dekker det man prøver å si.

Men jeg lurer litt på hvorfor noen går rett i forsvar? De som spiser Grandis og Toro opplever jo også "mobbing" fra den andre enden av skalaen, dette går begge veier. Likevel er det ingen av dem som ser ut til å ta seg nær av dette. Hvorfor?

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager så godt som all mat bra bunnen av. Jeg har ikke noe i mot å bruke ferdigprodukter i seg selv, men jeg vil ikke ha i meg alle de rare tingene som er i det meste av ferdigmat. Finner jeg et produkt som er uten rare tilsetninger, prøver jeg det gjerne. Et eksempel: Risengrynsgrøt fra Fjordland har jeg kjøpt noen ganger (sjelden vi har lyst på grøt, så det blir ikke så ofte) for den inneholder bare melk, ris og salt. Inneholder derimot ferdigrettene aroma, smaksforsterkere etc. holder jeg meg unna. Derfor kjøper jeg f.eks. ikke tortellini fra samme produsent: http://www.fjordland.no/page?id=2205&key=113249

• Liker 1
Skrevet

Alternativene hørtes litt rare ut. Alle alternativer inkluderer Toro utenom den for de som eksperimenterer.

Man trenger da vel ikke å ha matlaging som hobby bare fordi man ikke bruker toro. Jeg lager helt vanlig mat fra bunnen av. Gjerne så sunt som mulig men er verken amatørkokk eller en som eksperimenterer så veldig mye.

Trådstarter ser ut til å ha et over gjennomsnittlig intimt forhold til toro. :popcorn:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet kokk og bruker bare toro og andre ferdig produkter :fnise:

Jeg hater å lage mat :fnise:

Skal sies at jeg nå tar en bachelor grad innenfor noe helt annet :P

Skrevet

Eg lagar det aller meste av middag frå bunnen, fordi det er billegare og sunnare. Hender ein skjelden gong eg brukar halv- eller heilfabrikata, og skammar meg ikkje over det ;)

Er sånn passeleg oppteken av mat.

Eg tykkjer "matsnobberi" er å sjå ned på folk som gjer ting på anna måte enn deg sjølv. Som regel er det dei som er veldig opptekne av mat som er "matsnobbar"... Hugsar ein tråd her inne der det blei krangel fordi ein brukar brukte margarin og buljongterningar i matlaginga si, og nokon meinte det var så "uproft" og dårleg. Då snakkar me matsnobberi...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alternativene hørtes litt rare ut. Alle alternativer inkluderer Toro utenom den for de som eksperimenterer.

Man trenger da vel ikke å ha matlaging som hobby bare fordi man ikke bruker toro. Jeg lager helt vanlig mat fra bunnen av. Gjerne så sunt som mulig men er verken amatørkokk eller en som eksperimenterer så veldig mye.

Trådstarter ser ut til å ha et over gjennomsnittlig intimt forhold til toro. :popcorn:

Les startinnlegget da vel. Og PRØV å forstå hva som menes i hvertfall.

• Liker 1
Skrevet

når jeg tenker matsnobb så tenker jeg på mennesker som konsekvent bruker faguttrykk istendenfor ord som alle skjønner, som ser ned på de som ikke bruker timer på kjøkkenet hver dag, og som er helt overbevist om at måten de gjør noe på er den eneste rette.

jeg kan ikke fordra matsnobber, men er veldig glad i å lære om mat fra andre. jeg synest og det er gøy å lære vekk matlaging.

og selv om jeg er god til å lage mat har jeg faktisk strevd skikkelig med å koke egg :fnise: jeg gidder aldri å ta tiden så nøye, så da er det ikke alltid jeg får de sånn jeg vil ha de.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er definitivt ingen matsnobb. Men jeg bruker likevel aldri ferdigsauser, av den enkle grunnen at jeg ikke lager "sausemat" annet enn til fest, og da gjør jeg stas på gjestene ved å lage god saus fra bunnen av. Min hverdagsmat innebærer ikke hel- og halvfabrikata, men det er fordi jeg syns jeg lager like kjapp og god mat selv, og fordi jeg ikke orker spise så mye dårlig mat. Har ferdigpizza til ungene kanskje en gang i måneden, og bruker posegryterett hvis jeg er på hyttetur. Setter ingen prestisje i å ikke spise "grandiosa", og ser at ferdigmat og halvfabrikata kan være greit til sitt formål.

Matsnobb forbinder jeg med Helstrøm som får frysninger på ryggen av tanken på å gi hunden sin vanlig leverpostei framfor en eksklusiv paté.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er definitivt ingen matsnobb. Men jeg bruker likevel aldri ferdigsauser, av den enkle grunnen at jeg ikke lager "sausemat" annet enn til fest, og da gjør jeg stas på gjestene ved å lage god saus fra bunnen av. Min hverdagsmat innebærer ikke hel- og halvfabrikata, men det er fordi jeg syns jeg lager like kjapp og god mat selv, og fordi jeg ikke orker spise så mye dårlig mat. Har ferdigpizza til ungene kanskje en gang i måneden, og bruker posegryterett hvis jeg er på hyttetur. Setter ingen prestisje i å ikke spise "grandiosa", og ser at ferdigmat og halvfabrikata kan være greit til sitt formål.

Matsnobb forbinder jeg med Helstrøm som får frysninger på ryggen av tanken på å gi hunden sin vanlig leverpostei framfor en eksklusiv paté.

Jeg er nok ganske lik Kosemose. Jeg bruker aldri posemat eller helfabrikata, men det er ikke fordi jeg har så mye mot ferdigmat, det er bare fordi jeg ikke tenker på at det er en mulighet. Jeg har vokst opp med mat laget fra bunnen, og så har det bare fortsatt sånn etter at jeg flyttet hjemmefra. Når jeg tenker etter, er jeg ikke engang sikker på hvor Toromaten står i butikken min, så jeg går sikkert bare rett forbi den.

Jeg har oppfattet det slik at fokus på å lage mat fra bunnen av til en viss grad har blitt en sosial markør? Akkurat som man trener, drikker vin og ikke sprit, leser Jon Fosse og ikke kiosklitteratur, så kan å lage mat fra bunnen av for enkelte fungere som en måte å markere hvor man plasserer seg i det sosiale landskapet. Men det vil uansett selvsagt ikke gjelde alle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noen matsnobb, men lager også mye mat fra bunnen. Riktignok spiser jeg ferdigpizza i travle perioder, og vi bruker en og annen ferdigsaus (mest fordi samboer vil), dessuten bruker jeg buljongterninger og tørr pasta også. Synes matforumet er mye mer interessant når brukerne diskuterer mat de i hovedsak lager selv, enn hvis man bare kan diskutere hvilken pose- eller fjordlandrett som er best.

Men samtidig bør det ikke være sånn at man går inn i tråder og disser de som bruker buljongterninger (det er faktisk ikke alle som har tilgang på råvarer å koke kraft av bestandig, eller fryserplass til krafta. Og ikke alle butikker selger fond) eller margarin. En kan si at en synes det blir enda bedre med selvkokt kraft osv, men å rakke ned på andres mat fordi de har gjort litt andre valg, blir for dumt. Men det blir jo en balansegang, jeg synes det er ok med innlegg som er kritiske til omelett på kartong, boil-in-bag-ris osv også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager alt av middagsmat fra bunnen og forsøker også å bake brød, kjeks og annen gjærbakst selv. Imidlertid har jeg hatt både Toroposer og andre halvfabrikata i skapet, og synes i likhet med noen lenger opp at det ikke dreier seg om å bli flau av å bruke halvfabrikata. Snarere dreier det seg om at jeg synes halvfabrikata ikke smaker særlig godt, dessuten synes jeg det er gøy å lage mat. Jeg synes det er viktig at barna mine lærer hva skikkelig mat er, og det er dessuten sunnere å spise mat som man lager selv.

Matsnobberi har ingenting å gjøre med at man vil lage skikkelig mat, synes jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må bare bekjenne at jeg alltid bruker ferdig/tørr pasta. Ser at noen over definerer det som halvfabrikata, har bare ikke tenkt på det sånn før. Bruker gjerne buljongterninger også. Så er nok ikke så flink som jeg skrøt på meg over her.

Men ferdige wok-sauser eller curry-pastaer bruker jeg helst ikke, sånne ting lager jeg bedre selv! :)

AnonymBruker
Skrevet

Matsnobberi har ingenting å gjøre med at man vil lage skikkelig mat, synes jeg.

Nei, det tror jeg heller ikke så mange mener. Snobberi blir det vel når man er nedlatende og mener at de som ikke lager såkalt skikkelig mat er dårlige/kunnskapsløse/lager dårlig mat osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg heller ikke så mange mener. Snobberi blir det vel når man er nedlatende og mener at de som ikke lager såkalt skikkelig mat er dårlige/kunnskapsløse/lager dårlig mat osv.

Problemet er vel heller at de som ikke lager "skikkelig mat" (setter det i hermetegn siden jeg ikke finner noe bedre uttrykk for det akkurat nå) tror at alle som lager mat fra bunnen er nedlatende overfor dem. Jeg lager masse mat og det er en stor del av hverdagen og livet mitt. Jeg bryr meg egentlig katten om hva andre gjør, men mange ville helt sikkert mene at jeg er matsnobb. Jeg kan helt klart finne på å kalle Toro for "drittmat" men det er bare fordi jeg ikke kunne tenke meg å spise det selv.

Det dreier seg nok også i stor grad om at de som ikke lager mat fra bunnen har mindreverdighetskomplekser og da er det greit av avvæpne "fienden" ved å kalle dem for noe ufordelaktig som matsnobber. :) Bare en teori jeg har.

• Liker 3
Skrevet

Lager alltid mat fra scratch. Har ikke posesupper.

Var pollen er reklame for Toro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...